Landscape-Tide-Out-Sea-Groynes

Ontdek het verschil met een speciale landschapslens

Welke lens je ook gebruikt, je kunt prachtige landschapsfoto's maken. Maar er zijn momenten dat je met een speciale lens het beste uit een scène kunt halen.

Groothoeklenzen, die vaak lenzen voor landschapsfotografie worden genoemd, bieden een breed beeld waardoor er meer in het frame past en je boeiender en beeldender foto's kunt maken.

Laten we eens een paar voorbeelden bekijken; de eerste in elk van deze reeksen werd gefotografeerd met de standaard lenskit (zoals de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM en EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II die worden geleverd bij de Canon EOS-camera's) bij een brandpuntsafstand van 18 mm, de allergrootste instelling. De tweede foto is gemaakt met de Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM met de breedste instelling van 10 mm.

18 mm
10 mm

ISO 100 f/11 1/400s @ 18 mm

ISO 100 f/11 1/400s @ 10 mm

Met een bredere lens voor deze scène krijg je meer zee, waardoor de pier beter in balans is in de compositie. Door de bredere groothoeklens omvat het beeld ook meer lucht, waaronder stukken lucht buiten het directe zonlicht, waardoor je mooiere blauwtinten krijgt aan de buitenrand.

18 mm
10 mm

ISO 400 f/11 1/400s @ 18 mm

ISO 400 f/11 1/400s @10 mm

Met de standaardlens in de eerste opname was het moeilijk om een compositie te maken met zowel de verweerde palen als de ondergaande zon.  Met de bredere groothoeklens was het eenvoudig om de zon en de reflectie vanaf het water in het frame te vangen.

18 mm
10 mm

ISO 100 f/11 1/125s @ 18 mm

ISO 100 f/11 1/125s @ 10 mm

Fotograferen met de bredere groothoeklens biedt meer flexibiliteit bij het maken van de compositie. Op de eerste foto is de pier aan de linkerkant van het frame nogal afgehakt. Met de groothoeklens kun je de compositie beter in het kader krijgen door meer van de houten palen op te nemen. 

In elk van deze voorbeelden geeft fotograferen met de bredere groothoeklens meer context aan het onderwerp. Of het nu een meer complete skyline is, meer lucht en meer details op de voorgrond, of kenmerken die je met een standaardlens niet vangt, een speciale groothoeklens kan bij het fotograferen van landschappen absoluut voordelen hebben.

Ontdek in de Canon Store welke lens het beste bij jouw landschapsfotografie past