Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

Slim gebruik maken van winterlicht

Sébastien-Devaud

Sébastien Devaud is al meer dan 16 jaar filmregisseur en producent, maar hij is vooral gepassioneerd over afbeeldingen. Eind jaren negentig stapte hij over van het opnemen en nabewerken van reclamespotjes en muziekvideo's naar tv. Zijn werk staat bekend om zijn gebruik van licht en scherptedieptes. Hij heeft ook vanaf het begin gebruik gemaakt van de filmmogelijkheden van de revolutionaire EOS 5D Mark III DSLR-camera. Tegenwoordig gebruikt hij het volledige-assortiment van Canon-camera's en -lenzen voor al zijn producties.

We spraken af met Sébastien tijdens de kortste dagen van het jaar, toen natuurlijk licht schaars was en onze steden en huizen 's nachts waren versierd met levendige, feestelijke lichtjes. Hij gaf ons tips om optimaal gebruik te maken van winterlicht in foto's en video's – en we kwamen ook wat meer te weten over zijn persoonlijke film- en fotografie-ervaring.

De wintersfeer vastleggen

Sébastien benadrukte hoe belangrijk het is om het winterweer te zien als een kans en niet als een nadeel. Hij vertelde ons over drie belangrijke aandachtspunten om de sfeer van een koude winterdag vast te leggen.

Sébastien-Devaud - Berg-Sneeuw

© Sébastien Devaud - Canon Explorer. Gemaakt met een Canon EOS C100 met een EF 400mm f5.6L USM-lens; de belichting was 1/50s bij f/5.6, ISO 850.

"Om de bijzondere sfeer van een winterlandschap vast te leggen, moet je een telelens gebruiken om een groot contrast te creëren tussen de voorgrond en de achtergrond."

"Zoals altijd zijn de magische uren bij zonsopgang en zonsondergang de beste momenten om de sfeer van een winterdag vast te leggen. De schemering nadat de zon is ondergegaan en voor het donker van de nacht zorgt in de winter voor een bijzondere, vluchtige balans tussen licht en schaduw die echt betoverend is om vast te leggen. Een sneeuwstorm kan op dat moment een dramatische sfeer toevoegen, waardoor je compositie nog krachtiger wordt. En het mooie aan opnamen bij zonsopgang is dat de zon in de winter opkomt rond 7 of 8 uur 's ochtends in plaats van om 4 of 5 uur 's nachts zoals in de zomer. Dus je kunt wat langer uitslapen!

"Je instellingskeuze kan in de winter wat ingewikkelder zijn als je foto's maakt van sneeuw of bewolkte lucht. Het is beter om je belichtingstijd wat te verlengen ten opzichte van de automatische belichtingsinstelling, zodat de sneeuw of de lucht meer wit lijkt dan grijs. Fotograferen in zwart-wit is een goede manier om de dramatische kant van dit seizoen te versterken. Nevel, mist, lage wolken en water kunnen ook een bepaalde sfeer toevoegen aan winterfoto's."

Sébastien-Devaud - Vogels op het strand

© Sébastien Devaud - Canon Explorer. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III met een EF 70-200mm f/4L IS USM-lens, de belichting was 1/125 sec bij f/8, ISO 400.

"Deze foto is gemaakt tijdens het magische uur. De weerspiegeling van de gekleurde lucht op het natte strand zorgt voor een krachtige compositie voor mijn echte onderwerp – de vogels."

Felle lichten...

Sébastien heeft een paar hele handige tips voor de beste manier om de felle gekleurde lichten en het vuurwerk vast te leggen die een integraal onderdeel vormen van de feestdagen.

"Het moeilijkste met dit type foto's is het vastleggen van het grote dynamische bereik tussen het diepe donker en de lichtaccenten van de felle gekleurde lichten.

"Als ik films opneem met het Cinema EOS System van Canon, gebruik ik altijd een Canon Log-gammaprofiel om de juiste belichting te krijgen. Dit is de beste manier om het grote dynamische bereik te beheren en vast te leggen, en te genieten van maximale flexibiliteit en detail in kleurgradaties. Gebruik een statief en een afstandsbediening om te starten en stoppen met filmen als je een spiegelreflexcamera gebruikt om ervoor te zorgen dat er geen trillingen zijn. Pas de instellingen handmatig aan en gebruik daglicht voor de witbalans om overbelichting te voorkomen.

"Welke sluitertijd je gebruikt, hangt af van de resultaten die je wilt bereiken. Maar wees voorzichtig, want sommige LED-verlichting van slechte kwaliteit kan zorgen voor een flikkerend beeld. Zoals ik al eerder zei, is het magische uur de beste tijd om buiten foto's te maken. Als je binnen opnamen maakt, zorgt omgevingslicht voor de beste balans tussen felle gekleurde lichten en je achtergrond."

Sébastien-Devaud - Bubbel-Auto-Tunnel

© Sébastien Devaud - Canon Explorer. Gemaakt met een Canon EOS C300 met een EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-lens; de belichting was 1/12s bij f/5.6, ISO 1250.

"De weerspiegeling van de gekleurde lichten in de achterruit versterkt de beweging van de auto in dit beeld. Het beeld komt uit een HD-filmclip die in slow motion is gefilmd om de straat te vervagen."

...en vuurwerk

"Er zijn weer andere technieken om vuurwerk te fotograferen, afhankelijk van het gewenste resultaat. Om te voorkomen dat het beeld overbelicht is, kun je beter handmatige belichtingsinstellingen gebruiken in plaats van de automatische modus. Ik geef de voorkeur aan een lange sluitertijd van 1/25s of langer, het grootste diafragma van de lens, een ISO van niet meer dan ISO 2500 (om ruis te voorkomen) en een witbalansinstelling voor daglicht. Stabiliseer je beelden door een statief of een lens met een Image Stabilizer te gebruiken."

Sébastien-Devaud-Vuurwerk

© Sébastien Devaud - Canon Explorer. Gemaakt met een Canon XF305; de belichting was 1/50s bij f/4, versterking van +3dB.

"Als je vuurwerk fotografeert, kun je het best de foto concentreren met de achterkant van het publiek of gebouwen op de voorgrond om de volledige pracht van het spektakel te laten zien.

"Hoe je slow motion moet vastleggen, is afhankelijk van de technische mogelijkheden die je hebt. Voor een traditionele spiegelreflexcamera raad ik aan om je video op te nemen bij 50 fps en te conformeren naar 25 fps als je klaar bent. Je kunt ook spelen met onscherpe opnamen om een mooi bokeh-effect te creëren, of experimenteren met weerspiegelingen in het water of in een spiegel.

"Ik vind het filmen van vuurwerk nogal hectisch, dus mijn laatste tip is om de camera te richten op het publiek dat naar het vuurwerk kijkt. Je kunt niet alleen hevige emoties vastleggen, maar je kunt ook sterren in hun ogen creëren met mooi gekleurde lichten die zijn weerspiegeld op de gezichten van mensen!"

Sébastien-Devaud-Gezicht-Kind

© Disneyland Paris. Gemaakt met een Canon EOS C300 Mark II met een CN-E 30-300mm T2.95-3.7L S-lens; de belichting was 1/100s bij f/3.7, ISO 1250.

"Tijdens vuurwerkshows – of tijdens andere shows of evenementen – is het vaak beter om te zoeken naar het 'Wow'-effect op het publiek en de sterren in hun ogen vast te leggen."

Verschillende hulpmiddelen – andere technieken

Sébastien benadrukte ook dat je steeds dezelfde technieken kunt gebruiken bij het vastleggen van lastig winterlicht, welke hulpmiddelen je ook gebruikt.

"Met de nieuwe generatie producten die nu beschikbaar is, is er voor iedereen het juiste hulpmiddel om het beste resultaat te bereiken. Dus ook al gebruik ik zelf het liefst de Cinema EOS C300 Mark II en Canon Log om mijn films op te nemen, een fotograaf zal kiezen voor een DSLR-camera en dezelfde opname vastleggen in de RAW-indeling. Maar ik denk dat er niet echt een verschil is tussen fotografie en videografie als het gaat om technieken om met lastige lichtomstandigheden om te gaan."

En hij had een paar tips voor mensen die nog niet veel weten over het maken van films met hun camera.
"In 2009 zou ik hebben gezegd, 'besteed eerst veel aandacht aan de scherpstelling, daarna aan de stabilisatie, dan aan de handmatige belichting en als laatste aan het kiezen van de juiste compressie voor de bitrate van de camera'.

"Tegenwoordig zijn dingen veel eenvoudiger. De nieuwe generatie spiegelreflexcamera's van Canon bevat een grote verscheidenheid aan fantastische technische hulpmiddelen – dus je hoeft je alleen maar te concentreren op je compositie. Mijn enige andere tip is om het live geluid op te nemen met een aparte recorder als je een professioneel resultaat nodig hebt!"

De uitrusting van Sébastien:

Camera's
Canon EOS C300 & C300 Mark II
Canon EOS 1D C

Lenzen
EF 70-200 f/2.8L IS II USM
EF 14mm f/2.8L II USM
EF 24-70 f/2.8L II USM
EF 100mm f/2.8L IS USM
TS-E 24mm f/3.5L II
Extender EF 2x III