DH-Action-Panning-Karts-Speed

Pannen - Wanneer je moet pannen en de beste Tips & Tricks

Pannen is een techniek die vaak wordt toegepast op actiefoto's en geeft een gevoel van beweging. Je dient de sluitertijd van je camera kort te houden en de camera in de richting van het onderwerp te bewegen.

Als je het goed doet, blijft het onderwerp scherp terwijl de achtergrond en eventuele stilstaande objecten in het frame in een vloeiende maar wazige beweging worden vastgelegd.

Pannen kan worden gebruikt om een gevoel van beweging in je foto's te krijgen, voor een creatief effect en om de achtergrond te laten vervagen zodat de nadruk op het onderwerp wordt gelegd.

Wat je ook van plan bent: pannen is een goede vaardigheid om onder de knie te hebben. Het geheim achter een goede pan is... oefenen. Voor panning moet je je camera goed kunnen bedienen, dus ervaring is heel belangrijk. Goede onderwerpen om te oefenen met pannen zijn sporten op een circuit of atletiekbaan: dan krijg je meerdere kansen om je vaardigheden te verbeteren omdat je onderwerpen vaker langskomen.

Hier volgen een paar voorbeelden van waar je op moet letten bij het pannen.

Actie-Pannen-Karten-SnelheidISO100, 1/30s, f/29

Bij deze poging is het eerste wat je ziet dat de foto geen scherp punt heeft. Als het goed is, moet de helm van de chauffeur haarscherp zijn. Kijk naar de witte strepen aan de onderkant van de kart: die geven aan dat de camera heeft bewogen. Er is te veel horizontale beweging, dus aan deze techniek moet nog gewerkt worden. Kijk ook naar de achtergrond: het witte hek leidt af en is niet aangenaam om naar te kijken. Zoek naar locaties met achtergronden die niet afleiden.

Actie-Pannen-Karten-WazigISO100, 1/15s, f/22

In deze foto is de achtergrond al sterk verbeterd. Hij is strak en zonder ruis. Maar deze keer is was er te veel verticale beweging van de camera tijdens het pannen: de witte strepen aan de onderkant van de kart bewegen in opwaartse richting. Bij het pannen is het belangrijk om de camera in dezelfde richting te bewegen als de rijrichting.

Actie-Pannen-Wazig-Rook ISO100, 1/40s, f/25

In deze foto heeft een langere sluitertijd de kans op een scherp onderwerp vergroot: dankzij de nieuwe positie is de afleidende achtergrond verleden tijd en is de algemene compositie verbeterd door de wagen ruimte te geven om in te rijden. De kart is scherp en de achtergrond is onscherp in de rijrichting. Dit is een goede opname. In deze opname bevindt de bestuurder zich in een agressieve, voorwaartse houding. Hij accelereert, waarbij veel rook ontstaat. Dit vergroot het gevoel van snelheid.

De camera instellen

Kies voor de sluitertijdvoorkeuze of de volledige handmatige modus en selecteer je sluitertijd. De sluitertijd is afhankelijk van een aantal factoren: hoe snel je onderwerp beweegt, de afstand tussen jou en je onderwerp, de lens die je gebruikt en het gewenste wazigheidseffect. Begin met een sluitertijd van zeg maar 1/60 en maak deze steeds korter naarmate je vertrouwd raakt met de actie. Vergeet je lensstabilisator niet uit te schakelen (tenzij je met een lens met een mode 2-functie werkt, dan kun je hem gebruiken)

Actie-Pannen-Twee Karten-RacenISO100 1/30s f/8

Pannen is een geweldige manier om een actiefoto extra interessant te maken bij slechte weersomstandigheden. Door een grotere lens te gebruiken en dichter bij het circuit te staan, is er een foto ontstaan waarbij de kijker in de actie wordt gezogen.

Vooraf scherpstellen

Om te voorkomen dat je camera tijdens het pannen opnieuw gaat scherpstellen, kun je dit vooraf al doen. Bepaal welk punt je wilt vastleggen en stel je camera daarop scherp: zet de lens daarna over op handmatige scherpstelling.

Als het onderwerp nadert, volg je de beweging nauwkeurig door de zoeker, zet je een AF-vierkantje op het onderwerp en blijf je het volgen door de zoeker tot het zich recht voor je bevindt. Draai je camera nu met een soepele beweging in de rijrichting, maar beperk de verticale beweging tot een minimum. Maak gebruik van de optie voor continue opname en druk op de ontspanknop, ruim voordat het onderwerp de plek bereikt waarop je hebt scherpgesteld, en maak een reeks foto's tot je onderwerp de plek is gepasseerd.

Controleer op het scherm van de camera of je onderwerp scherp is en of de achtergrond wazig is: in dat geval is je missie geslaagd. Maar waarschijnlijk moet je het nog een keer proberen!

Actie-Pannen-SkiërBiatlon - Contamines Monjo, Serge Kairis

Een goed voorbeeld van een gepande foto: de langlaufer door Serge Kairis. Het onderwerp, het gezicht van de skiër, is goed zichtbaar en scherp.

Actie-Pannen-Twee-GanzenLaag vliegende Canadese ganzen, Roland Bogush

Dit is een goed voorbeeld van hoe minimaal pannen al een gunstig effect kan hebben. Fotograaf Roland Bogush heeft de camera iets bewogen waardoor het water wordt afgevlakt en de vleugels van de ganzen een beetje wazig worden.

Actie-Fietser-Volgt-Auto-Van-VorenVoluntad, Sergio Rodriguez Garcia

Dit is een goed voorbeeld van een gepande foto met gebruik van een andere techniek. Fotograaf Sergio Rodríguez García heeft deze foto waarschijnlijk vanuit een auto gemaakt of met een camera op afstand die zich vóór de fietser bevond. De snelheid van de bewegende camera zorgt voor een wazige omgeving waardoor het onderwerp in het midden haarscherp is.

Vind de perfecte lens voor je actiefotografie in de Canon Store.