Canon Explorers: Martin Osner

EX_Page_2_02
© Martin Osner, Canon Explorer
Gemaakt met de EOS 5D, objectief EF 16-35mm f/2.8L USM, belichting 1/400s, f/5.6, ISO 400
"Rotspatroon"

Wanneer ik les geef aan fotografen, herinner ik hen er constant aan om zo dicht mogelijk op hun onderwerp te gaan zitten. "Blijf doorlopen totdat je er tegenaan botsten doe dan een stap achteruit", grap ik dan. Wanneer je intiemer wordt met je onderwerp, ga je vanzelf de compositie vereenvoudigen. Ik adviseer ook om niet op ooghoogte te fotograferen, maar liever vanuit een lage of hoge positie. Daarmee trek je de kijker uit zijn normale perspectief en maak je de foto interessanter.

Het korstmos, ook al is het heel klein, maakt deze eenvoudige foto interessant. Een cirkel is in de visuele vormgeving een primaire vorm en helpt de aandacht vast te houden. Deze foto heb ik gekozen voor de voorkant van mijn nieuwe boek "Fingerprint of creation, colours textures and patterns".

Ik fotografeer heel veel eenvoudige texturen die je bijvoorbeeld in rotsformaties aantreft, soms heel erg close-up met een macro-objectief of, afhankelijk van de grootte van het onderwerp, met een groothoekzoomobjectief. Ik probeer het onderwerp uit z'n context te halen, zodat er niets is waaraan de schaal kan worden afgemeten. Deze foto is gemaakt in Coffee Bay aan de wilde kust van Zuid-Afrika.

EX_Page_2_03
© Martin Osner, Canon Explorer
Gemaakt met de EOS 5D, objectief EF 16-35mm f/2.8L USM, belichting 1/60s, f/8, ISO 250
"Atlantische zonsondergang"

Ik probeer de exacte compositie direct in de camera te maken en niet naderhand nog te hoeven bijsnijden. Door die discipline concentreer je je beter op wat je probeert te bereiken en krijg je bij de daadwerkelijke opname het beste resultaat.

Dat is ook het geval met deze foto van wolken. Deze is gemaakt in Kaapstad aan de Atlantische kustlijn van het schiereiland. Een koudefront zorgde ervoor dat het weer ging omslaan en de lucht waarschuwt daar voor. Deze wolken vormen zich een dag voordat het front arriveert, dus ik kijk vaak naar satellietbeelden om te schatten wanneer ze komen.

Deze plek is beroemd om zijn dramatische zonsondergangen en het warme tegenlicht van de namiddag zorgt voor extra textuur in het beeld.

Lees meer over de activiteiten van Martin Osner als Canon Explorer.
Wil je meer voorbeelden van Martins portfolio en informatie over zijn fotografiecursussen, ga dan naar zijn website.

1  2