Films maken


Probeer nu te filmen - Canon

Mijn nieuwe EOS 760D, gids 6: Probeer nu te filmen

Nu dat je hebt geleerd hoe je betere stilstaande beelden kunt maken, is het tijd om je creativiteit met film te tonen.

Het goede nieuws is dat je camera geweldige films maakt, hoewel de opnamestijl wel wat afwijkt van die voor foto's. Je moet goed denken aan het verhaal dat je film moet vertellen en dan afzonderlijke elementen vastleggen om dat verhaal van begin tot eind te vertellen.

Achtergrondinformatie

We kijken allemaal graag naar filmpjes die online worden gedeeld, maar de leukste zijn de films die een verhaal vertellen, zelfs als het maar een paar seconden duurt.

Als dit de eerste keer is dat je een film maakt, kun je het beste met een eenvoudig verhaal beginnen om te oefenen. Canon heeft een verhaal over het zetten van een kopje koffie gekozen aangezien dit eenvoudige verhaal gemakkelijk te volgen is en je helpt na te denken over het opzetten van je eigen films.


Canon heeft een serie korte clips samengevoegd om een eenvoudige film van 60 seconden te maken. Je kunt hetzelfde doen van bijvoorbeeld een gezinslid die een tent probeert op te zetten, een cake bakt of eten klaar maakt. Bekijk de film en tel het aantal seconden tot de volgende scènewisseling. Je zult verbaasd zijn hoe vaak je dit in de meeste films ziet gebeuren.

Film korte opnamen

Bijna alle geweldige films zijn een serie van korte, met elkaar verbonden clips. In plaats van in te zoomen tijdens het opnemen, is het bijvoorbeeld beter om eerst een korte clip te maken en dan een tweede clip vanuit een andere positie of vanaf een andere afstand te maken. Een van je eerste opnamen moet een groothoekopname zijn om de context van je film vast te leggen. Volg daarna met een reeks opnamen van dichterbij om de aandacht van de kijker naar het hoofdonderwerp van je film te brengen. Voeg nog extra elementen toe door terug te gaan naar een breder overzichtsbeeld.

Bij het maken van een film is het belangrijk ervoor te zorgen dat je genoeg beeldmateriaal hebt om te bewerken. Zorg ervoor dat je ook wat korte clips maakt van gerelateerde, maar niet zo belangrijke elementen; zogenaamde 'B-roll'. Deze clips helpen je verschillende delen van het verhaal met elkaar te verbinden.

Herinner je je de compositieregels nog die we voor stilstaande beelden hebben behandeld (Gids 1: Wat is compositie?)? Die gelden ook voor films. Onthoud dat de meeste films in de liggende stand worden gefilmd en bekeken, zowel op een tv- als op een computerscherm.

Hoe zit het met de camera-instellingen?

Je camera op filmmodus instellen, is eenvoudig. Schuif de aan-uitschakelaar gewoon naar de stand voor filmopname.

Gids 6 - Image 2.jpg

De camera kan automatisch de juiste instellingen toepassen, zodat jij je op het maken van je film kunt concentreren. Er zijn echter ook wat handige opties die je gemakkelijk kunt openen door op [Q] te drukken.

Gids 6 - Image 3.jpg

Resolutie en framerate (1)

Films zijn een opeenvolging van individuele beelden, dus het is belangrijk om de resolutie en framerate te bepalen. In de meeste situaties is het aan te bevelen om met volledige resolutie (1920 x 1080 pixels) te filmen met 25 beelden per seconde (fps). De framerate is met name belangrijk om een flikkerend effect te voorkomen wanneer je binnenshuis met kunstlicht filmt.

Video Snapshot (2)

Video Snapshot stelt de camera in om clips of opnamen met een opgegeven korte duur of van 2, 4 of 8 seconden te maken. De opnamen kunnen direct op de camera worden bewerkt. De clips worden op de geheugenkaart opgeslagen en kunnen als één film worden afgespeeld.

Automatische of handmatige belichting

Als je films met je camera opneemt, kun je kiezen voor automatische of handmatige belichting. Automatische belichting is meestal ideaal en zorgt ervoor dat de camera-instellingen voor elke scène optimaal zijn.

Net zoals wanneer je foto's maakt, stel je het diafragma handmatig in wanneer je de scherptediepte zelf wilt bepalen. Hiermee wordt de hoeveelheid scherp gebied voor en achter het scherpstelpunt bepaald.

Gids 6 - Image 4.jpg

Als je een persoon filmt, gebruik je een diafragma van f/4 tot f/5.6 om die persoon van de achtergrond te onderscheiden. Voor bredere scènes en actiebeelden heb je meer scherptediepte nodig, dus kies je een diafragma van f/8 – f/16 om meer van de scène scherp in beeld te krijgen.

Belichting is hetzelfde voor films en foto's. Om je kennis over belichting weer even op te frissen, kun je Gids 5 - Omgaan met licht er nog even bijpakken.

Specifieke effecten

Je camera biedt extra effecten wanneer je filmt: 3 tot 10x digitale zoom (3) – ideaal om onderwerpen ver weg echt dichtbij te halen en het Miniature effect (Miniatuureffect) (4) waarmee je een scène een compleet andere uitstraling en gevoel kunt geven.

Waar op scherpstellen

Je kunt je camera tijdens het filmen automatisch laten bepalen waar er wordt scherpgesteld, maar als je zelf volledige controle wilt, kun je ook handmatig scherpstellen. Als je handmatig scherpstellen selecteert, vergeet dan niet scherp te stellen vóórdat je een clip filmt.

Je hebt de keuze uit verschillende methodes om scherp te stellen; je kunt gezichten automatisch laten detecteren en traceren of een specifiek punt in het kader kiezen om op scherp te stellen. Tik op het LCD om het punt waarop moet worden scherpgesteld te kiezen.

Servo AF voor films

Met Servo AF voor films wordt er tijdens het filmen constant scherpgesteld zodat je onderwerp altijd scherp is. Als je onderwerp stilstaat, vergeet dan niet Servo AF voor films te pauzeren door te tikken op het touchscreen-LCD of door de lens op handmatig scherpstellen in te stellen voordat je begint met filmen.

Het gaat niet alleen om beeld maar ook om geluid

Geluid is een van de belangrijkste onderdelen van een geweldige film; sommigen zeggen dat het zelfs belangrijker is dan de beelden. Voordat je begint met filmen, luister je aandachtig naar achtergrondgeluiden; je hersenen filteren die er namelijk wel uit, maar de camera niet.

De ingebouwde microfoon van je DSLR is gevoelig en zal ook geluid van de omgeving rondom de camera opnemen, zoals je stem als je de camera bedient. Als je een interview filmt waarbij je de camera dichter bij de geïnterviewde persoon brengt, komt de microfoon ook dichterbij voor een betere geluidsopname. Vergeet niet dat degene die de camera gebruikt vaak het dichtst bij de ingebouwde camera is en dus stil moet zijn.

Je EOS-camera heeft een microfoon-ingang (mic) zodat je een externe microfoon kunt gebruiken. Als je een gesprek voor je film moet opnemen, plaats dan een externe microfoon dicht bij het onderwerp om zo veel mogelijk achtergrondgeluid buiten te sluiten.

Download je apps

Gids 6 - Image 5.jpg

Ontdek de basisprincipes van DSLR-fotografie en leer je camera beter kennen.

Met de Canon Camera Connect-app kun je met je camera verbinding maken met je Apple- of Android-apparaat. Download je afbeeldingen om deze eenvoudig te delen en maak van je telefoon een afstandsbediening voor je camera en meer.

Tips

Extra accu

Het maken van video's verbruikt meer stroom dan foto's, dus het is handig als je een opgeladen reserveaccu bij je hebt.

Geheugenkaarten

Filmbestanden worden tijdens het opnemen continu naar de SD-kaart van de camera geschreven. Het is dus aan te bevelen een kaart met een hoge schrijfsnelheid te gebruiken.  Kaarten met Class 10- of UHS-1-label zijn het meest geschikt voor het maken van filmopnamen.

Statieven en Image Stabilizer (IS)

Een statief is ideaal om de camera tijdens het filmen stil te houden. Het is erg storend voor de kijker wanneer een scène tijdens elke clip wiebelig is gefilmd. Als je een lens met IS hebt en de camera voor het filmen op een statief plaatst, is het aan te bevelen de IS uit te schakelen door de schakelaar aan de kant van de lens te verschuiven. Vergeet de IS niet weer in te schakelen wanneer je de statief niet meer gebruikt.

Bekijk de opnamen die samen een filmscène vormen

Kijk eens naar een scène in een dramaserie op tv of in een Hollywood-film en tel hoe lang elke opname van die scène duurt. De gemiddelde lengte van een opname is slechts 4 seconden voordat het perspectief alweer verandert. Je kunt het nu zelf ook uitproberen.

Fotografeer, deel en bekijk met #MyNewCanon #MakingMovies

Nu je klaar bent om een film te maken, probeer het ook eens met Video Snapshot om verschillende korte clips tot één verhaal samen te voegen en het dan met andere EOS-gebruikers op Facebook te delen onder vermelding van #MyNewCanon #MakingMovies.

Deel je resultaten

Probeer te filmen met Video Snapshot en deel je beste opnamen.