Action-Four-Chicks-In-A-Nest.jpg

Opnamen maken op afstand voor natuur en sport

Opnamen maken op afstand verwijst naar fotografie waar je de ontspanknop van je camera indrukt zonder er direct achter te staan.

De makkelijkste methode is met een verlengkabeltje met een ontspanknop, en de ingewikkeldste methode bevat laservallen of bewegingssensors om de camera automatisch te laten fotograferen.

Welke methode je ook gebruikt om op afstand foto's te maken: het doel is dat de fotograaf zich op het moment suprême niet direct achter de camera bevindt. Dit kan van pas komen als je dichter bij wilde dieren wilt komen zonder hun gedrag te beïnvloeden, of om een sportevenement vanuit een unieke hoek te bekijken terwijl je de vrijheid behoudt om conventionele foto's te maken.

Actie-Vier-Kuikens-In-Een-Nest Hirondelles, Genevieve Puar

Foto's zoals deze van Genevieve Puar moeten vanwege de lastige positie gemaakt worden met opnamen op afstand. De camera was waarschijnlijk al geplaatst voor de vogels uit hun ei kwamen en werd dagelijks gecontroleerd tot de gewenste actie plaatsvond.

Actie-Paard-Jockey-Springen Paardenrennen, Eddie Whitham

Deze foto door Eddie Whitham is vrijwel zeker gemaakt met een camera met een afstandsbediening, zoals de RC-6, vanwege de tamelijk onveilige positie voor de fotograaf, de paarden en de jockeys. Door een klein statief te gebruiken, kon de camera al vooraf ingesteld worden. De fotograaf kon op een veilige afstand wachten met de afstandsbediening in zijn hand tot het juiste moment zich aandiende.

Als je camera ingebouwde Wi-Fi heeft (zoals de EOS 750D, EOS 760D, EOS 70D, EOS 80D, EOS 6D) kun je gebruik maken van de gratis wireless Canon Connect-app voor je smartphone of tablet. Je kunt deze app rechtstreeks verbinden met je camera: niet alleen om je foto's te bekijken en te downloaden, maar ook om je camera te bedienen. Je kunt ISO, diafragma, sluitertijd en een hele reeks instellingen wijzigen voor je de camera via de app laat fotograferen.

Actie-Contact-Wireless-App