Manga-Fashion-Quentin-Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier

Quentin-Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier woont in Parijs, waar hij werkt met een groep professionele kunstenaars onder de naam ‘Five Monkeys Studio’. Quentin laat zich inspireren door fotografen en filmregisseurs als Desiree Doiron, Guy Bourdin, David Cronenberg en Wes Anderson. Hij zit in de reclame- en modewereld en heeft een aantal tentoonstellingen in Parijs (Artcurial, Galerie 13 Sévigné, Glaz’art, Salon des Miroirs). We vroegen Quentin naar de kleur in zijn werk en naar de studio waar hij zijn unieke meesterwerken maakt.

Vertel ons eens over wat jou beïnvloedt en inspiratie geeft

"Toen ik begon met fotograferen, was het niet eens zozeer mijn bedoeling om dergelijke momenten vast te leggen, maar om universums te creëren. Ik haalde mijn inspiratie uit science fiction- en 3D-films en videogames – en dat doe ik nog steeds. Dat is de reden waarom ik kleur gebruik: het vereist veel creativiteit en het maakt alles visueel interessant, voornamelijk in de modefotografie. Ik ben ook een jaar in Japan geweest. Erg inspirerend, vanwege de mix van traditionele cultuur, moderniteit en mythologie. Daarnaast haal ik mijn inspiratie uit mijn dromen. Ik had ooit een nachtmerrie dat mijn hele lichaam als stof uiteenspatte. Toen heb ik mijn serie 'Explosion' uitgebracht om die bijzondere ervaring vast te leggen."

Wat zijn de voordelen van werken in een studio?

"Tot nu toe is mijn meeste werk in de studio op de gevoelige plaat gezet. Daar heb ik de nodige controle om mijn werk te doen. Maar nu fotografeer ik ook steeds meer buiten. Toen ik dat jaar in Tokio was, was het vaak moeilijk om een studio te vinden. Soms was er alleen een klein kamertje beschikbaar, wat betekende dat ik elk voorwerp vanuit elke hoek moest fotograferen. Dus daarom moest ik buiten goede werkplekken vinden."

Hoe leg je de indrukwekkendste beelden vast?

"Een geweldig team is de sleutel tot succes om alles op een rijtje te zetten. Mijn stylist en visagisten zijn erg belangrijk voor mijn werk. Je kunt dan misschien wel de beste fotograaf ter wereld zijn, maar zonder een goed team maak je nooit de beste en indrukwekkendste foto's. Communicatie is echt heel erg belangrijk. Daarom leg ik al mijn vertrouwen in de mensen die ik echt niet kan missen.

"Als je fotografeert, krijg je het gevoel dat er echt iets gebeurt, dat je dingen doet waarvan je nooit had durven dromen dat je dat zou vastleggen. Dat is een geweldig gevoel. Je creëert beelden die vanzelf komen en je krijgt het gevoel dat je iets doet wat groter en beter is dan jijzelf."

Hoe gebruik je kleur om je foto's te verbeteren?

"Culturele keuze speelt een belangrijke rol bij de kleurkeuze. In Japan is wit de kleur van de dood. Zulke dingen moet je weten en altijd in je achterhoofd houden.

"Als je foto's maakt, creëer je een universele taal, maar je moet wel begrijpen hoe je foto's moet lezen. In sommige culturen lezen ze van rechts naar links. Dan moet je er dus rekening mee houden dat die mensen een foto ook van rechts naar links bekijken. Beelden worden op verschillende plekken in de wereld op een verschillende manier opgevat.

"Over het algemeen ga ik voor kleuren met een duidelijk visueel contrast. Ik houd van 'koude schaduwen' (blauw of paars en soms groen), omdat je zo meer contrast krijgt. Ik gebruik warme kleuren om bepaalde delen van een foto te benadrukken. Als ik iets heel moderns wil doen, gebruik ik koude kleuren en als ik een ouderwetse look wil, ga ik voor een warme kleuren. Dat is de basiskennis van kleurensymboliek.”

Welke texturen kunnen een foto beter uit laten komen?

"Als ik huid fotografeer, wil ik dat die een beetje glimt, dat er volume in zit en dat de huid reflectie creëert. Ik vind het ook leuk om er dan één of twee matte elementen in te stoppen om contrast te creëren. Dan wordt je blik naar één specifiek element getrokken.

"Voor een reclame van Canon heb ik een meisje met sproeten gefotografeerd. Haar huid was glanzend en haar lipstick mat. Het hele portret was erg zacht: lichtblauwe ogen, licht haar, zachte gelaatstrekken, op de felrode matte lipstick na.

"De achtergrond van een opname is ook erg belangrijk. Hiervoor gebruik ik soms verf, beton of cement. Als ik niet in de studio ben, ga ik op zoek naar zeer specifieke plaatsen om foto's te maken. Onlangs maakte ik wat modefoto's toen ik door een oud industrieel district in Parijs liep. Daar stonden veel oude fabrieken. Ik zocht naar de achtergrondtextuur die ik kon gebruiken en maakte daarna veel foto's met verschillende achtergronden en texturen."

Wat was je mooiste moment als fotograaf?

"Dat zijn er meerdere.

Meer dan 12 jaar geleden begon ik met fotograferen. Ik bladerde door een tijdschrift en ik weet nog dat ik daar een foto zag en dacht: "Wauw, zou ik dat ook kunnen?" Het leek me ontzettend moeilijk. Ik zag een foto van iemand en jaren later werd mij gevraagd om het model van die foto te fotograferen!

"Ik heb onlangs ook een serie gemaakt over mannen in een vrouwenrol. Deze mannen waren gekleed in typische 'vrouwenkleren' en ze hadden make-up op. Ik fotografeerde biseksuele modellen in kimono's. Tijdens de tentoonstelling zeiden mensen dat de vrouwen op de foto's erg aantrekkelijk waren en daarna vertelde ik hen dat het een man was en geen vrouw. Dit was de reactie waar ik op hoopte, omdat mensen zichzelf zo dingen gaan afvragen. Ik wil mensen niet opleggen wat ze moeten denken, maar ik wil ze graag aanmoedigen om op een andere manier over dingen na te denken en te beseffen dat dingen niet altijd zijn wat ze lijken."

Waarom is het zo belangrijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste technologie?

"Fotografie is technische kunst: je moet de nieuwste technologie dus kennen en begrijpen, want alles verandert in een razend tempo. Als fotograaf moet je bijblijven. Met een nieuwe camera kun je nieuwe foto's maken, dus ik moet altijd op de hoogte zijn van welke apparaten er op de markt zijn en wat er verder in de technologie gebeurt."

Met welk materiaal werk je?

Ik heb veel verschillende Canon-camera's gehad in mijn carrière. Járen geleden gebruikte ik een EOS 50D, maar toen kon ik alleen met zacht licht fotograferen. Daarna ontdekte ik de EOS 5D Mark II en had ik een groter dynamisch bereik, waardoor ik ook bij harder licht kon fotograferen. Nu heb ik een EOS-1D X, vanwege het grote ISO-bereik. Je kunt de kleuren er geweldig mee vastleggen, zowel in als buiten de studio.

Camera's:

EOS-1D X

EOS 5D Mark II

Lenzen:

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

EF 24-70mm f/2.8L USM-

Fauve-Hautot-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier - Canon Explorer. Gemaakt met een Canon EOS-1D X met een EF 70-200mm f/2.8L IS USM-lens; de belichting was 1/100s bij f/5.6, ISO 100.

"In november 2013 verwondde de Franse danseres Fauve Hautot zich tijdens een tv-show aan haar knie. In het ziekenhuis zeiden de dokters dat ze misschien wel acht weken niet mocht bewegen en dat dansen verboden was! Ze moest een spalk dragen, zodat ze niet meer kon bewegen.

Dus in maart 2014, toen Fauve net was begonnen aan haar revalidatie, stelde ik haar voor om een fotoserie te maken die in het teken stonden van haar wedergeboorte: "Stronger!"

Ook al zat Fauve in het verband en was ze gespalkt, ze kon gewoonweg niet stoppen met dansen! Dus ik creëerde toen, geïnspireerd door de fotografiestijl van Helmut Newton en Romain Slocombe, een collage met een medische én betoverende esthetiek. Elementen in het beeld zou de kijker associëren met een ongeluk."

Manga-Fashion-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier - Canon Explorer. Gemaakt met een Canon 5D mk II met een 70-200 f2.8L IS USM-lens; de belichting was 1/125s at f/14, ISO 160.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker.

Abonneren op de nieuwsbrief