De zoomfunctie verkennen

De zoomfunctie verkennen

De zoomfunctie verkennen

De zoomfunctie verkennen

De zoomfunctie verkennen

Mijn nieuwe PowerShot SX710 HS, Gids 2: Fotograferen op afstand

Hopelijk ben je eropuit getrokken om mooie foto's te maken met je nieuwe camera en hebben de ideeën voor de compositie uit de eerste gids je geholpen interessante en aantrekkelijke foto's te maken.

In deze gids bekijk je de camera zelf wat nauwkeuriger en leer je over een van de belangrijkste functies: de krachtige zoomfunctie.

Deze gids is bedoeld om je te inspireren nog meer creatieve foto's te maken. Vergeet niet om je resultaten te delen op de Canon-Facebookpagina met #MyNewCanon #CanonUsingZoom.

De zoomfunctie gebruiken

Je hebt vast al ontdekt hoe goed je PowerShot-camera onderwerpen die ver weg zijn, veel dichter bij kan halen om je foto te vullen. Sterker nog, met het maximale zoombereik kun je zelfs foto's van de maan maken waarop je de details van het oppervlak kunt zien.

Verplaats gewoon de hendel om in te zoomen. Zorg er daarbij voor dat je je vingers uit de buurt van de lens houdt, aangezien die uit camerabehuizing zal komen voor maximale zoom. De zoomfunctie is ideaal voor het maken van opnamen van bijvoorbeeld wilde dieren, maar onthoud de compositieregels uit Gids 1. Zelfs wilde dieren moeten in je kader passen.

Je zult versteld staan van wat er zichtbaar wordt aan de horizon

Een grote zoomlens haalt de kleinste details op een grote afstand van de camera naar voren, maar het is soms moeilijk om je onderwerp terug te vinden. Gebruik een breder beeld om het onderwerp in je kader te krijgen en zoom dan langzaam in om de details te zien.

De zoomfunctie verkennen - Canon

Je camera beschikt over een handige functie, namelijk Framing Assist (Helpen bij kader), zodat je het onderwerp waar je op inzoomt niet uit het oog verliest. Druk op de knop Framing Assist – Seek (Helpen bij kader - Zoeken) en houd die ingedrukt. De camera zal snel uitzoomen naar een breder beeld, maar het onderwerp waar je eerst op in had gezoomd zal in een wit kader verschijnen. Je kunt het onderwerp nu gemakkelijk vinden. Laat vervolgens de knop Framing Assist (Helpen bij kader) weer los om automatisch terug in te zoomen.

Scherpe foto's van onderwerpen op afstand met IS

Als je inzoomt om een onderwerp op grote afstand te zien, zal Image Stabilizer je helpen het onderwerp scherp te houden en de camera zal een kortere sluitertijd gebruiken om de beweging te bevriezen. Bij maximale zoom maken kleine bewegingen van de camera een groot verschil bij het vastleggen van je onderwerp.

Als je een lange zoom bij weinig licht gebruikt, zul je merken dat je scherpere foto's krijgt wanneer je de camera op een vaste ondergrond zet of een statief gebruikt.

Als je besluit een statief te gebruiken, kun je het beste de Image Stabilizer uitschakelen. Dit kun je doen via de IS-instellingen die je met de Menuknop kunt openen.

De zoomfunctie verkennen - Canon

Voor deze opname heeft een statief geholpen om een haarscherpe foto te maken. Vergeet niet de Image Stabilizer uit te schakelen.

Schiet continu om de beste foto's te maken

Je camera biedt nog vele andere modi en instellingen om je te helpen bij het fotograferen. Bijvoorbeeld de modus 'continue opnamen' helpt niet alleen wanneer je bewegende onderwerpen fotografeert; de modus is ook handig bij het 's nachts maken van opnamen.

De zoomfunctie verkennen - Canon

1. Continue opnamen: Ideaal als je de actie niet wilt missen. Je PowerShot SX710 HS kan tot 6 opnamen per seconde maken

2. Handmatige nachtscène: In te stellen via de SCN-modus op het keuzewiel. Hiermee krijg je schitterende opnamen van nachtscènes doordat opeenvolgende opnamen automatisch worden gecombineerd

Close-ups

Je camera is net zo goed in het maken van close-ups als in het maken van opnamen op afstand. Om macro op je PowerShot SX710 HS in te stellen, druk je op het linkerpijltje en selecteer je de Macro-instelling.

De zoomfunctie verkennen - Canon

Als je op kleine onderwerpen dicht bij de camera wilt scherpstellen, kun je het beste de groothoek- of mediumgroothoekinstellingen gebruiken. Het is niet nodig om het kader volledig met je onderwerp te vullen. Het is raadzaam ook aan de compositie van je foto te denken, zoals je hebt geleerd in Gids 1 (Wat is compositie).

Sterker nog, als je tot het maximum inzoomt, kan je camera mogelijk niet op de close-uponderwerpen scherpstellen.

Download je app

Met de Canon Camera Connect-app kun je met je camera verbinding maken met je Apple- of Android-apparaat. Naast je foto's opzoeken, ze downloaden en er een locatie aan toevoegen, kun je ook opnamen op afstand maken waarbij je het scherm van je apparaat gebruikt om je camera te besturen. Selecteer de optie 'Opnamen op afstand' en je kunt instellingen opgeven zoals sluitertijd, diafragma, ISO, continue opnamen en zelfontspanner.

Begin altijd breed en zoom in op het detail

Klik op onderstaande afbeelding en blader door de foto's om te zien wat de kracht van de zoomfunctie is

Fotografeer, deel en bekijk met #MyNewCanon #CanonUsingZoom

Probeer eens te experimenteren door een scène met verschillende zoomniveaus te fotograferen om te zien welke het beste is. Denk daarbij natuurlijk wel aan de compositieregels die je eerder hebt geleerd. Welke werkt het beste? Deel die met #MyNewCanon #CanonUsingZoom.

Deel je resultaten

Maak eens opnamen van verschillende afstanden. Houd daarbij wel rekening met de compositieregels. Deel vervolgens de beste foto's.