Uitleg: actiefotografie

Pannen om het effect van actie te bereiken

Een goede actiefoto kan op een ongeëvenaarde manier een cruciaal moment vastleggen of actie weergeven.

Aarzel je om actiefoto's met je Canon te maken? Dat is nergens voor nodig. Met een combinatie van het duidelijke advies in deze Tips & Tricks, de handige voorzieningen op je camera en wat oefening maak je zelf ook prachtige actiefoto's waar je trots op kunt zijn.

Picture_Tutorial_p1
Sluitertijd: 1/25 sec., © Miles Willis

Eén manier om een element van beweging in je fotografie te brengen, is door een techniek te gebruiken die 'pannen' heet. Bij pannen gebruik je een wat langere sluitertijd terwijl je de camera in een vloeiende beweging met het onderwerp laat meebewegen. Als dit goed gebeurt, zal het onderwerp scherp zijn terwijl de achtergrond een prachtige bewegingsonscherpte vertoont.

Begin met een sluitertijd van 1/30 seconde en varieer tussen 1/15 en 1/60 seconde, afhankelijk van de snelheid van het onderwerp. Begin het onderwerp in de zoeker te volgen ruim voordat je de daadwerkelijke opname wilt maken en houd de camera zo stabiel mogelijk om verticale beweging en kantelen te voorkomen.

Picture_Tutorial_p1_02
Auto GP - Monza, © Simone Simone 2011, EOS 7D

Wanneer je er klaar voor bent, druk je de ontspanknop voorzichtig in en blijf je het onderwerp tijdens de belichting en nog even daarna volgen, om te zorgen dat de beweging van begin tot eind vloeiend verloopt. Een handige tip is om de modus voor Continu-opnamen te gebruiken. Wanneer je je vinger op de ontspanknop blijft drukken tijdens de pannende beweging, kan dat bewegingsonscherpte door trillen van de camera helpen voorkomen.

Mogelijk moet je tevens de Image Stabilizer-instelling (Beeldstabilisatie) op de camera veranderen:
• EOS-bezitters: tenzij je objectief Image Stabilizer (IS) heeft met een 'mode 2' (voor pannen) schakel je de IS-voorziening uit; anders zou het objectief je pan-beweging proberen te corrigeren en dat heeft een negatief effect op de opnamen.
• PowerShot- en IXUS-bezitters: de meeste nieuwere PowerShot- en IXUS-camera's beschikken over Intelligent IS; hiermee wordt gesignaleerd dat je met pannen bezig bent en wordt de IS-voorziening daarop ingesteld. Als dit bij jouw camera niet gebeurt, zet je de IS-modus gewoon op "Panning" (Pannen).

1  2  3