Abstract Spiral Stairway

Abstracte fotografie met je EOS DSLR

EOS tutorial

Of je nu een nieuwe plek bezoekt of de omgeving waarin je woont, het is altijd de moeite waard om opnamemethoden te vinden waarmee je interessantere, karakteristieke beelden kunt vastleggen.

Antonio Thomás Koenigkam Oliveira, Carrousel

Antonio Thomás Koenigkam Oliveira, Carrousel - Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Kies een andere hoek

Zoals velen maak je je meeste foto's waarschijnlijk op ooghoogte. Maar door de Live View op je camera te gebruiken (en het Variangle LCD-scherm als je camera hiervan is voorzien), merk je dat je ineens veel interessantere posities kunt vinden om je composities in te maken.

Probeer dit: plaats de camera laag bij de grond en draai het Variangle LCD-scherm zodat je het kunt zien als je recht omlaag kijkt. Of plaats de camera op een monopod en draai het LCD-scherm omlaag om een foto te maken over de hoofden van een menigte. Je kunt de camera vervolgens omhoog houden en zien wat de camera ziet: een heel ander beeld dan vanaf je normale positie.

Neem controle met Live View

Live View geeft een voorbeeld van je foto op het LCD-scherm van de camera. Neem meer creatieve controle over je foto's door Live View te gebruiken om je standpunt zelf te kiezen. Als je camera een touchscreen heeft, is dit nog eenvoudiger. Raak het LCD-scherm aan waar je wilt dat de camera scherpstelt. Stel de AF op Live Mode en de camera stelt scherp op dat punt in het kader.

Hiroyuki Takeda, Grenszone

Hiroyuki Takeda, Grenszone - Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Gebruik de halsband als een polsband

Als je vanaf een hoog standpunt omlaag kijkt naar een scène onder je, moet je je camera stevig vasthouden. Draai de halsband om je pols zodat je de camera stabiliseert en de camera tegelijkertijd beschermt tegen vallen.

Een bewegend onderwerp vastleggen

Bewegende onderwerpen kunnen heel ongewone foto's geven waarop momenten worden onthuld die we normaal gesproken missen. Om de beweging van een onderwerp te bevriezen in het kader, heb je een snelle sluitertijd nodig. De exacte sluitertijd is afhankelijk van factoren zoals de snelheid van je onderwerp en de afstand tot aan je camera. Om bewegende personen te bevriezen, selecteer je de modus Sport op je camera of gebruik je de modus Sluiterprioriteit (gemarkeerd met Tv op het keuzewiel op je camera) en selecteer je een sluitertijd van 1/250 sec of korter.

Leg contrasten vast

Als het licht fel is, ontstaan er diepe, donkere schaduwen. Dit heet contrast en daar kun je goed gebruik van maken om diepte aan je foto's toe te voegen. Maar als je op heldere, zonnige dagen fotografeert, is het contrast dat je kunt zien meer dan de camera kan vastleggen. Dit kun je compenseren met de HDR-modus die op veel EOS-camera's zit. Je vindt deze modus onder de SCN-instelling op het keuzewiel. Als je deze modus gebruikt, neemt de camera drie opnamen per foto en worden deze gecombineerd tot een resultaat dat een veel groter contrastbereik lijkt te hebben dan één opname.

Leg contrasten vast

https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Haal het beste uit lage hoeken

Fotograferen vanuit een lage hoek geeft een dynamisch perspectief, maar kan er ook voor zorgen dat de voorgrond onderbelicht is als je compositie een hoop lucht bevat waardoor de meting in de camera voor de gek wordt gehouden. Gebruik positieve belichtingscompensatie om je beeld lichter te maken als de hoofdonderwerpen te donker zijn.

Zorg dat je klaar bent voor het perfecte moment

Als je een opname wil maken met de camera over de hoofden van andere mensen op een statief of een monopod, dan kan het moeilijk zijn om op het juiste moment bij de ontspanknop te komen. Je kunt dan een draadontspanner gebruiken zoals de RS-60E3 of RS-80N3, afhankelijk van je cameramodel zodat je op de ontspanknop kunt drukken. Het alternatief, als je camera Wi-Fi heeft, is om je smartphone te gebruiken om op afstand verbinding te maken met camera, inclusief Live View, en de opname vanaf je telefoon te maken.

Rechtop

Iedere camera heeft een standsensor om de positie van de camera te herkennen, horizontaal of verticaal, en ervoor te zorgen dat de foto's de juiste oriëntatie krijgen op het LCD- en het computerscherm. Maar als je recht omhoog of omlaag fotografeert, kan dit oriëntatiesysteem verward raken: zet de functie Automatisch draaien uit in het instellingenmenu (geel) zodat al je foto's altijd dezelfde kant uitwijzen.

Mia Felicita Bertelli

Mia Felicita Bertelli - Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Kijken in zwart-wit

Als je een abstracter beeld maakt, veranderen de belangrijkste elementen van de foto: het gaat vaak meer over textuur, contrast, schaduwen en vormen dan over kleur. Door je camera op de Picture Style Monochroom te zetten, wellicht met het de geelfilterinstelling, zie je een voorbeeld in zwart-wit op het LCD-scherm van de camera om je te helpen je scène zonder kleur voor te stellen. Als de camera is ingesteld om afbeeldingen in RAW-indeling vast te leggen, kun je de kleur herstellen als je je foto's later nabewerkt op je computer.

Haal alles uit meervoudige belichting

Veel van de geavanceerde EOS-camera's kunnen meervoudige belichting vastleggen. Die kun je gebruiken om beelden te maken waar bewegende onderwerpen minder duidelijk zijn in het beeld terwijl statische elementen, zoals gebouwen, normaal worden vastgelegd. Zet de camera in positie, het liefst op een statief, en stel vervolgens de meervoudige belichtingsmodus in om het gemiddelde te nemen van elk van de afzonderlijke opnamen. Stel de camera in om ten minste drie opnamen te maken en laat de ontspanknop elke paar seconden los. Als de foto is gemaakt combineert de camera de afzonderlijke opnamen. Als de inhoud is veranderd tussen de opnamen, dan wordt deze minder goed zichtbaar en lijkt deze een beetje spookachtig. Hoe meer opnamen je maakt, hoe minder de bewegende onderwerpen zichtbaar zijn.

Maak prachtige time-lapsevideo's

Door over een periode van uren een reeks beelden vast te leggen, kun je je camera gebruiken om een prachtige time-lapsevideo te maken. Sommige EOS-camera's kunnen worden gebruikt met de timerafstandsbediening TC-80N3. Deze wordt verbonden met de camera en kan worden ingesteld om een beeld vast te leggen op een vooraf ingestelde interval gedurende een periode van meerdere uren. De EOS 7D Mark II is voorzien van een intervalometer in het cameramenu dat vergelijkbaar werkt.

Ga verder: als je je time-lapsereeks eenmaal hebt vastgelegd, kun je deze samen met een statische overlay bewerken zonder mensen in beeld. Dit geeft de indruk dat een drukke stad leeg is. Een fantastisch voorbeeld van deze techniek is het project Empty America van Ross Ching, dat je hier kunt bekijken. En zo heeft hij het gedaan.

Upload je opname naar Canon's Galerij

Als je inspiratie hebt gekregen en een foto vanuit een andere hoek hebt gemaakt, is het een leuk idee om je foto's te uploaden in de You Connect-gallerij. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker