Omgaan met lichttechnieken

Omgaan met lichttechnieken

Omgaan met lichttechnieken

Omgaan met lichttechnieken

Omgaan met lichttechnieken

Mijn nieuwe EOS 70D, gids 5: Omgaan met licht

In deze gids komt het licht aan bod. Licht is essentieel in fotografie en leren hoe je optimaal gebruikmaakt van de lichtomstandigheden is cruciaal voor iedereen die zijn/haar fotografie naar een hoger niveau wil brengen.

Controle over belichtingstijd

Je camera analyseert constant hoeveel licht er in een scène beschikbaar is. Je kunt dit zelf zien door de ontspanknop half in te drukken. Je ziet dan hoe de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waarde variëren afhankelijk van de hoeveelheid licht dat aanwezig is (kijk naar de getallen in de zoeker). Dankzij de combinatie van deze instellingen wordt een foto geproduceerd met een acceptabele helderheid. Dit heet 'belichting'.

Omgaan met licht - Canon

Kijk eens naar deze drie foto's. De bovenste foto noemen we meestal 'onderbelicht', de middelste foto 'goed belicht' en de bovenstaande foto 'overbelicht'. Maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat de middelste foto de beste is. Je kunt de belichting aanpassen op basis van je eigen creatieve voorkeur.

In de Auto-modus berekent je camera een belichtingstijd voor je, maar dit komt niet altijd overeen met hoe jij de scène wilt vastleggen. Bijvoorbeeld: een foto van een kind bij kaarslicht kan te licht zijn of een persoon die voor een raam staat te donker. Door te leren hoe je de belichting kunt beïnvloeden, met andere woorden hoe je je foto lichter of donkerder maakt, kun je je foto's nog verder verbeteren.

In de gids Verander je focus (gids 3) is besproken hoe je over kunt schakelen op Creatieve opnamemodi. Als je deze modi gebruikt, kun je de zogenaamde belichtingscompensatie bepalen. Draai aan het snelinstelwiel om de belichtingswaarde te verhogen (lichter) of verlagen (donkerder). (zie Verandering van stops en belichting)

Omgaan met licht - Canon

Licht en schaduw

Nu je weet hoe je de belichting kunt regelen, kun je wat beter naar het licht zelf gaan kijken. Ondanks het feit dat al ons daglicht van één enkele bron afkomstig is, verandert het licht van de zon enorm. Dit is afhankelijk van het tijdstip, de locatie en de weersomstandigheden. Deze factoren zijn bepalend voor de kwaliteit van het licht en hebben dus ook een enorme invloed op hoe je foto's eruitzien.

Vroeg in de ochtend of laat op de middag, als de zon laag staat, krijg je oranje, warme tinten en worden natuurlijke kleuren verrijkt. Deze lichtomstandigheden zijn ideaal voor buitenfotografie en zorgen voor veel mooiere foto's dan foto's die midden op de dag in de zomer worden gemaakt. Dan is het licht wit van kleur en verliezen kleuren hun verzadiging en detail.

Omgaan met licht - Canon

In de bovenste foto zie je het verschil dat wachten op de zon maakt. De bovenstaande foto ziet er in vergelijking plat uit en minder kleurrijk.

De definitie, lengte en richting van schaduwen hebben ook een grote invloed op foto's die bij daglicht zijn gemaakt. Direct zonlicht produceert duidelijk gedefinieerde donkere schaduwen terwijl luchtpartijen met wolken zachtere en gespreide schaduwen produceren. Portretfotografen zien dit zachte diffuse licht van oudsher graag omdat het flatteuze, zachte schaduwen oplevert.

Omgaan met licht - Canon

Dit portret is gemaakt in direct zonlicht, maar het is een paar minuten voor zonsondergang gemaakt en het licht was zeer diffuus vanwege een dun laagje wolken. Er is iets beter licht om portretten te maken en het licht is zeer flatteus doordat het warme, rijke huidtinten en zachte schaduwen produceert.

De opnamehoek is ook van invloed op het resultaat van de foto's. Probeer eens portretten te maken tegen de zon in (maar niet direct naar de zon) of landschappen onder een hoek van 90 graden ten opzicht van de zon. Door de opnamehoek te variëren wordt er andere belichtingsinformatie naar je camera gestuurd. Gebruik de belichtingscompensatie om deze opnamen nog verder te beïnvloeden.

Bijvoorbeeld: als je tegen de zon in fotografeert, kun je proberen de belichtingstijd te verlengen om meer licht op het onderwerp op de voorgrond te krijgen. Bij zonsondergang kun je proberen de belichtingstijd in te korten om nog warmere tinten te produceren. Probeer een paar verschillende belichtingstijden uit want je kunt de foto's die je niet mooi vindt, gewoon verwijderen.

Lichttemperatuur

Er is kort ingegaan op lichtkleur of lichttemperatuur en hoe zonlicht aan het einde van de dag oranje/warm is in vergelijking met het blauw/koude licht midden op de dag. Je camera is zeer goed in het herkennen van deze kleurtemperatuur en is voorzien van een systeem om verschillende kleurvarianten in balans te brengen. Dit heet de witbalans.

Je camera is standaard ingesteld op Automatische witbalans (AWB) en kan zeer uiteenlopende variaties in kleurtemperatuur uitstekend aan. Probeer de witbalans eens in te stellen op een van de bestaande instellingen: daglicht, schaduw, bewolkt, kunstlicht of TL-licht en zie hoe dat je foto beïnvloedt. Het kan zijn dat je liever een van deze instellingen gebruikt, maar vergeet niet om je camera weer in te stellen op automatische witbalans als je weer ergens anders gaat fotograferen.

Omgaan met licht - Canon

Witbalans is een heel handig middel als je binnen fotografeert waar de kleurtemperatuur sterk kan variëren en je camera in de war kan brengen. Je hebt dit wellicht al wel eens ervaren met heel oranje foto's als je binnen fotografeert (zet je camera op Kunstlicht als je hier last van hebt).

Omgaan met licht - Canon

Deze opname haalt het beste uit bewolkte omstandigheden, inclusief textuur en details, en minimaliseert de hoeveelheid lucht op de foto. De foto is gemaakt in RAW en met een TL-licht-witbalans waardoor de foto een koele blauwe tint heeft.

Als je in RAW fotografeert, kun je de foto openen met Digital Photo Professional en een van de witbalansinstellingen uitproberen wanneer je de foto op je computer bekijkt. (zie Fotograferen in RAW)

Hopelijk hebben deze en de andere gidsen uit deze serie je een goed begin gegeven om je foto's te verbeteren. Je hebt kunnen zien dat ondanks het feit dat je een zeer veelzijdige en capabele camera hebt, slechts een klein beetje kennis al heel veel kan doen voor het verbeteren van je expertise op het gebied van fotografie. Er is natuurlijk nog heel veel om te leren, maar de beste manier is om eropuit te trekken en de technieken uit deze gidsen uit te proberen. Hoe vaker je ze gebruikt, hoe beter je ze beheerst en voordat je het weet, gebruik je ze zonder na te denken en maak je prachtige foto's.

Download je app

Gids 5 - Image 7.jpg

Met de Canon Camera Connect-app kun je met je camera verbinding maken met je Apple- of Android-apparaat. Download je afbeeldingen om deze eenvoudig te delen en maak van je telefoon een afstandsbediening voor je camera en meer.

Verandering van stops en belichting

De term 'stop' verwijst naar een relatieve wijziging in de hoeveelheid licht. De verhoging met 1 stop verdubbelt de hoeveelheid licht en nog een stop verdubbelt de hoeveelheid licht nog een keer. Je kunt de belichtingstijd aanpassen tot 3 + of - stops met behulp van de belichtingscompensatie. Als je meer controle over de belichting wilt hebben, moet je overschakelen op de handmatige modus.

In RAW fotograferen

RAW is een bestandsindeling die de digitale opname niet comprimeert zoals de standaardindeling JPEG. Het resultaat is dat de opnamen veel groter zijn.

Om een RAW-foto te kunnen bewerken heb je software nodig, zoals Canon Digital Photo Professional (DPP). Deze kun je vinden op de meegeleverde software-cd.

Fotografeer, deel en bekijk met #MyNewCanon #CanonUsingLight

Vergeet niet om je beste foto's te delen op Canon's speciale Facebook-pagina. Probeer dit keer dezelfde scène op verschillende momenten van de dag te fotograferen en kijk hoe de verschillende lichtomstandigheden de foto beïnvloeden. Upload de foto van jouw favoriete tijd van de dag met de hashtag #MyNewCanon #CanonUsingLight.

Deel je resultaten

Probeer op verschillende tijden van de dag dezelfde scène te fotograferen en deel je beste foto met Canon.