Autumn-Portrait-Woman

Gebruik maken van herfstlicht

EOS tutorial

Gezien de overgang naar herfstkleuren is dit een fantastisch moment om een wandeling te maken met je camera. Doordat de zon steeds lager staat, is het licht vaak warm en zacht – ideaal om de hele dag foto's te maken. Door de koudere nachten is er 's ochtends ook meer kans op nevel. Ga er vroeg op uit om foto's te maken van de stad of het platteland, voordat de mist wordt verjaagd door de zon.

• Warm licht terugkaatsen
• Lenzen voor portretten
• Portretmodus
• Focus op de ogen van je onderwerp
• Deelmeting voor tegenlichtfoto's
• Fotograferen op bewolkte dagen met vlak licht
• Foto's vastleggen als RAW-bestand

Herfst-Vrouw-Portret Geel – Thawt Hawthje
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Gebruik maken van herfstlicht

In de overgang naar de herfst krijgt het licht bijzondere eigenschappen. Doordat de zon laag staat, is het herfstlicht in de avond zacht en warm. Dat is fantastisch om portretfoto's te maken. Profiteer zoveel mogelijk van het licht als je portretten maakt of mensen fotografeert: plaats je onderwerp zo dat de zon daarachter staat. Schakel de ingebouwde flitser in om het gezicht iets meer te verlichten. De camera doet het werk. Jij hoeft alleen maar te zorgen dat je onderwerp dicht bij de camera is, meestal minder dan vier meter.

Warm licht terugkaatsen

Of je plaatst het onderwerp zo dat het gezicht van één kant wordt beschenen met warm licht. Houd bijvoorbeeld een standaard vel papier aan de andere kant om licht te laten terugkaatsen op de schaduwkant van het gezicht. Dit kan een vel A3-fotopapier zijn of zelfs een menukaart – als het maar wit is of een neutrale kleur.

Lenzen voor portretten

Je maakt betere portretten met een langere lens. Met een standaard lenskit zoom je met de langste instelling om vervolgens iets van je onderwerp af te lopen. Dat geeft de meest flatteuze resultaten.

Als je een langere telezoomlens hebt, verkort je met de zoom de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond. Misschien moet je een stukje van je onderwerp weg lopen om het beste compressie-effect te krijgen.

Met sterk tegenlicht en zijlicht is het belangrijk dat de voorkant van je lens goed schoon is. Door vingerafdrukken en vuil wordt de kans van overstraling groter. Daardoor wordt het beeld zachter, en kunnen merkwaardige lichtvlekken ontstaan. Gebruik een lenskap om deze overstraling zo veel mogelijk te voorkomen.

Herfst-Hond-Ketting Beste maatjes – Johnny Silvercloud
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Portretmodus

Draai de regelaar van de cameramodus naar scènemodi en selecteer Portretmodus (Portrait). Met deze eenvoudige handeling optimaliseer je de camera-instellingen om oppervlakkige scherptediepte en vloeiende huidtinten te creëren. Maak meerdere foto's achter elkaar om een vluchtige uitdrukking niet te missen.

Herfst-Portret-Vrouw-OgenDe herfst breekt aan (+4) - Martinak15
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Focus op de ogen van je onderwerp

Als je de camera instelt op creatieve modus, bijv Tv, Av, P, M, heb je toegang tot alle instellingen die je camera te bieden heeft. Selecteer één AF-punt en zorg dat deze de optimale plek krijgt. Of focus op het oog van je onderwerp en verander de compositie van de scène. Door uitermate selectief te zijn met je focuspunten, houd je de ogen van je onderwerp scherp, en dat is het cruciale onderdeel van elk portret.

Met een Canon-lens met USM-focusmotor kun je de focus handmatig instellen, als de automatische scherpstelling is voltooid. Draai de focusring op je lens om de focus op je onderwerp fijner af te stellen. Met een camera uit de EOS M-serie en EF-M-lenzen geeft de AF+MF-functie een soortgelijk resultaat.

Herfst-Portret-Vrouw-LichtPortret in botanische tuin – Christian Bortes
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Deelmeting voor tegenlichtfoto's

Als je fotografeert met de zon achter je onderwerp, wordt het gezicht waarschijnlijk donkerder dan je verwacht. Wijzig de meetmethode in deelmeting en zorg dat het gezicht midden in het beeld komt. Deelmeting vindt plaats vanuit een kleine cirkel midden in beeld. Als je de helderheid hebt gemeten, druk je op de *-knop om de belichting te vergrendelen alvorens de compositie te veranderen.

Fotograferen op bewolkte dagen met vlak licht

Soms is het bewolkt in het begin van de herfst. Dat betekent vlakke schaduwen en minder licht. Soms is dit licht ideaal voor portretten, maar vaak moet je iets regelen. Gebruik een Speedlite-flitser en stel de zoom daarvan zo in dat het licht een smalle straal wordt. Richt die lichtstraal op je onderwerp om het gezicht extra diepte en vorm te geven. Vaak werkt dit beter als je de flitser los van de camera gebruikt. Met een automatische E-TTL-flitser krijg je een optimale belichting.

Foto's vastleggen als RAW-bestand

Met RAW-bestanden (in plaats van JPEG) heb je grotere flexibiliteit om je beelden te bewerken op een computer. Voor RAW-opnamen heb je wel veel ruimte op je geheugenkaart nodig. Je kunt RAW-beelden bewerken op sommige camera's, maar meestal gebeurt dit op een computer. Bij EOS-camera's levert Canon Digital Photo Professional-software mee om RAW-bestanden te verwerken. Met RAW kun je de witbalans aanpassen om je foto's warmer te maken. Ook kun je experimenteren met verschillende Picture Styles zoals Herfsttinten die je kunt downloaden van de Canon-website.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker