Een onderwerp waarbij meestal veel beweging en actie voorkomt is sport.

Atletiekwedstrijden zijn meestal voorspelbaar; je weet waar de atleten gaan lopen. Als je je haaks op de baan hebt opgesteld, kun je pannen om de atleten scherp te houden terwijl ze door je gezichtsveld bewegen. Als je dicht bij de baan staat en je camera min of meer parallel aan de baan richt terwijl de atleten op je af rennen, is een langere sluitertijd mogelijk.

Voetbal, rugby en andere wedstrijden die op een veld worden gespeeld, zijn lastiger vast te leggen, omdat de actie zich snel verplaatst over een groot gebied. Als je je dicht bij het doel bevindt, kunnen de spelers het ene moment heel dichtbij zijn en het volgende moment in de hoek aan de overkant van het veld. Gebruik een korte sluitertijd voor opnamen dichtbij, omdat beweging op korte afstand sneller lijkt.

Je hoeft geen topwedstrijden bij te wonen om goede foto's te kunnen maken. Bezoek lokale wedstrijden waarbij de toeschouwers langs de lijn staan om de spelers aan te moedigen. De actie kan net zo spannend zijn en je gezichtspunten zijn meestal beter.

Image Stabilization
Image Stabilization is bijzonder nuttig bij het fotograferen met een teleobjectief, omdat het de gevolgen reduceert van trillingen van de camera die merkbaar worden bij het gebruik van objectieven met een langere brandpuntsafstand.

Canon's Optical Image Stabilizer (IS) bestaat uit een ‘drijvend’ element in het objectief. Gyro's in het systeem detecteren bewegingen van de camera. De bewegingen worden geanalyseerd door de ingebouwde processor en er worden instructies verzonden om het drijvende element op of neer of naar links of rechts te bewegen. Daardoor blijft het beeld van het onderwerp op dezelfde plaats op de sensor, zelfs wanneer de camera beweegt. Het systeem is zo gevoelig dat het de trillingen van de motor kan compenseren wanneer je opnamen maakt uit een auto of een helikopter.

1  2  3  4