Scènemodi gebruiken

Scènemodi gebruiken

Scènemodi gebruiken

Scènemodi gebruiken

Scènemodi gebruiken

Mijn nieuwe EOS 1200D, gids 2: Leer je camera kennen

Hopelijk ben je eropuit getrokken om mooie foto's te maken met je nieuwe camera en hebben de ideeën voor de compositie uit de eerste gids je geholpen interessante en aantrekkelijke foto's te maken.

In deze gids wordt de camera zelf onder de loep genomen en worden er een paar functies en instellingen besproken die je kunt gebruiken om je foto's nog verder te verbeteren.

Deze gids is bedoeld om je te inspireren nog meer creatieve foto's te maken. Vergeet niet om je resultaten te delen op de Canon-Facebookpagina met #MyNewCanon #CanonSceneModes.

De touwtjes in handen

In de laatste gids over compositie is het 'groene blokje' op het keuzewiel voor opnamemodus geïntroduceerd als een goed beginpunt om je camera te gaan gebruiken. Deze modus (officieel heet dit de Scene Intelligent Auto-modus) stelt je camera volledig automatisch in. Alle beslissingen over de instellingen worden voor je genomen.

Je camera doet het prima in de Auto-modus. Maar er zullen ook momenten zijn waarop de camera de scène niet zo vastlegt als jij dat had gewild. Op dit soort momenten is het handig om te weten hoe je de Auto-modus uitzet en hoe je je EOS zelf kunt instellen.

Download je app

Gids 2 - Image 6.jpg

Ontdek de basisprincipes van DSLR-fotografie en leer je camera beter kennen.

Haak in met scènemodi

Leer je camera kennen - Canon

Scènemodi zijn een geweldige manier om je camera te laten weten wat voor soort onderwerp je probeert te fotograferen. Je vindt deze door het keuzewiel voor de opnamemodus naar een van de pictogrammen te draaien. (zie Scènemodi)

Leer je camera kennen - Canon

Zet de camera op de scènemodus Portret voor een mooie huidtint en een onscherpe achtergrond. Hiermee focus je echt op het onderwerp. (zie Opname via sfeerselectie)

Als je bijvoorbeeld een foto wilt maken van een vriend of een gezinslid, selecteer je de scènemodus Portrait (Portret). Hiermee geef je de camera opdracht om de instellingen af te stemmen op portretfotografie. Zo wordt de achtergrond onscherp om de nadruk te leggen op het onderwerp en worden de kleur en de tint aangepast voor een natuurlijke huids- en haarkleur.

Leer je camera kennen - Canon

Voor deze reeks afbeeldingen is de scènemodus Sports (Sport) gebruikt, zodat het bewegende onderwerp continu scherp in beeld wordt gehouden en een reeks opnamen wordt gemaakt terwijl de ontspanknop ingedrukt wordt gehouden.

Evenzo selecteer je de modus Sports (Sport) voor het fotograferen van bewegende onderwerpen. Hiermee stelt de camera snel scherp en kun je je vinger op de ontspanknop houden voor een snelle opnamereeks. Probeer deze modus eens als je kinderen, sportende mensen of spelende dieren fotografeert of als je zelf in beweging bent, zoals wanneer je fotografeert vanuit een bewegende trein.

Ga nog een stapje verder

Nu dat je de voordelen hebt kunnen zien van het uitschakelen van de Auto-modus, kun je eens proberen je eigen fotofunctie in te stellen op basis van je onderwerp. Als je de achtergrond graag heel onscherp maakt, kun je dat hier regelen.

Stel het programmakeuzewiel in op CA, ofwel de modus Creative auto. Gebruik vervolgens de knop Q op de achterzijde van de camera om het menu te openen. Hier kun je de instellingen wijzigen voor Sfeer (de kleur en tint), Onscherpe achtergrond (de mate waarin de achtergrond wordt scherpgesteld) en de optie Transportmodus/zelfontspanner waarmee je de camera de instructie geeft om meerdere frames achter elkaar te schieten. (zie Groepsfoto's maken)

Leer je camera kennen - Canon

Door de onscherpe achtergrond op de tweede foto wordt de aandacht gericht op het hoofdonderwerp, in dit geval het beeld.

Om een beter idee te krijgen van hoe functies je beeldmateriaal beïnvloeden, schakel je over naar de modus Live View en gebruik je de Q-knop om door de menu's te scrollen. Gebruik Live View om de wijzigingen in realtime te zien. Je kunt ook de EOS 1200D Companion-app bekijken voor de volledige beschrijving per optie en hoe je de opties kunt vinden. Lees meer over je Companion-app.

Leer je camera kennen - Canon

Door de instellingen voor de scène en het omgevingslicht te veranderen, kun je kleuren verrijken en levendigere zonsondergangen creëren.

Neem de touwtjes in handen en maak nog mooiere foto's met je camera. Samen met je camera kun je prachtige foto's maken en door kennis te maken met de camerafuncties en te leren hoe je ze gebruikt, kom je een stuk verder met de volgende stappen.

Scènemodi

Er zijn verschillende scènemodi om uit te kiezen, waaronder Close-up, Sports (Sport), Portrait (Portret), Landscape (Landschap) en Night Portrait (Nachtportret).

Creatieve opnamemodi

Je camera kan ook deels of geheel in handmatige modi functioneren. Dit zijn de 'Creatieve opnamemodi'. In deze modi heb je toegang tot alle functies en instellingen op je camera. Als je de Auto-modus uitzet, krijg je te maken met de meer technische aspecten van je camera zoals de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waarde. Als je deze modi wilt gebruiken, is het handig om wat meer over deze begrippen te weten en te begrijpen wat ze doen. Dit wordt in latere gidsen behandeld.

Opname via sfeerselectie

Je kunt nog verder bepalen hoe je foto eruitziet met een van de Scènemodi. Gebruik de Q-knop en de sneltoetsen om de instellingen voor de opnamen op basis van sfeer en opnamen op basis van licht/scène te selecteren.

Leer meer over de Companion-app

Groepsfoto's maken

Als je een handig platform hebt om de camera op te laten rusten, kun je de zelfontspanner activeren in het menu. Om een reeks opnamen te maken, kun je de optie Continu-opname gebruiken die je kunt instellen tussen 2-10 opnamen gedurende 10 seconden nadat je op de ontspanknop hebt gedrukt. Vergeet niet om je groep te laten weten dat ze moeten poseren voor meerdere opnamen achter elkaar!

Beter bekijken

Een goede manier om te zien hoe een modus en een functie je foto beïnvloeden, is door een reeks opnamen te maken en per opname de instellingen te wijzigen. Plaats je camera op een statief of op een andere stabiele plaats zodat je je foto's gemakkelijker kunt vergelijken. Download de foto's en vergelijk ze op een computerscherm, waar de verschillen beter zichtbaar zijn.

Fotografeer, deel en bekijk met #MyNewCanon #CanonSceneModes

Zoek iets interessants om een foto van te maken en maak een paar opnamen: één met de automodus en één met een scènemodus. Welke vind je beter? Deel dat vervolgens met anderen en gebruik de hashtag #MyNewCanon #CanonSceneModes om iedereen te laten weten met welke instelling je de foto hebt gemaakt. Je kunt ook terugbladeren naar de Compositie-pagina's om te zien hoe je foto's zijn in vergelijking met je eerdere foto's en zo te zien hoe je vorderingen maakt als fotograaf.

Deel je resultaten

Maak dezelfde foto met de Scènemodus en de Auto-modus en deel vervolgens je favoriete foto.