Close Up Dragonfly

Tips & Tricks voor macrofotografie

Tips & Tricks: Close-up fotografie

Met close-up fotografie (of macrofotografie) gaat er voor jou en je EOS camera een compleet nieuwe wereld open.
Macro is een ideale fotografievorm voor de herfst- en wintermaanden, want je kunt dit zowel binnen als buiten doen; ideaal dus wanneer de dagen korter worden en het weer minder voorspelbaar is.

image alt sample

© Peter Schlegel,

Aan de slag gaan

Als je dit voor het eerst gaat doen, kun je het standaard zoomobjectief gebruiken dat meestal met de EOS-camera's wordt meegeleverd, voordat je wellicht besluit een speciaal macro-objectief aan te schaffen. Gebruik de telestand en zoom in naar een maximale vergroting en zet het programmakeuzewiel van je EOS op de close-up- of macrostand. Hiermee worden de belichtingsinstellingen en de beeldstijl aangepast. Meer informatie over deze instellingen. Eén ding dat je zal opvallen, is dat wanneer je dichter op je onderwerp kruipt, beweging van het beeld door trilling van de camera sterker wordt. De beste manier om dit op te lossen is je EOS op een statief te zetten. Nu ben je klaar om te beginnen.

image alt sample

Harmonie in het water - © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Scherptediepte en scherpstellen

Wanneer je scherpstelt op onderwerpen vlak voor de lens, wordt de scherptediepte (het vermeende scherptegebied voor en achter het punt waarop je scherpstelt) aanzienlijk kleiner. De achtergrond wordt onscherp, ongeacht het ingestelde diafragma, maar door een kleiner diafragma (hoger f/getal) te kiezen, wordt een groter gedeelte van je onderwerp acceptabel scherp.

Voor de grootste controle en precisie zet je het objectief op handmatige scherpstelling. Je zult merken dat met het vergroten van het onderwerp ook kleine bewegingen worden versterkt. Kleine aanpassingen met de scherpstelring zorgen voor grote verschuivingen van het scherpstelgebied. Met een vergroot Live View-beeld heb je de meest nauwkeurige controle over de scherpstelling.

Belichting

Bij macrofoto's is het heel belangrijk om met het juiste licht te werken. Als je binnen werkt, is natuurlijk licht dat door een raam naar binnen valt een goed uitgangspunt. Vermijd direct zonlicht (licht van een bewolkte lucht is goed) en gebruik een stuk wit papier of karton om licht terug op het onderwerp te kaatsen om schaduwen te verminderen. Beweeg het papier/karton naar het onderwerp toe en ervandaan en speel met de hoek waaronder je het papier/karton houdt om het verschil in invulling te zien.

Het mooiste resultaat krijg je als je lichtbron alle gebieden van het onderwerp verlicht zodat detail en kleur goed uitkomen. De Canon Macro Ring Lite- en Macro Twin Lite-flitsers zijn aanvullende verlichtingssystemen die het allerbeste gelijkmatige licht voor macrofotografie produceren.

image alt sample

Gesneden tomaat - © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Compositie en achtergrond

Bij close-ups of macrofotografie draait het om details en daarom is het belangrijk dat je de tijd neemt om te zorgen dat je onderwerp goed is gepositioneerd ten opzichte van de achtergrond. De achtergrond is waarschijnlijk onscherp, maar kleur, helderheid en algemene vormen kunnen afleiden van je onderwerp. Nu dat je de basiskennis hebt, kun je de volgende stap zetten met behulp van de volgende pagina.

De volgende stap nemen

Met een standaardzoomobjectief kun je even ruiken aan macrofotografie, maar met speciale objectieven en accessoires kruip je pas echt dicht op je onderwerp.

Macrolens

Deze lenzen zijn speciaal ontworpen voor close-upfotografie en bieden een vergrotingsmaatstaf van 1:1 (1:1 betekent dat je onderwerp op ware grootte op de sensor van de camera wordt geprojecteerd). Daarnaast kunnen ze ook voor andere soorten fotografie worden gebruikt, bijvoorbeeld voor portretten. Voor camera's met een APS-C-sensor is een goed objectief om mee te beginnen de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM en voor camera's met een full-framesensor de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. De EF 100mm f/2.8L Macro IS USM is uitgerust met Hybrid IS (hybride beeldstabilisatie) waardoor je bepaalde macro-opnamen uit de hand kunt maken. Al deze speciale macro-objectieven leveren scherpte van het centrum tot in de hoeken van het beeld en een hoog contrast en een prachtige beeldkwaliteit.

image alt sample

Aardbeien chocolade - © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Close-uplens

Deze voorzetlens schroef je voor je lens, zodat je dichterbij kunt scherpstellen. Voorzetlenzen nemen heel weinig ruimte in en zijn dus ideale accessoires wanneer je licht wilt reizen. Er zijn twee typen Canon close-upvoorzetlenzen; de 250D is sterker dan de 500D.

Tussenringen

Een andere mogelijkheid met je huidige lens is het gebruik van een tussenring. Deze komt tussen je EOS-body en het objectief en zorgt dat je dichterbij kunt scherpstellen. Er zijn twee Canon-tussenringen: de EF12 II en de EF25 II. Het getal heeft betrekking op de breedte van de ring; de ring van 25 mm vergroot sterker dan de ring van 12 mm. Tussenringen bevatten geen glas, dus de kwaliteit van je objectief blijft behouden, maar ze vergen wel meer licht op het onderwerp voor een correcte belichting.

image alt sample

Cuprietkristal - © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Meer geavanceerde instellingen op je EOS

Nu je hebt geïnvesteerd in een lens of accessoire voor je macrofotografie, is het de moeite waard om je eens te gaan verdiepen in cameramodi die je meer controle geven over de belichtingsinstellingen, zoals 'diafragmavoorkeuze' (Av) of 'handmatig' (M). Hiermee regel je namelijk de scherptediepte. Lees meer over deze modi.

Als je de camera op statief gebruikt, zijn er verschillende manieren om voor nog meer stabiliteit te zorgen. Wanneer je de ontspanknop indrukt, kan dat voor trilling van de camera zorgen. Als het exacte moment waarop je de foto maakt van minder belang is, kun je de zelfontspanner op 2 seconden instellen zodat de trilling kan wegebben voor de foto wordt gemaakt. Daarnaast kun je ook een afstandsbediening op je EOS aansluiten. Zo kun je het belichtingsmoment kiezen zonder de camera aan te raken.

image alt sample

Zoete snoepjes - © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Puntjes op de i

Je besteedt er waarschijnlijk aardig wat tijd aan om te zorgen dat je close-ups helemaal perfect zijn. Dan is het ook verstandig om in RAW te fotograferen en met Canon's Digital Photography Professional (DPP) de puntjes op de i te zetten. Met voorzieningen zoals objectiefcorrectie, witbalanscorrectie en bijsnijden zorg je dat je foto's prachtig tot hun recht komen. Je kunt hier Tips & Tricks over DPP lezen.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker