Surfer Wave

Verbeter de compositie van je foto's

Tips voor EOS

Een van de mooiste aspecten van fotografie is dat je je er heel creatief en vrij in kunt uitdrukken. Het lijkt misschien niet zo nuttig om je qua compositie opeens aan regels te binden, helemaal als je ergens lekker op vakantie bent. Maar met een aantal eenvoudige compositieregels kun je je foto's een stuk mooier maken. Hier bespreken we hoe je met compositie de voorwerpen in je foto kunt rangschikken en met wat voor regels je de controle houdt.

• Wacht even voordat je de sluiter indrukt
• De regel van derden
• Hoofdlijnen
• Gebruik een raam als compositiesteun
• Maak maximaal gebruik van rasterlijnen
• Kijk omhoog

Wacht even voordat je de sluiter indrukt

Als je op vakantie bent, wil je natuurlijk meteen prachtige foto's maken van je vakantiebestemming. Probeer eens even te wachten voordat je de sluiter indrukt en echt goed stil te staan bij wat je door de zoeker of het LCD-scherm ziet.

Met iets meer doordachtheid en extra aandacht voor het kader zie je welke delen van het beeld geen functie hebben en dus weg mogen. Als je nét iets anders fotografeert of anders inzoomt, haal je de afleidingen uit het kader en krijg je een krachtigere, mooiere foto.

Surfer-Wave
Golven pakken - Chris Kuga
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

De regel van derden

Boeiende foto's zijn vaak zo boeiend doordat de compositie ruimte bevat voor het hoofdonderwerp.

Het menselijk oog is van nature geïnteresseerd in taferelen die ongeveer in derden zijn verdeeld. Als je je onderwerp net iets van het middelpunt plaatst, ziet de compositie van je foto's er meteen beter uit.

Doe daarvoor net alsof je zoeker of LCD-scherm met vier strepen is verdeeld in een raster van 3 bij 3. Plaats het onderwerp in de rechter- of linkerbaan naast het midden. Daardoor ziet je foto er interessanter uit dan wanneer je het onderwerp pal in het midden plaatst.

Pier-Sunset-Rule-Of-Thirds
Leidende lijnen - Andrew Thackway
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Wil je onderweg landschappen en stadsilhouetten krachtig vastleggen, gebruik dan sterke compositielijnen die als het ware een route door het beeld vormen, van de voor- naar de achtergrond. Denk daarbij bijvoorbeeld aan paden, rivieren, treinsporen of wegmarkeringen.

Je moet je camera op een juiste plek zetten om de natuurlijke lijnen in een foto te vinden. Soms moet je voor maximaal effect vanaf een hoog of juist heel laag punt fotograferen.

Mountain-Window-Frame
Omkaderd - A Gude
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Gebruik een raam als compositiesteun

Let de volgende keer dat je op vakantie een stad of dorp bezoekt eens op de ramen in de gebouwen om je heen. Die kun je mooi als compositiesteun gebruiken. Een raam biedt vaak namelijk een uniek uitzicht. De uitdaging is de goede positie vinden om de reflecties in het raam zodanig te rangschikken dat ze een mooie compositie vormen.

Maak maximaal gebruik van rasterlijnen

Zodra je de regel van derden onder de knie hebt, kun je rasterlijnen gebruiken voor mooiere resultaten. Veel EOS-modellen beschikken over een rasterfunctie: die verschijnt dan in de zoeker of op het LCD-scherm. Zet de rasterlijnen aan om sneller de juiste compositie te vinden. Als je een foto met een horizontale lijn maakt, zorg er dan voor dat die over een van de twee horizontale rasterlijnen valt. Plaats de horizon niet precies in het midden.

Skyscraper - Perspective
Wolkenkrabbers - Michel Filion
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Kijk omhoog

Als je in een stad met allerlei hoge gebouwen bent, moet je eens een groothoeklens of een normale lens gebruiken en dan recht omhoog kijken. Gebruik de modus Diafragmavoorkeuze (Av) met een diafragma van f/8 of f/11. Richt de camera omhoog en zoek een compositie waarbij de gebouwen mooi samenvallen. Bij dit soort foto's heb je vaak een breed scala aan donkere en lichte gebieden. Je moet daarom wellicht de helderheid aanpassen met belichtingscompensatie. Je kunt daarnaast de ingebouwde HDR-functie gebruiken.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker