Tips & Tricks: Fotograferen tijdens de feestdagen

Een andere kijk op het bekende

Met de feestdagen in het vooruitzicht wordt het tijd om je voor te bereiden op het fotograferen. Maar waarom zou je in plaats van traditionele fotografie, niet eens een andere aanpak kiezen om de decembersfeer vast te leggen?

In deze Tips & Tricks komen de volgende onderwerpen aan bod:
• Nachtleven
• Bewegende beelden vastleggen
• Avondluchten
• Onscherpe opnamen
• Close-upfotografie
• Fotostudio

Als je wilt leren om portretfoto's tijdens de feestdagen te maken, klik je hier voor Tips & Tricks over dat onderwerp.

Picture_Tutorial_img1_EOS

London Eye, You Connect member Aurélien Guichard, Canon EOS 5D Mark II.

Nachtleven
Veel stadscentra worden momenteel opgefleurd met kleurrijke verlichting. Je maakt de beste opnamen binnen een uur na zonsondergang. De (straat)verlichting is dan aan, maar het is nog niet helemaal donker.

De belichting is afhankelijk van de helderheid van de verlichting. Grote stukken donkere lucht kunnen de meetmethode van de camera misleiden, waardoor de verlichting wordt overbelicht. Maak een foto en bekijk hem op het LCD-scherm van je camera. Je kunt dan zo nodig de belichtingscompensatie aanpassen. Stel de camera in op de handmatige modus, als je die hebt, en maak een testfoto met een sluitertijd van 1/4 seconde bij een diafragma van f/8 met ISO 400. Bekijk het resultaat en pas de belichting zo nodig aan.

Sommige straatscènes hebben enkele seconden belichtingstijd nodig, vooral als je een kleine lensopening wilt gebruiken om het scherptegebied in de verte te vergroten. Je kunt het beste een statief gebruiken om je camera stabiel te houden. Je kunt natuurlijk ook improviseren en de rand van een vuilnisbak of een brugleuning als steun gebruiken.

Als de verlichting over de straat heen hangt of aan beide kanten van de straat staat, is het beste gezichtspunt vaak het midden van de straat. Dat geeft ook een sterk gevoel van perspectief. Neem zo mogelijk foto's na een regenbui. De natte straat weerspiegelt het licht van de feestverlichting, wat de foto meer kleur geeft en boeiender maakt.

1   2  3  4