Landscape-Sun-Rays-Fields-Track

Checklist voor landschapsfotografie

Een korte mentale checklist met de zes belangrijkste dingen om te onthouden bij het fotograferen van landschappen

1. Zorg dat je goed voorbereid bent. Een goede voorbereiding verkleint risico's; je persoonlijke veiligheid is het allerbelangrijkste als je de natuur intrekt om te fotograferen. Weet wanneer de zon opgaat en weer ondergaat, lees de weersvoorspelling, zorg dat je telefoon is opgeladen en dat iemand weet waar je naartoe gaat en wanneer je weer terugkomt. 

2. Zorg dat je alles bij je hebt wat je nodig hebt. Controleer niet alleen al je camera-apparatuur, moet ook of je alles bij je hebt voor de omstandigheden en de omgeving waarin je gaat fotograferen. Goede schoenen of laarzen, warme handschoenen en een waterdichte regenjas zijn onmisbaar voor opnamen in de winter, terwijl je nooit zonder een zonnehoed, zonnebrandcrème en veel water op stap moet gaan in de zomer.

3. Als je een gebied nog niet kent, zoek dan online naar goede plekken om foto's te maken, voordat je eropuit trekt. Contact leggen met lokale cameragroepen is een geweldige manier om snel fotogenieke plekken te vinden, zonder het risico dat je verdwaalt. Je kunt ook gebruikmaken van GPS-coördinaten van bestaande foto's om goede locaties te vinden

4. Neem de tijd. Hoewel de scène voor je misschien overweldigend mooi is, hoeft dat nog niet te betekenen dat je eenvoudigweg klikt en klaar bent. Overweeg je compositie zorgvuldig; bekijk elk element dat deel uitmaakt van het beeld - van de voorgrond tot de achtergrond, de hoeken en het midden van het frame. Dit helpt je om te bepalen hoe het beeld eruit moet zien. 

5. Neem een statief mee. In de eerste plaats om je camera stil te houden en lange sluitertijden te kunnen gebruiken. Dit betekent dat je de ISO laag kunt houden en het diafragma klein, zodat je het hele beeld scherp krijgt. In de tweede plaats werk je dan langzamer, waardoor je wordt gedwongen om zorgvuldiger over elke opname na te denken voordat je de foto maakt. Kijken is erg belangrijk in fotografie. Hoe beter je kijkt, des te beter zijn je foto's.

6. Wacht op het juiste licht. Wees nadat je alles hebt opgesteld, geduldig en wacht op het perfecte licht. Dat kan een kleine opening in de wolken zijn, of wachten tot de zon lager aan de hemel staat en verandert van geel in diep oranje. Geduld leidt vrijwel zeker tot beelden van betere kwaliteit. Het kan zelfs betekenen dat je een andere dag terug moet komen.

Landschap-Zon-Stralen-Velden-Spoor Kleurenspel, Marco Müller

Het geduld van Marco is inderdaad beloond in deze opname. Hij heeft gewacht op de perfecte stand van de wolken en de zon zodat prachtige zonnestralen werden gecreëerd en hij deze prachtige plattelandsfoto kon maken.

Landschap-Boven-De-Wolken-Kasteel Castelo dos Mouros Sintra, Carlos Duarte

Deze fantastische opname boven de wolken door Carlos moet behoorlijke voorbereiding en planning hebben gevergd. Al je apparatuur moet goed zijn opgesteld en je moet de juiste positie hebben ingenomen, voordat je zo'n foto kunt nemen. Op die manier hoef je, als het licht goed is, alleen nog maar de belichting aan te passen en te klikken.

Landschap-Winter-Sneeuw-Drie-Bomen Bos bij Upleatham, Nigel Lee

Dit eenvoudige wintertafereel van Nigel spreekt enorm aan vanwege de verschillende kleurtonen in het landschap, van de lucht tot de voorgrond, en de contrasterende textuur van de bomen. Bij het werken onder winterse omstandigheden is het van essentieel belang dat jij en je apparatuur goed voorbereid zijn. Warme handschoenen en laarzen zijn noodzakelijk. Houd ook je reserveaccu's warm in een binnenzak, zodat ze langer meegaan.

Landschap-Herfst-Bomen-Zon-Stralen Herfstlicht, Rob Horsefield

Rob heeft slim gebruik gemaakt van de bomen en de takken om de zonnestralen te verstrooien in dit sfeervolle bostafereel. Hoewel je altijd voorzichtig moet zijn bij het fotograferen tegen de zon in, kan het vastleggen van het licht door de bomen, waarbij de intensiteit wordt verminderd, erg doeltreffend zijn. Zoek lichtvlekken op de voorgrond om te laten zien waar de lichtstralen de grond raken, zo voeg je interessante details toe.

Landschap-Herfst-Bomen-Rivier-Lange- Sluitertijd Vrije tijd, nov 2015 Enrique Mortel Uy

Door gebruik te maken van een camerasteun, kon Enrique een lange sluitertijd gebruiken om het stromende water door dit bosrijke landschap gladder te maken. Hij heeft gekozen voor een lage opnamehoek en voegt zo veel interessante voorgronddetails toe, waardoor de kijker het idee krijgt er zelf bij te zijn.

Ontdek in de Canon Store welke lens het beste bij jouw landschapsfotografie past