Gebruik maken van herfstlicht

Tips & Tricks voor compactcamera's

Gezien de overgang naar herfstkleuren is dit een fantastisch moment om een wandeling te maken met je camera. Doordat de zon steeds lager staat, is het licht vaak warm en zacht – ideaal om de hele dag foto's te maken. Door de koudere nachten is er 's ochtends ook meer kans op nevel. Ga er vroeg op uit om foto's te maken van de stad of het platteland, voordat de mist wordt verjaagd door de zon.

• Inzoomen
• Eén gezicht selecteren
• Tips voor portretten binnen
• Zorgen voor kleurverzadiging
• Je AF-punt kiezen
• Foto's maken in de schaduw

Inzoomen

Als je portretfoto's wilt maken in het eerste herfstlicht, is het belangrijk om je onderwerp zo goed mogelijk vast te leggen. Als je inzoomt op je onderwerp – misschien zonodig een paar stappen terug zet – zijn de resultaten flatteuzer. De langere zoominstelling maakt de gelaatstrekken iets vlakker en dat oogt prettiger.

Eén gezicht selecteren

De gezichtsdetectie van de camera spot meerdere gezichten in je foto's. Als je onderwerp in een massa mensen staat, selecteer je dat specifieke gezicht als de belangrijkste om in de gaten te houden. Dan volgt de camera dat gezicht wanneer je de compositie aanpast, zodat het scherp in beeld is, met de juiste belichting.

Tips voor portretten binnen

Soms is het weer onvoorspelbaar in het begin van de herfst en moet je naar binnen om opnamen te maken. Zoek een raam, en maak het licht iets diffuser met witte vitrage of tule. Plaats je onderwerpen zo dat het licht op één kant van het gezicht valt en laat hen het hoofd iets draaien om naar buiten te kijken. Het gezicht krijgt dan gelijkmatig zacht licht. Zet de flitser uit en houd de camera stil.

Herfst-Bladeren-Kleur Ahorns in de herfst – Catherine
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zorgen voor kleurverzadiging

Stel je camera zo in dat met sterke, verzadigde kleuren een opvallend, krachtig beeld van de vroege herfst wordt gegeven. Het geel, rood en goud van het herfstlandschap weerkaatst vaak sterker dan het groen. Als je de belichtingscompensatie instelt op onderbelichting met -1/3 of -2/3 stop, krijg je sterkere, meer verzadigde kleuren. Je kunt ook de functie “Mijn kleuren” van de camera proberen, als die aanwezig is. Kies Levendig voor sterke, verzadigde kleuren.

Kies je AF-punt

Je moet greep hebben op de scherpstelling van je camera, of je nu portretten, landschappen of stadsscènes vastlegt. AF met meerdere punten werkt prima voor een groot aantal onderwerpen, maar als je specifiek wilt scherpstellen op het oog, is één punt betrouwbaarder. Ga naar de instellingenmodus (Settings) van je IXUS of PowerShot en experimenteer met de diverse focuspunten.

Foto's maken in de schaduw

Laat op de herfstavond kan de zon heel sterk zijn, wat onprettig is voor je onderwerp. Ook kan het contrast daardoor harder worden en de schaduw diep. Een plek in de schaduw – onder een boom of achter een gebouw – is beter. Dan hoeft je onderwerp de oogleden niet toe te knijpen. Bovendien geeft de heldere achtergrond je foto extra dramatiek.