Landscape-Night-Sky-Stars-Long-Exposure

Fotograferen met een lange sluitertijd

Lange sluitertijd verwijst naar het maken van een foto met sluitertijden van enkele seconden tot een paar uur en is een geweldige techniek om schitterende landschapsfoto's te maken.

Eerst moet je de camera op een statief plaatsen. Een camera in de hand houden met een sluitertijd van zelfs maar 1 seconde leidt tot een wazig beeld. Stel de ISO in, afhankelijk van de scène, en gebruik de modus voor sluitertijdvoorkeuze (Tv) om de sluitertijd tot 30 seconden aan te passen. Gebruik een sluiteractivering op afstand, zoals de Remote Controller RC-6, of stel de timer in op 2 seconden om te voorkomen dat de camera beweegt als je op de ontspanknop drukt.

Landschap-Nacht- Hemel-Sterren-Lange sluitertijd
ISO 12800, 15 seconden, f/4.0

In deze opname van de nachtelijke hemel werd de ISO hoog gehouden, de sluitertijd langzaam en het diafragma groot, waardoor belichting mogelijk was ondanks de duisternis.

Landschap-Nacht-Lange sluitertijd 
ISO 50, 360 seconden, f/22

Met behulp van een intervalometer en de Bulb-modus op de camera was een sluitertijd van 6 minuten mogelijk. Je kunt het effect zien van het draaien van de aarde: de maan verandert van positie tijdens de belichting.

Zoals je in het bovenstaande voorbeeld aan de maan kunt zien, resulteert elke beweging tijdens de belichting in onscherpte. Dit effect kan worden gemaximaliseerd en wordt vaak gebruikt door landschapsfotografen om het idee van beweging in lucht of water over te brengen.

De uitdaging bij opnamen met lange sluitertijd overdag is de sluitertijd zo in te stellen dat er genoeg beweging ontstaat. Idealiter wil je sluitertijden van langer dan een paar seconden, dus houd de ISO laag en het diafragma klein. Het helpt ook om te fotograferen bij bewolkt weer of schaduwrijke omstandigheden, of aan het einde van de dag wanneer het licht zachter is. Je kunt ook investeren in een filter dat je op het einde van je lens bevestigt en dat voorkomt dat er te veel licht binnendringt. Een Neutral Density-filter (ND-filter) werkt het beste.

Landschap-Zeeweringen-Rechtuit
Landschap-Zeeweringen-Op afstand

Met een lage ISO van 50, een klein diafragma van f/22 en een filter op de lens werden sluitertijden van 5 en 3,2 seconden gebruikt om de zee met onscherpte vast te leggen door de waterkering.