Sea-Surfer-Wave

Actieshots en watersport

Tips voor EOS

Als je een bijzondere foto wilt maken, zit je bij surfers, kajakkers en andere watersporters helemaal goed. Watersport draait om spanning, opspattend water, sprongen, bewegingen en snelheid. Een goede foto vraagt dus om inspanning en geduld. Canon heeft een aantal tips en tricks voor je waarmee je betere shots en mooiere prints maakt.

• Gebruik de sportmodus
• Verminder ongewenste vervaging
• Gebruik de modus Sluitertijdvoorkeuze (Tv)
• Gebruik een AF-focuszone
• Leg de actie vast met snelle lenzen
• Beeldkwaliteitsinstellingen

Of je nu de golven opzoekt, aan de rand van een mooi meer staat of naar het strand gaat, zorg ervoor dat je altijd de omgeving goed in je opneemt en je eigen veiligheid en die van anderen niet in gevaar brengt. Lees verder voor meer informatie.

Sea-Surfer-Wave Grab it, Yeray Menéndez López

Gebruik de sportmodus voor snelle actie

Sporten met veel snelle bewegingen kun je het beste fotograferen als je de camera zodanig hebt ingesteld dat die het onderwerp volgt en 'bevriest'. Stel het EOS-programmakeuzewiel in op de sportmodus of schakel de SCN-modus in en selecteer Sports op het LCD-scherm.

Met de sportmodus wordt de sluitertijd verkort, waardoor je het moment beter kunt bevriezen. Bij deze modus volgt de automatische scherpstelling van de camera bewegende onderwerpen.

Je kunt voor de beste resultaten de sluiterknop half indrukken en je vinger erop houden, zodat het beeld al scherp is voordat je onderwerp op de ideale plek staat. Bij deze modus wordt de camera ook ingesteld op continu-opnamen met hoge snelheid, waardoor die een serie foto's maakt zodra je de sluiterknop volledig indrukt. Als je veel foto's wilt maken, kun je het beste een geheugenkaart met hoge snelheid en veel capaciteit gebruiken, zodat je in weinig tijd heel veel foto's kunt maken. Tip: gebruik je de sportmodus, dan kun je het beste een aantal fotoseries maken, je vinger van de sluiterknop halen en daarna een nieuw onderwerp zoeken.

Verminder ongewenste vervaging: Image Stabilizer

Langere zoomlenzen met een Image Stabilizer hebben niet zo'n last van cameratrilling, maar als je de camera meebeweegt met de actie, werkt de Image Stabilizer minder goed. Aan de zijkant van de lens zit een schakelaar. Als je kunt kiezen tussen Mode 1 en Mode 2, moet je Mode 2 gebruiken. Sommige lenzen schakelen automatisch op die tweede modus over zodra ze een zijwaartse beweging herkennen.

Triatlon-zwemmers-water-actie Sprinttriatlon - MB3cky68
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Snelle momenten worden vaak met een heel korte sluitertijd gefotografeerd. Stel de sluitertijd in op 1/500 seconde of korter. Als je waterdruppels scherp wilt vastleggen, moet je zelfs 1/2000 gebruiken. Tijdens al die spectaculaire actie vol bijzondere momenten heb je misschien niet altijd even snel door dat de lichtomstandigheden veranderen. Als je met een heel korte sluitertijd werkt, kan het zijn dat de lens niet genoeg licht vangt. Een snelle lens heeft een groot diafragma (oftewel een lage f-waarde), waardoor er meer licht in valt als je een hoge sluitertijd gebruikt. Met Auto ISO of de persoonlijke functies van de veiligheidsshift met ISO weet je zeker dat het aan de belichting niet schort.

Gebruik een AF-focuszone

Bij EOS-camera's is het frame voorzien van verschillende focuspunten. De camera stelt meestal scherp op het onderwerp dat het dichtst bij je staat. Wil je zeker weten op welk focuspunt je camera gaat scherpstellen, stel dan minder focuspunten in en zorg ervoor dat ze over je onderwerp komen te liggen.

Dat vraagt wel om wat meer vaardigheden, maar de resultaten zijn het waard. Bij de meeste bewegende onderwerpen krijg je met één AF-punt niet altijd even gemakkelijk scherp beeld, omdat het AF-punt vrij snel het onderwerp kan missen. AF-puntselectie is alleen mogelijk bij een creatieve modus, zoals P, Tv, Av of M.

Surfer-water-actie 2016, Steel Pier, surfklassieker, longboard, Virginia Beach - C Watts
Informatie over rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Leg de actie vast met snelle lenzen

Professionele Canon sportfotografen maken vaak gebruik van de witte lenzen uit de L-serie omdat die in weinig tijd het grootste diafragma aankunnen en omdat ze onderwerpen op afstand extra groot in het frame krijgen.

Welke lens je uiteindelijk kiest, hangt af van hoe dicht je op de actie zit. Hoe verder je onderwerp, des te langer de lens. Met een heel brede kijkhoek kun je echter ook indrukwekkende foto's maken.

Beeldkwaliteitsinstellingen

Als je je foto's niet als RAW-, maar als JPEG-bestand opslaat, kun je in een continue opname veel meer foto's maken. JPEG-bestanden worden ook veel sneller op de geheugenkaart opgeslagen.