Landscape-Skiers-Ski-Lift-Mountains

Wanneer en hoe je landschapsfoto's op afstand maakt

Meestal is het handig dat je je camera bij de hand hebt, zodat je snel kunt reageren om de perfecte foto te maken, maar er zijn ook momenten dat het voordeliger is om de camera op een statief te zetten en op afstand te bedienen.

Met bediening op afstand worden opnamen met je camera bedoeld waarbij je een apparaat gebruikt om de ontspanknop te bedienen en zelfs om de belichtingsinstellingen aan te passen. In de meest elementaire vorm gebruik je een ontspankabel of infraroodafstandsbediening om de ontspanknop te bedienen. Met deze apparaten stel je de belichting op de camera in en bedien je de ontspanknop met het kabeltje of de knop. Er zijn een aantal voordelen aan het fotograferen op deze manier. Ten eerste vermijd je elke kans op camerabeweging wanneer je op de ontspanknop drukt. Verder kun je foto's nemen met de camera in een lastige positie, omdat je de ontspanknop comfortabel kunt bedienen.

Als je een camera hebt met ingebouwde Wi-Fi, kun je ook de Canon Camera Connect-app gebruiken om je camera te bedienen via een smartphone of tablet. Met dit apparaat kun je onder moeilijke omstandigheden fotograferen, zoals 's nachts, als het erg koud is of wanneer de camera zich op een ontoegankelijke plaats bevindt.

Landschap-Canon-Camera-Connect-App

Canon Camera Connect-app

Wanneer je bijvoorbeeld vallende sterren wilt fotograferen, kun je de camera buiten opstellen en naar binnen gaan om de instellingen te berekenen, de belichting aan te passen, de opname te maken en het resultaat te bekijken. Als je andere instellingen wilt uitproberen, kies je ze eenvoudig in de app, zonder dat je weer naar buiten naar je camera hoeft te gaan.

Landschap-Sterren-Nacht-Lange sluitertijdVallende ster, Mark Kling

Mark heeft deze adembenemende opname gemaakt van vallende sterren boven een meer. Foto's van vallende sterren kun je het beste maken tijdens heldere nachten met minimale lichtvervuiling. Er zijn sluitertijden tussen 30 minuten en een paar uur nodig, dus je moet de Bulb-modus gebruiken in combinatie met een afstandsbediening voor de ontspanknop of een externe opnameapp.

Landschap-Zwart-wit-Zeegezicht Het tij keren, Stephen McNally

Stephen heeft dit prachtige dromerige zeegezicht genomen met een lange sluitertijd van waarschijnlijk een paar minuten of langer. Met de Canon Camera Connect-app kun je de belichtingsinstellingen vanuit de app kiezen en hoef je niet terug te keren naar de camera om na elke opname het beeld te controleren. Je kunt eenvoudigweg de opname op je smartphone of tablet bekijken en zo nodig een nieuwe opname maken.