Experimenteer en leer

De meeste fotografen maken vroeg of laat actiefoto's, of het nu gaat om hun spelende kinderen, lokale sportwedstrijden of om drukke straatscènes tijdens een vakantie. Het is mogelijk de sluitertijd te berekenen die nodig is om de actie te ‘bevriezen’ door de snelheid van de actie te schatten, de richting ten opzichte van de camera, de afstand tot de camera en de brandpuntsafstand van het objectief. Helaas is het moment voor de ideale opname dan wel voorbij.

Daarom is het beter een heleboel verschillende foto's te maken, het liefst met verschillende sluitertijden, en de resultaten te beoordelen wanneer je daar tijd voor hebt. Bij digitale foto's wordt de sluitertijd vastgelegd die werd gebruikt voor de opname en de meeste beeldbewerkingssoftware geeft deze informatie weer (samen met het diafragma, de ISO-instelling en andere gegevens). Onthoud wat werkt zodat het goed instellen van je camera routine wordt.

Opsturen naar de Galerij
Overal om ons heen is actie en zijn er mogelijkheden om actie vast te leggen met prachtige foto's. Gebruik het advies in deze Tips & Tricks voor de prachtigste plaatjes en stuur de mooiste naar de Galerij. Wie weet wordt jouw foto volgende maand wel getoond als een van de beste!

1  2  3  4