Portrait-Women-Hat-Rowing.jpg

Onvergetelijke foto's maken tijdens speciale evenementen

Ongeacht je stijl zijn bruiloften, feesten, gezinsvakanties en festivals leuke gelegenheden om je camera te pakken en foto's van mensen te maken.

Je werkt dan misschien wel niet met professionele modellen of mensen die voor de foto poseren, maar door de lessen en principes van deze gids toe te passen, haal je het beste uit je onderwerpen en kun je prachtige foto's maken.

Portret-Vrouwen-Hoed-RoeienOude dame, Francesco Gernone

Dit is een mooie, spontane reisfoto van Francesco Gernone. Hij maakt geweldig gebruik van de diagonale lijnen: één lijn langs de rand van haar hoed en de andere langs de peddel. Dit zorgt voor een interessante compositie. Dankzij de hoed met brede randen wordt het grootste deel van het directe zonlicht tegengehouden. De donkere schaduw op het gezicht van het onderwerp zorgt voor veel details die het portret extra karakter geven.

Altijd klaar voor een foto

Hou je camera altijd dichtbij en ingeschakeld. Je kunt geen foto's maken als je camera in je tas zit, dus hou hem bij de hand voor spontane momenten. Als het licht wisselvallig is, kun je gebruik maken van de diafragmavoorkeuze: hiermee kan de camera je basisbelichting overnemen zodat je van de dag kunt genieten terwijl je wacht op het volgende fotomoment.

Portret-Bruiloft-RingPrstýnek, Petra Lončákov

Deze bruiloft is gefotografeerd door Petra Lončákov en vereeuwigt een nanoseconde waarop een gast naar de ring van de bruid kijkt. Door je camera altijd ingeschakeld te hebben, kun je makkelijker speciale momenten vastleggen.

Als je te gast bent op een bruiloft of een feest, kun je verschillende interessante poses fotograferen waar andere fotografen misschien niet aan denken. Benut deze kansen om te experimenteren, maar maak ook foto's waarvan je zeker weet dat ze lukken.

Portret-Vrouw-VuurvreterNuits Romanes – Ayazin, Lorrie Vallier

Lorrie is heel slim geweest met deze spontane foto van een vuurdanser die haar stokken aansteekt. Ze gebruikt het vuur als lichtbron en staat zo gepositioneerd dat er activiteit te zien is. Het licht op de achtergrond produceert een beeld dat het moment perfect vastlegt. Je camera heeft vaak de neiging om over te belichten bij pogingen het licht in donkere gebieden vast te leggen. Gebruik de belichtingscompensatie om in zulke omstandigheden je foto donkerder te maken.

Daglicht is het beste licht

Probeer te voorkomen dat je de flitser op je camera moet gebruiken: die leidt je onderwerpen af en produceert fel en oninteressant licht. Als je bij weinig licht fotografeert, kun je een hoge ISO gebruiken en een lens met het grootste diafragma.

Portret-Zwart-Wit-BandMúsica a contraluz, Toni Gutierrez

Het is Toni gelukt om de enige lichtbron in deze donkere scène te gebruiken om een sfeervolle foto te maken. Als er weinig licht is, moet je creatief zijn. Door direct in deze lichtbron te fotograferen en een figuur recht voor deze lichtbron te plaatsen, ontstaat er een prachtig silhouet dat de nadruk legt op de activiteit van het onderwerp. Hier is zorgvuldig omgegaan met de belichting. Stel je camera in op de handmatige modus om elk aspect te kunnen bedienen.

Neem alleen genoegen met het beste

Als je klaar bent met het fotograferen, kun je je foto's bewerken. Neem de tijd om je foto's te analyseren. Dit is een belangrijk proces waarbij je leert wat voor jou werkt en hoe je je beste werk kunt afleveren. Probeer uiteindelijk een kleine reeks foto's over te houden die het evenement vertegenwoordigt. Laat die foto's aan vrienden zien en vraag om hun mening. Plaats je foto's op een website of op social media om feedback te krijgen.

Portret-Pasgeborene-TenenVader en zoon, Petra Lončáková

Zoek naar het ongewone. Portretten hoeven niet altijd over de ogen te gaan. Petra heeft deze fantastische foto gemaakt van een vader en zijn baby. Deze foto bevat geen ogen, maar wel veel emoties. Door voor zwart-wit te kiezen, wordt de nadruk gelegd op de lichte voeten van de baby.

Fotoboeken hebben allemaal verschillende foto's nodig

Het maken van een fotoboek is een geweldige manier om je foto's aan anderen te laten zien. Als je een boek wilt maken van een evenement dat binnenkort plaatsvindt, kun je vooraf al bepalen wat voor lay-out en foto's je wilt zodat je weet wat voor soort foto's je moet maken. Als je foto's kiest voor een boek, is het verstandig om veel verschillende soorten foto's te maken om je te helpen bij de lay-out. Fotografeer je onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken. Maak staande foto's, liggende foto's, breedbeeldfoto's en gedetailleerde close-ups van hetzelfde onderwerp, zodat je uit allerlei verschillende foto's kunt kiezen.

Ontdek hoe je zelf High Definition-fotoboeken kunt maken met Canon HD Books.