Portrait-Lady-Lamp

Portretten in daglicht

Het maken van portretfoto's in daglicht kent veel voordelen. Eenvoud, minder apparatuur en ontspannen onderwerpen, om er maar een paar te noemen. Bekijk deze voorbeelden en lees de volgende aandachtspunten om het beste uit je foto's te halen.

Portret-Dame-LampChantal met lantaarn, Julia Cleaver

Julia Cleaver heeft dit portret gemaakt tijdens het 'gouden uurtje'. De zon hangt laag in de lucht en produceert warme tonen en horizontale schaduwen. Julia heeft ervoor gezorgd dat de zon rechtstreeks op de camera schijnt, maar het zonlicht wordt diffuus dankzij de bomen en minimale bewolking om overstraling te voorkomen.

Door de zon zo in de opname te plaatsen, ontstaat er prachtig 'rim light': een randje licht dat het gezicht van het model benadrukt. Wanneer je in een van de automatische modi in de zon fotografeert, moet je misschien belichtingscompensatie toevoegen aan de schaduwkant van het gezicht van je model om te voorkomen dat het te donker wordt.

Portret-Kind-SteegjeLa Mirada Adulta, Jordi Mas Alvarez

Jordi heeft het onderwerp van zijn reisportret heel verstandig in de schaduw van een gebouw geplaatst, weg van de felle zon boven haar hoofd. Als je midden op de dag portretfoto's wilt maken, is het verstandig om direct zonlicht te vermijden, aangezien dat voor een onflatteuze belichting en donkere schaduwen rondom de ogen zorgt. Hij heeft het onderwerp aan de rand van het frame geplaatst en de interessante structuur van het stenen gebouw en de treden inbegrepen in de opname. Dit plaatst het beeld en voegt context toe over de locatie waar de opname is gemaakt.

In de bovenstaande voorbeelden zie je welk effect de lichtbron heeft op de opnamen. Fotograferen in de schaduw produceert een zacht en flatteus licht. Wacht tot de zon laag aan de hemel staat en zich achter het onderwerp bevindt om een portretfoto interessant tegenlicht te geven. Dit licht is minder hard en warmer.

De richting en de bron van daglicht zijn van grote invloed op je portretfoto's. Stel je camera in op een van de creatieve modi om je camera volledig te bedienen. Zo krijg je meer invloed op de uiteindelijke resultaten van je foto's. Als je in daglicht portretfoto's wilt maken, is het van groot belang dat je meer leert over sluitertijden met belichtingscompensatie. Probeer je onderwerp eens te overbelichten door in de zon te fotograferen of juist te onderbelichten bij direct licht. Speel met deze instellingen tot je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Portret-Zwart-Wit-Vrouw-Glazige-OgenBuongiorno, Simone Lepri

Daglicht, vooral binnenverlichting, kan soms voor weinig licht zorgen. Aanvankelijk kan het fotograferen bij weinig licht voor problemen zorgen, zoals een slechte scherpstelling en te lange sluitertijden, wat in onscherpe foto's resulteert. Om deze problemen te overwinnen, kun je eerst je lichtbron verbeteren. Verplaats je onderwerp naar een raam of deuropening om zo veel mogelijk licht te vangen.

Gebruik de modus Aperture Priority (diafragmavoorkeuze) voor het grootste diafragma (laagste f/-getal) om meer licht in de camera te laten vallen. Kies voor een hoge ISO-waarde zodat er een korte sluitertijd mogelijk is, en voorkom dat de camera beweegt.

Er zijn diverse Canon-lenzen beschikbaar waarmee je betere portretfoto's kunt maken, ongeacht de belichting. Deze lenzen en meer vind je in de Canon Store.