EOS

Scènemodi en creatieve filters gebruiken

EOS

Scènemodi en creatieve filters gebruiken

EOS

Scènemodi en creatieve filters gebruiken

EOS

Scènemodi en creatieve filters gebruiken

EOS

Scènemodi en creatieve filters gebruiken

Mijn nieuwe PowerShot G7 X, Gids 2:
Leer je camera kennen

Hopelijk ben je eropuit getrokken om mooie foto's te maken met je nieuwe camera en hebben de ideeën voor de compositie uit de eerste gids je geholpen interessante en aantrekkelijke foto's te maken.

In deze gids wordt de camera zelf onder de loep genomen en worden er een paar functies en instellingen besproken die je kunt gebruiken om je foto's nog verder te verbeteren.

Deze gids is bedoeld om je te inspireren nog meer creatieve foto's te maken. Vergeet niet om je resultaten te delen op de Canon-Facebookpagina met #MyNewCanon #CanonSceneModes.

Download je app

Met de Canon Camera Connect-app kun je met je camera verbinding maken met je Apple- of Android-apparaat. Download je afbeeldingen om deze eenvoudig te delen en maak van je telefoon een afstandsbediening voor je camera en meer.

De touwtjes in handen

In de laatste gids over compositie is AUTO Lozenge op het keuzewiel voor opnamemodus geïntroduceerd als een goed beginpunt om je camera te gaan gebruiken. Deze modus stelt je camera volledig automatisch in. Alle beslissingen over de instellingen worden voor je genomen.

Je camera doet het prima in de Auto-modus. Maar er zullen ook momenten zijn waarop de camera de scène niet zo vastlegt als jij dat had gewild. Op dit soort momenten is het handig om te weten hoe je de Auto-modus uitzet en hoe je je EOS zelf kunt instellen.

Maak kennis met scènemodi

Leer je camera kennen - Canon

Scènemodi zijn een geweldige manier om je camera te laten weten wat voor soort onderwerp je probeert te fotograferen. Je vindt deze door het keuzewiel voor de opnamemodus naar de scène-instelling te draaien en op "FUNC.SET" op de achterkant van je camera te drukken om de scène te selecteren.

Als je bijvoorbeeld een foto wilt maken van een vriend of een gezinslid, selecteer je de scènemodus Portrait (Portret). Hiermee geef je de camera opdracht om de instellingen af te stemmen op portretfotografie. Zo wordt de achtergrond onscherp om de nadruk te leggen op het onderwerp en worden de kleur en de tint aangepast voor een natuurlijke huids- en haarkleur.

Leer je camera kennen - Canon

Zet de camera op de scènemodus Portret voor een mooie huidtint en een onscherpe achtergrond. Hiermee focus je echt op het onderwerp.

Ga nog een stapje verder

Behalve voor de scènemodi kun je het instelwiel voor de opnamemodus ook gebruiken voor creatieve filters: Gebruik wederom de FUNC.SET-knop om het menu te openen en een aantal extra scène-instellingen te selecteren die mogelijk passen bij het onderwerp van je opname. Een van de handigste is Background Defocus (Achtergrondvervaging). Hiermee wordt de achtergrond van je foto vaag gemaakt zodat je onderwerp eruit springt.

Leer je camera kennen - Canon

Door de onscherpe achtergrond op de tweede foto wordt de aandacht gericht op het hoofdonderwerp, in dit geval het beeld.

Een andere creatieve filter die erg populair is, is HDR (hoog dynamisch bereik). Wanneer je deze functie hebt ingesteld, maakt de camera automatisch een reeks opnamen met verschillende belichtingen die tot één foto worden samengevoegd. Het resultaat is een foto die minder vervaagde markeringen en meer details in de schaduwen heeft (de rechterafbeelding is met HDR ingeschakeld).

Leer je camera kennen - Canon

Details in de donkere en lichtere gebieden van de foto worden duidelijker

Er zijn nog tal van andere creatieve filters; Nostalgisch, Fish-eye-effect, Miniature Effect, Speelgoedcamera-effect, Soft Focus, Monochroom, Superlevendig en Postereffect. Om een beter idee te krijgen van welk effect elke functie op je foto heeft, kun je erdoorheen bladeren en de wijzigingen op het scherm bekijken.

Creatieve opnamemodi

Je camera kan ook deels of geheel in handmatige modi functioneren. Dit zijn de 'Creatieve opnamemodi'. In deze modi heb je toegang tot alle functies en instellingen op je camera. Als je de Auto-modus uitzet, krijg je te maken met de meer technische aspecten van je camera zoals de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waarde. Als je deze modi wilt gebruiken, is het handig om wat meer over deze begrippen te weten en te begrijpen wat ze doen. Dit wordt in latere gidsen behandeld.

Groepsfoto's maken

Als je een handig platform hebt om de camera op te laten rusten, kun je de zelfontspanner activeren in het menu.

Beter bekijken

Een goede manier om te zien hoe een modus en een functie je foto beïnvloeden, is door een reeks opnamen te maken en per opname de instellingen te wijzigen. Plaats je camera op een statief of op een andere stabiele plaats zodat je je foto's gemakkelijker kunt vergelijken. Download de foto's en vergelijk ze op een computerscherm, waar de verschillen beter zichtbaar zijn.

Fotografeer, deel en bekijk met #MyNewCanon #CanonSceneModes

Zoek een interessante plek voor een foto en maak enkele opnamen; de eerste met de automatische modus en een tweede met een van de scènemodi. Welke vind je beter? Deel dat vervolgens met anderen en gebruik de hashtag #MyNewCanon #CanonSceneModes om iedereen te laten weten met welke instelling je de foto hebt gemaakt. Je kunt ook terugbladeren naar de Compositie-pagina's om te zien hoe je foto's zijn in vergelijking met je eerdere foto's en zo te zien hoe je vorderingen maakt als fotograaf.

Deel je resultaten

Maak dezelfde foto met de automatische modus en nog één met een andere modus; deel daarna je favoriete foto.