De wereld is vol beweging. Hoe kun je beweging met je camera in één enkel beeld vastleggen? Er zijn twee manieren: maak een onscherpe foto om een indruk te wekken van beweging of ‘bevries’ het beeld om het moment vast te leggen.

Voor succesvolle actiefotografie is een combinatie nodig van kennis van je camera, techniek en praktijkervaring. In deze Tips & Tricks wordt het volgende besproken:
• Belichtingstijd
• De invloed van diafragma en ISO-waarde
• Je camera pannen
• Sportfotografie
• Image Stabilization
• Experimenteer en leer

Belichtingstijd
Om te begrijpen hoe actiefoto's moeten worden gemaakt, is het van belang beweging te begrijpen in termen van belichtingstijden.

Als je onderwerp onbeweeglijk stil staat en je camera op een stevig statief is geplaatst, is de ingestelde sluitertijd niet zo van belang. 1 seconde of 1/1000 seconde geeft ongeveer hetzelfde resultaat, tenminste wat de scherpte van het onderwerp betreft.

Stel je nu voor dat een hond voor de camera langs rent, met zo'n 16 km per uur. In 1 seconde legt de hond dan bijna 5 meter af. Als je een belichtingstijd gebruikt van 1 seconde, wordt de hond zeer onscherp afgebeeld.

Dit kan heel goed werken, omdat een sterke suggestie van beweging ontstaat. Een belichtingstijd van 1 seconde is wellicht wat extreem in deze situatie, maar het is de moeite waard sluitertijden rond 1/15 seconde te proberen (de hond legt in die tijd ongeveer 30 cm af). Aan de andere kant, als je de hond bewegingloos wilt afbeelden, kun je een sluitertijd van 1/1000 seconde proberen. In zo'n korte tijd legt de hond minder dan 0,5 cm af.

1   2  3  4