Action-Racing-Kart.jpg

Hoe je beweging kunt vastleggen in een foto

Actiefotografie draait om het vastleggen van drama, beweging en een gevoel van snelheid. Maar het dilemma waar fotografen mee te maken krijgen is hoe je die beweging in een foto overbrengt.

Een korte sluitertijd is essentieel om de actie scherp vast te leggen. Maar als je bijvoorbeeld een auto wilt vastleggen die met 320 km/u rijdt met een zeer korte sluitertijd, resulteert dat in een afbeelding waarop het lijkt alsof de auto stilstaat. Het is moeilijk om een gevoel van beweging in dat beeld te krijgen.

Je kunt dit artikel over pannen lezen, een techniek met een langere sluitertijd waarbij je het onderwerp volgt terwijl je de foto maakt. Dit is een geweldige manier om beweging over te brengen, maar is alleen geschikt voor bepaalde situaties. Het vergt ook veel oefening voor consistent goede resultaten.

Actie-Karten-Korte-Sluitertijd
Actie-Karten-Korte-Sluitertijd-Close-Up
Vastgelegd met EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, met sluitertijd 1/800s, een diafragma van f/5.6 en ISO200. Brandpuntsafstand 300 mm

Kijk in het bovenstaande voorbeeld naar de wielen van de kart. Door de sluitertijd te verlagen naar een nog steeds erg snelle 1/800s is de beweging van de wielen vastgelegd. Hoewel dit een subtiel verschil is, heeft dit effect een grote impact op de afbeelding, vooral als je de afbeelding in het groot print.

Door gebruik te maken van de principes van het pannen kun je de sluitertijd gebruiken om beweging over te brengen zonder een volledige pan uit te voeren. Als je je sluitertijd bijstelt van 1/1000s naar 1/640s zie je dat zelfs deze kleine vermindering in sluitertijd al voor een lichte bewegingsonscherpte van het onderwerp zorgt, zoals de draaiende wielen van een auto of de uiteinden van de vleugels van een vogel. Probeer ook te wennen aan het volgen van je onderwerp via de zoeker terwijl je de foto maakt, want zelfs met kortere sluitertijden kun je met deze techniek het gevoel van beweging overbrengen en als je de sluitertijd verlaagt is dit natuurlijk essentieel.

Je kunt naast verschillende sluitertijden ook andere technieken gebruiken om beweging over te brengen. Let op de hoofdactie van de gebeurtenis. In ons voorbeeld is het geweldig om een foto van één kart op het circuit te maken, maar door twee karts die racen om de eerste plaats vast te leggen, lijkt er snelle beweging en actie plaats te vinden.

Actie-Eén-KartISO400, 1/1250s, f/5.6 vastgelegd op 200 mm
Actie-Racen-Twee kartsISO400, 1/1600s, f/5.6

Kijk naar deze twee voorbeelden die een paar ronden na elkaar zijn vastgelegd. Je ziet hoe de lichaamshouding van de bestuurders in de tweede afbeelding anders is dan in de eerste, waardoor je het gevoel krijgt dat ze aan het racen zijn, hoewel de snelheid van de karts en de camera-instellingen hetzelfde zijn.

Naast de concurrerende actie kun je ook kijken naar kenmerken van de actie die voortkomen uit de snelheid en beweging, zoals rokende banden, de golf bij watersporten, stof of modder die tijdens een paardenrace omhoog wordt getrapt. Met deze voorbeelden kun je ook het idee van beweging voortbrengen.

Actie-Racende-Kart-Zwart-WitISO200, 1/1600s, f/5.6 vastgelegd op 200 mm, gemaakt met de EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-lens

In de bovenstaande afbeelding zijn de rokende banden als gevolg van zwaar remmen vastgelegd om beweging over te brengen. Je hersenen weten dat langzame of stilstaande onderwerpen deze rook niet produceren, dus je weet dat er snelle actie gaande is in deze foto. Deze afbeelding is omgezet naar zwart-wit, lees hier waarom.

Je kunt ook het gevoel van beweging toevoegen door je onderwerp anders in beeld te brengen, zoals in deze voorbeelden:

Actie-Racen-KartenISO100, 1/30s en f/8 vastgelegd op 24 mm

Deze foto is gemaakt op 1/30s en met de pan-techniek om wat bewegingsonscherpte toe te voegen aan de afbeelding om een gevoel van beweging te geven. Laten we eens bekijken hoe het in beeld brengen van het onderwerp ook het gevoel van beweging kan creëren. In de eerste afbeelding zijn de onderwerpen dichtbij in beeld gebracht en staat de camera horizontaal op de horizon. In het tweede voorbeeld hebben we een beetje meer ruimte aan de chauffeurs gegeven om in te racen, wat het idee dat ze aan het racen zijn en dat er actie plaatsvindt versterkt. In het laatste beeld hebben we de afbeelding licht gekanteld om een diagonale compositie te maken. We associëren diagonale beelden met beweging, waardoor er een nog groter gevoel van actie wordt overgebracht.