De invloed van diafragma en ISO-waarde

Als je een kortere sluitertijd instelt, bereikt minder licht de digitale sensor van je camera en wordt het beeld onderbelicht. Om dit te compenseren moet je het diafragma van het objectief verder openen en/of een hogere ISO-waarde instellen.

Een objectief met een grote maximale diafragmaopening geeft je de mogelijkheid een kortere sluitertijd in te stellen en goed te belichten. Veel prime-objectieven (geen zoom) voor Canon EOS-camera's hebben een maximale diafragmaopening van f/2,8 of groter en zijn populair bij sportfotografen. Lees meer over Canon objectieven op de nieuwe site voor Canon objectieven.

Als je niet over een van deze objectieven beschikt, kun je een hogere ISO-waarde instellen, waardoor de sensor gevoeliger wordt voor licht. De keerzijde hiervan kan bestaan uit een toename van de ‘ruis’ – gekleurde spikkels in de foto. De nieuwste compacte digitale camera's van Canon zijn voorzien van het HS System, waardoor het ruisniveau met tot wel 60% wordt verlaagd. Meer informatie over het HS System.

Je camera pannen
Het is mogelijk zelfs bij lange sluitertijden tamelijk scherpe foto's te maken van een bewegend onderwerp. Dit wordt bereikt door de camera te ‘pannen’ ook wel 'meetrekken': de camera zo bewegen dat het onderwerp gedurende het belichten op dezelfde plaats blijft op de sensor. Dit werkt het best wanneer het onderwerp met een constante snelheid in één richting beweegt, zoals een vliegende vogel of een raceauto op een circuit.

Een goede panfoto keert de normale situatie om: het onderwerp is scherp, maar de achtergrond is onscherp. Sommige onderwerpen kunnen tegelijkertijd zowel scherp als onscherp zijn. Het lijf van een vliegende vogel is bijvoorbeeld scherp, maar de haaks op de bewegingsrichting van de camera op en neer bewegende vleugels zijn onscherp. Het is belangrijk de juiste positie te vinden om te pannen. Je onderwerp moet gedurende de hele opname op dezelfde afstand van jou blijven.

Goed pannen is het resultaat van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Eén techniek is te blijven pannen na het loslaten van de ontspanknop, zodat het pannen een vloeiende beweging wordt.

1  2  3  4