Foto's bij weinig licht

Foto's bij weinig licht

Foto's bij weinig licht

Foto's bij weinig licht

Mijn nieuwe EOS M3, gids 4: Je camera gebruiken bij weinig licht

In deze gids worden een aantal technieken besproken om prachtige foto's bij weinig licht of 's nachts te maken.

Maar eerst: wat is nou eigenlijk 'weinig licht'? Weinig licht verwijst vaak naar omstandigheden binnen (ook als er lampen aanstaan) of buiten, net voor zonsopgang of na zonsondergang. Natuurlijk kun je foto's maken in een omgeving met voldoende licht, maar er zijn ook situaties waarin je camera anders reageert.

Download je apps

Foto's bij weinig licht - Canon

Ontdek de basisprincipes van DSLR-fotografie en leer je camera beter kennen.

Met de Canon Camera Connect-app kun je met je camera verbinding maken met je Apple- of Android-apparaat. Download je afbeeldingen om deze eenvoudig te delen en maak van je telefoon een afstandsbediening voor je camera en meer.

Foto's bij weinig licht - Canon

Voor deze binnenfoto was een hoge ISO-waarde ingesteld en een groot diafragma zodat de camera zo veel mogelijk kon opnemen.

Flitsen niet toegestaan!

Foto's maken bij weinig licht zonder inzet van de flitser is mogelijk, maar je camera moet het gebrek aan licht wel compenseren. Een van de drie manieren waarop dat kan is de volgende:

1. Sluiter blijft langer openstaan: je camera vertraagt de sluitertijd om meer licht binnen te laten. Zoals je in de laatste gids kon lezen, kan het zijn dat je foto onscherp wordt als de sluitertijd lang is en jij of je onderwerp bewegen tijdens de opname.

2. Vergroot de lichtgevoeligheid: je camera kan de lichtgevoeligheid van de sensor vergroten door de ISO-waarde te verhogen. Bij hogere ISO-waarden zul je sneller last hebben van 'ruis' op de foto (zie Digitale ruis) en dat kan er lelijk uitzien.

3. Groter diafragma: je camera kan het objectief op de grootste opening zetten, oftewel het maximale diafragma. Hierdoor wordt er zo veel mogelijk licht binnengelaten. Als je een groter diafragma gebruikt, vergroot je ook de onscherpte van de achtergrond. (zie Wat is diafragma?)

Er zijn dus nogal wat gevolgen van fotograferen zonder flitser bij weinig licht. Probeer zo veel mogelijk licht op je onderwerp te laten vallen. Een eenvoudige manier om dat te doen, is door van positie te veranderen. Het kan al genoeg zijn om dichter bij straatverlichting te gaan staan of over te schakelen op licht van boven, om betere foto's te maken met je camera zonder flitslicht.

Kies je scène

Zoals in gids 2, Leer je camera kennen, wordt uitgelegd, kunnen Scènemodi handig zijn als je je camera wilt laten weten wat je fotografeert. Probeer "Handheld Night Scene" (Nachtopnamen uit hand) om je sluitertijd kort te houden en onscherpte te vermijden.

Foto's bij weinig licht - Canon

Deze scène is vastgelegd na zonsondergang met een lange sluitertijd van 30 seconden met gebruik van een statief om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Wees creatief

Als je meer wilt experimenteren met weinig licht en nachtelijke fotografie, kun je ook eens een van de Creatieve opnamemodi proberen: P, Tv, Av of M. Deze vier instellingen vormen de sleutel tot de belichtingsinstellingen van je camera die in een latere gids worden besproken.

Om je camera in de Av-modus te gebruiken, draai je aan het hoofdinstelwiel tot het diafragmagetal op de kleinste stand staat: je hoeft alleen het grootste diafragma in te stellen. Dit is de beste instelling om bij weinig licht uit de hand te fotograferen. Als je uit de hand wilt fotograferen bij weinig licht, kun je overwegen een ander objectief te gebruiken. De Canon EF-M 22mm f/2 STM-lens laat veel meer licht binnen dan de standaardlens. En vanwege het zeer grote grootste diafragma, kun je prachtige achtergrondonscherpte krijgen. Daarnaast kun je ook de ISO-waarde verhogen om de lichtgevoeligheid van je camera te vergroten.

Vergroot je mogelijkheden

Soms heb je geen andere keus dan de ingebouwde flitser te gebruiken (zie Ingebouwde en externe flitser). Om de flitser in te schakelen, verschuif je de schakelaar aan de linkerkant van je camera. Houd er wel rekening mee dat het flitslicht slechts op korte afstanden werkt. Tot een paar meter is prima.

Foto's bij weinig licht - Canon

Op deze twee foto's kun je het effect zien van flitslicht. Op de eerste foto verlicht het flitslicht de gehele scène en is het licht vrij hard aan de voorzijde van de foto. Voor de tweede foto is een hogere ISO-waarde en een langere sluitertijd gebruikt waardoor het licht van de flitser beter in balans is met het bestaande licht.

Een heel handig accessoire voor het fotograferen van landschappen bij weinig licht is een statief of een vergelijkbare vorm van ondersteuning. Door je camera op een vaste positie te zetten, kun je langere sluitertijden gebruiken zonder je zorgen te maken over bewegingsonscherpte (zie Lange sluitertijd). Gebruik de Tv-modus om je sluitertijd te regelen en richt de camera op een bewegende lichtbron voor een creatief effect.

Foto's bij weinig licht - Canon

Het gebruik van een statief en een sluitertijd van 10 seconden hebben geleid tot interessante lichtstrepen van de koplampen en remlichten van de auto

Naarmate je je meer bewust wordt van de lichtmogelijkheden, zul je steeds beter in staat zijn de juiste beslissingen te nemen over foto's bij weinig licht. Door lange sluitertijden te gebruiken, ontstaan er interessante en creatieve effecten. Verleg je grenzen en probeer allerlei verschillende instellingen en onderwerpen om te kijken wat jij interessant vindt. (zie Opnamen op afstand)

Het helpt om jezelf vertrouwd te maken met de technische aspecten van je camera. Leren hoe sluitertijd, diafragma en ISO je foto beïnvloeden, is een goed begin. In de tussentijd kun je zo veel mogelijk van de in deze gids (en de voorgaande gidsen!) besproken technieken uitproberen zodat je prachtige, creatieve resultaten bereikt!

Digitale ruis

Ruis is de term die wordt gebruikt om visuele vermindering van beeldkwaliteit te beschrijven die meestal wordt veroorzaakt door een hoge ISO-waarde. Door een hoge ISO-waarde te gebruiken, geef je je camera de instructie om het licht te vermeerderen dat op de sensor komt en dat kan leiden tot korrelige vertekening.

Wat is diafragma?

Diafragma is de grootte van de lens-opening. Elke lens krijgt een waarde die wordt uitgedrukt in de vorm van een f-getal, bijvoorbeeld f/3.5. Hoe kleiner het getal, hoe groter de opening. f/2,0 is 8 keer groter dan f/5,6 en laat dus ook meer licht door.

Ingebouwde en externe flitser

Een ingebouwde flitser is de flitser die is geïntegreerd in de camera of een externe flitser die op het flitsschoentje van de camera kan worden geplaatst. Een externe flitser is een flitser met of zonder kabel die wordt getriggerd door je camera.

Lange sluitertijd

Fotograferen met een lange sluitertijd verwijst naar het gebruik van lange sluitertijden om een scène met weinig licht vast te leggen. Door een statief te gebruiken, zet je stilstaande objecten vast en trekken bewegende elementen strepen over het beeld. Zoek eens naar voorbeelden van vuurwerk, watervallen, rivieren, sterren, auto's en lichtlandschappen.

Opnamen op afstand

Maak opnamen op afstand vanuit alternatieve standpunten: als je de Canon Camera Connect-app hebt gedownload, kun je je camera via Wi-Fi of NFC (indien beschikbaar) met je smartphone of tablet bedienen. In situaties met weinig licht en lange sluitertijden kan dit ook helpen tegen onscherpte veroorzaakt doordat je de ontspanknop op je camera indrukt.

Fotografeer, deel en bekijk met #MyNewCanon #CanonLowLight

Vergeet niet om een paar van je foto's die je bij weinig licht of 's nachts hebt gemaakt, te delen met andere EOS-bezitters op de Facebook-pagina. Maak een binnenopname terwijl de flitser is uitgeschakeld en gebruik één of meer van de beschreven technieken. En upload deze foto vervolgens. Heb je de opmerkingen gelezen die andere fotografen over je eerdere foto's hebben gemaakt?

Deel je resultaten

Stuur ons je beste foto's die je binnen hebt gemaakt zonder flitser.