Sports Action Basketball

Je actiefotografie naar een hoger plan tillen

EOS tutorial

Tips & tricks met je EOS DSLR

  • Sportmodus
  • Opslag en accu
  • Optische zoeker
  • Sluitertijd aanpassen
  • Panning
  • Je focus versmallen

Sport-Actie-Basketbal
Phil Roeder – Basketbaltoernooi staat Iowa
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Sportmodus

Dynamische sporten zijn gemakkelijker vast te leggen met de sportmodus. Je kunt dan de sluiter ingedrukt houden en snelle reeksen opnamen maken. Met trackingfocus schakelt de camera dynamisch naar het beste AF-punt om de actie te volgen, waarbij elk beeld scherp blijft.

Opslag en accu

Gebruik een geheugenkaart met hoge snelheid voor lange reeksen continue opnamen. Standaardgeheugenkaarten raken te snel vol, omdat de buffer wordt gebruikt voor tijdelijke opslag. De modus Continue opname gebruikt ook accuvermogen. Zorg dus dat die niet leeg raakt. Als je geen reserve-accu hebt, schakel je de camera uit als je hem niet gebruikt of activeer je Automatisch uitschakelen.

Dankzij de optische zoeker kun je beide ogen op de wedstrijd gericht houden

Gebruik de optische zoeker om je onderwerp te volgen. Houd één oog open, zodat je de actie niet mist.

Tip: oefen het open houden van beide ogen, waarbij het ene oog door de zoeker kijkt, en het andere naar de hele scène. Dan is de kans kleiner dat je een belangrijk moment mist.

Sport-Actie-Concentratie
Jackson Lavarnway
Rechten: https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Sluitertijd aanpassen

Zet je programmakeuzewiel op AE met sluitertijdvoorkeuze AE (Tv) en selecteer de juiste sluitertijd. Voor auto's in een race die op je af komen, heb je bijvoorbeeld 1/1000 sec. of meer nodig. Voor kinderen die voetballen in de tuin is 1/500 sec. genoeg. De camera selecteert dan automatisch het juiste diafragma. Bij sluitertijdvoorkeuze moet je weten welke actie je gaat vastleggen. Bij hoge snelheden gebruik je de Auto ISO-instelling. Dan kun je je onderwerp zelfs bij zwak licht vastleggen.

Tip: mensen scherp in beeld wanneer ze op je af komen: leg de actie vast met een snellere sluitertijd. Dit is ideaal vanaf de zijlijn als een voetbaltackle met hoge snelheid nadert.

Oefenen met panning

Panning is met de lens een onderwerp volgen dat zich parallel aan jou verplaatst. Vaak wordt panning gecombineerd met een langere sluitertijd. Het onderwerp is dan scherp, de voor- en achtergrond die niet bewegen, zijn onscherp. Om te oefenen gebruik je de optische zoeker en draai je vanuit je heupen om de beweging soepel te houden. Als je lens is voorzien van een Image Stabilizer (IS), kijk je op de zijkant van de lens of er een IS-modusschakelaar zit. Zo ja, stel deze dan in op IS-modus 2.

Je focus versmallen

In sportbeelden zie je vaak kleurrijke, contrasterende objecten op de voor- en achtergrond. Om het onderwerp scherp te houden tussen die drukke scènes selecteer je een kleinere zone AF-punten. Het is niet gemakkelijk om te zorgen dat deze op het onderwerp blijven, maar het resultaat is de moeite waard.

Tip: ga na of je camera beschikt over AI SERVO AF. Wanneer AI SERVO AF actief is, zal de camera bewegende onderwerpen voortdurend volgen en scherp houden. Het is aan te raden om al vroeg het onderwerp te kiezen en te volgen voordat het de ideale plek bereikt.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker