Action-Kart-Race-Track.jpg

Ontdek het verschil met een speciale actielens

Actiefotografen willen de kijker in hun foto's trekken zodat deze zien hoe het is om aan de zijlijn te staan, op safari te gaan of om naast een roofvogel te vliegen.

Een populaire manier om dit effect te bereiken is door het frame te vullen met actie, waarbij het onderwerp van dichtbij wordt vastgelegd. Er zijn situaties waarbij je je op een paar meter van de actie kunt opstellen. Maar over het algemeen moet je plaatsnemen achter barrières of hekken en moet je de foto's van een afstand maken. In deze gevallen kun je het beste een lens met een lange brandpuntsafstand gebruiken zodat de actie van je foto's spat.

De brandpuntsafstand wordt gemeten in mm. Hoe hoger het cijfer, hoe groter de vergroting van je camerasensor. Grof gezegd: lenzen met een brandpuntsafstand die groter is dan 85 mm worden telelenzen genoemd. Maar voor actiefoto's van dichtbij heb je een lens nodig met een brandpuntsafstand van minstens 200 mm, zoals de EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM of EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Deze telezooms bieden verschillende brandpuntsafstanden en zijn geliefd voor het fotograferen van actiebeelden van verschillende afstanden.

Hier volgen enkele voorbeelden:

Kart-Afbeeldingen-Verschillende-Brandpuntsafstanden

Alle drie de beelden zijn geschoten met een veelgebruikte EOS-camera met een APS-C-sensor, op precies dezelfde plek aan de zijkant van de baan. In het eerste beeld op 55 mm (de standaardbrandpuntsafstand van een kitlens zoals de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM) is de muur van banden goed zichtbaar en word je niet in de actie gezogen. Het onderwerp wordt eenvoudigweg te klein weergegeven in het frame. De foto die gemaakt is met 200 mm, met een EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-lens, heeft een veel beter frame. Je ziet nu ook meer details in het onderwerp. Maar de achtergrond stoort nog steeds een beetje. Deze foto is gemaakt met een 300 mm-lens, zoals de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Hierbij vult de actie het frame. De achtergrond leidt niet langer af en de kijker bevindt zich midden in de actie.

Actie-Karten-55 mm55 mm
Actie-Karten-300 mm300 mm

Dit is een goed voorbeeld van een langere lens die de nadelen van een beperkte opnamepositie oplost. In de eerste foto, geschoten met 55 mm (de typische brandpuntsafstand van een kitlens) bevindt de actie zich in het midden van de racebaan. Het is onmogelijk om dichterbij te komen tijdens de race. Door met een 300 mm-lens te fotograferen, kun je het grootste deel van de voorgrond, achtergrond en lucht buitensluiten om een prachtige foto te maken.

Actie-Karten-55 mm55 mm
Actie-Karten-300 mm300 mm

Bij dit voorbeeld bevond de opnamepositie zich buiten de baan, achter een laag hek. Met behulp van de maximale brandpuntsafstand van de standaard kitlens was het bijna onmogelijk om de bandenmuur op de voorgrond buiten te sluiten, evenals de baanmedewerker op de achtergrond. Maar dankzij de 300 mm-lens was er een opname mogelijk waarin je zelfs de vastberadenheid in de ogen van de coureur duidelijk kunt zien!

Ontdek de lenzen die geschikt zijn voor actiefotografie in de Canon Store.