Mijn nieuwe PowerShot SX60, Gids 1:
Maak betere foto's

Welkom bij Canon's PowerShot-gidsen voor beginnende fotografen, jouw eerste stap om je nieuwe Canon PowerShot SX60 HS-camera beter te leren kennen en mooiere foto's te maken. Als je nog maar net begint met fotograferen, komt er misschien veel op je af. Maar maak je geen zorgen. Elk onderdeel is gemakkelijk te volgen en er zijn volop manieren waarop je nu al plezier van je camera kunt beleven.

In deze eerste gids maak je kennis met compositie, een eenvoudige manier om je beelden interessanter te maken en je vaardigheden als fotograaf te ontwikkelen (zie Wat is compositie?). Met deze Tips & Tricks wordt je fotografie vanzelf beter, dus laad je accu op, plaats een geheugenkaart en begin met schieten!

Aan het einde van deze gids geven we je een paar suggesties die je zelf kunt uitproberen. Deel je resultaten op de Canon-Facebookpagina met #MyNewCanon #CanonComposition, die speciaal is opgezet zodat je je foto's kunt vergelijken met die van andere nieuwe Canon PowerShot-bezitters.

Download je app

Met de Canon Camera Connect-app kun je met je camera verbinding maken met je Apple- of Android-apparaat. Download je afbeeldingen om deze eenvoudig te delen en maak van je telefoon een afstandsbediening voor je camera en meer.

Aan de slag

Een fantastische manier om aan de slag te gaan met fotografie is door een foto-uitje te plannen, zodat je je camera kunt leren kennen: ga naar een park in de buurt, kies een interessant gebouw of gewoon een mooi plekje.

Maak je geen zorgen als je al die instellingen op je camera niet kent, want in de gidsen die hierna volgen wordt daar dieper op ingegaan. Nu kun je gewoon beginnen door het keuzewiel op het groene blokje 'AUTO' te zetten. Hiermee wordt de camera automatisch ingesteld zodat jij direct kunt beginnen met fotograferen.

Maak betere foto's - Canon

Dit kan je helpen een idee te krijgen van wat voor soort foto's je wilt maken voordat je eropuit trekt. Denk na over het landschap, de architectuur, details enzovoorts. Kijk eens op internet wat voor opnamen andere fotografen op dezelfde plek hebben gemaakt om ideeën op te doen.

Als je er met je camera op uit trekt, neem dan even de tijd om rond te kijken en te zien wat je aandacht trekt. Je hoeft niet gelijk te beginnen met fotograferen. Een foto is een soort opname van wat je ziet, dus kijk goed rond om te zien wat je een interessante foto lijkt. Vergeet niet om je camera aan te zetten en bij de hand te houden zodat je geen mooi fotomoment mist. Als je een tijdje niet op een knop hebt gedrukt, zal het scherm van je camera uit gaan, maar met een tikje op de ontspanknop gaat het scherm weer aan. Als de lens zich terugtrekt, dan heeft de camera zich uitgeschakeld. Je moet op de AAN/UIT-knop drukken om de camera weer in te schakelen.

Maak betere foto's - Canon

De bovenstaande foto is gemaakt vanuit een staande positie op het strand en is een normale opname van de scène.

Maak betere foto's - Canon

Deze foto is vanuit een lagere positie gemaakt en er zijn elementen toegevoegd (de pilaren en stenen). Daarbij is rekening gehouden met de regel van derden (zie De regel van derden) om de compositie interessanter te maken.

Het scherm op de camera is zo ontworpen dat het bij elk licht goed te zien is. Bij echt heel fel licht moet je misschien het scherm met je hand afschermen.

Leer anders te kijken

Interessante elementen toevoegen is de eerste stap in het verbeteren van je foto's. Leer hoe verschillende elementen je foto's vormen en stel jezelf de vraag: "hoe kan ik dit beeld verbeteren?"

Zoek naar interessante vormen en lijnen van het perspectief die de aandacht naar de foto trekken. Over het algemeen wordt het esthetisch mooier gevonden als onderwerpen uit het midden van het beeld zijn geplaatst.

Maak betere foto's - Canon

Als je foto's van mensen maakt, zet ze dan eens aan één kant van de foto. Door ze uit het midden te plaatsen, maak je de compositie aantrekkelijker.

Een fantastische manier om anders te gaan kijken, is door je positie te veranderen: ga door je hurken of loop om het onderwerp heen tot je een standpunt vindt dat je interessant lijkt. Zoom in om interessante details te isoleren en zorg dat afleidende factoren onzichtbaar zijn, of zoom uit en voeg wat drama en context toe.

Combineer onderwerpen en structuren in het beeld om interessante foto's te maken. Je kunt ook mensen in je foto opnemen voor wat meer karakter (zie Een gevoel voor verhoudingen toevoegen).

Maak betere foto's - Canon

Door in te zoomen op de architectonische details maak je een beeld interessant, maar bijvoorbeeld wachten op een voetganger die voorbijkomt, geeft de foto extra focus.

Let op afleidende factoren zoals hijskranen, (verkeers)borden en vuilnis, die de aandacht van je onderwerp kunnen afleiden. Bekijk de scène voordat je op de ontspanknop drukt, controleer je beelden op het scherm van je camera en maak nog een opname als je niet tevreden bent (zie Hoofd- en verdwijnende lijnen).

Maak gebruik van de weersomstandigheden Helder zonlicht is geweldig om levendige kleuren te krijgen, maar grijze, mistige of zelfs regenachtige dagen kunnen ook voor hele mooie foto's zorgen. Als er wolken zijn, kijk dan of je je standpunt kunt veranderen zodat er meer lucht op je foto staat. Denk meer na over de details en structuren als het bewolkt is.

Geduld is een schone zaak

Wachten op een voetganger met een paraplu die door jouw regenscène loopt of op een zwerm vogels die voorbij komt vliegen kan je lucht een stuk interessanter en je foto's heel bijzonder maken. Misschien levert dit niet altijd het perfecte beeld op, maar als je er iets beter over nadenkt en je foto's na afloop bestudeert, zul je steeds meer gaan kijken als een fotograaf.

Maak betere foto's - Canon

Door het gebouw te kadreren door de boomtakken, wordt de aandacht naar het midden van de foto geleid en wordt de lucht interessanter.

Wat is compositie?

De term compositie beschrijft de rangschikking van elementen op een foto. Dit kan erg belangrijk zijn als je je foto's wilt laten opvallen tussen de rest. Er zijn vele compositietechnieken maar de meest eenvoudige is om je afstand van je onderwerp te veranderen of om de zoomfunctie te gebruiken.

De regel van derden

Beschouw dit als een richtlijn wanneer je de compositie voor je foto bepaalt. Je kunt in het instellingenmenu de rasterlijnen inschakelen en foto's maken met je onderwerpen uitgelijnd volgens één van deze lijnen of de punten waarop de lijnen elkaar kruisen.

Voeg een idee van grootte toe

Als er personen op je foto staan, kan dat een duidelijk idee van de omvang geven, vooral bij grootse open ruimtes zoals landschappen of bij architectonische onderwerpen. Ons oog wordt automatisch naar personen getrokken, dus houd rekening met waar deze in je compositie staan voordat je de foto maakt.

Verdwijnpunten

Zie je een pad dat naar een gebouw kronkelt of een leuning die met een bocht uit het zicht verdwijnt? Door perspectieflijnen toe te voegen die de aandacht naar je foto leiden, kun je zeer interessante beelden krijgen.

Fotografeer, deel en bekijk met #MyNewCanon #CanonComposition

Nu dat je het artikel hebt gelezen en nieuwe ideeën hebt opgedaan, kun je ze gaan uitproberen! Probeer allerlei verschillende perspectieven uit, want je kunt de foto's die je niet mooi vindt gewoon verwijderen. Stel jezelf als doel om een van de besproken technieken te gebruiken, zoals de regel van derden of leidende lijnen.

Als je niet kunt wachten tot je thuis bent, kun je de Wi-Fi- en NFC-functies (NFC alleen voor Android) van je camera gebruiken om je foto's direct op je smartphone of tablet te bekijken. Kies dan de mooiste uit en deel ze met andere cameragebruikers op de Facebook-pagina. Misschien sta je er zelf versteld van hoe goed je al bent!

Deel je resultaten

Stuur ons je foto's waarin één of meer compositietechnieken die in deze gids worden beschreven het beste naar voren komen en laat je vorderingen als fotograaf zien.