Jorg-kyas-freckles

Portretfotografie met Jörg Kyas

Jorg-kyas-draped-girl©Jörg Kyas. Gemaakt met een Canon EOS 5DSR met een EF 35mm f/1.4L II USM-lens; de belichting was 1/160s bij f/9, ISO 200.

Portretfoto's worden veel gemaakt en, hoewel het op het eerste oog eenvoudig lijkt, kan het geven van een eigen draai aan een portretfoto nog verraderlijk moeilijk zijn. We spraken met de bekende portretfotograaf en Canon Explorer Jörg Kyas over zijn portretwerk en hoe hij jongleert met zijn persoonlijke en professionele fotografische dromen.

 

De beginjaren

Er zijn veel verschillende paden die mensen bewandelen om fotograaf te worden. Sommigen kunnen zich het exacte moment herinneren waarop ze wisten dat ze deze carrière wilden nastreven, maar voor Jörg Kyas kwam zijn passie voor fotografie met vlagen.

"Als tiener raakte ik geïnteresseerd in camera's - maar ik had meer interesse voor de techniek dan voor de foto's. Ik deed met een vriend een wedstrijd wie meer over camera's wist en we brachten veel tijd door in het bos om roofvogels vast te leggen…dat was geen succes. Later begon ik zwart-witfilms te ontwikkelen in een zelfgebouwde doka. Ik leerde al snel hoe een fout in het begin het uiteindelijke resultaat kon verknoeien."

Door deze beperkte manier van werken met film, ging Jörg meer letten op beeldselectie en compositie. "Ik begon dingen preciezer te bekijken en dit heeft mijn blik getraind. Hierdoor raakte ik meer geïnteresseerd in fotografie als beroep. Dus toen ik een carrière moest kiezen, vroeg ik mezelf af: "Waar word ik gelukkig van? Waar ben ik goed in?". Jörg lacht: "Ik moest eerlijk tegen mezelf zijn. Mijn geld verdienen met voetbal zat er waarschijnlijk niet in... Dus werd het duidelijk dat ik de kant van de fotografie op moest gaan."

Jorg-kyas

Jorg-kyas-wet-haired-girl

© Jörg Kyas. Gemaakt met een Canon EOS 5DSR met een EF 70-200mm f/2.8L IS USM-lens; de belichting was 1/1600s bij f/11, ISO 100.

Zijn draai vinden

Dat is precies wat hij deed. Het pad van Jörg lijkt misschien vrij gewoon. Hij studeerde eind jaren negentig fotografie op de kunstacademie en begon toen zijn carrière als assistent-fotograaf, alvorens zijn studie in visuele communicatie af te ronden aan de universiteit van Dortmund in Duitsland.

Hij begon als freelance-fotograaf en verdiende zijn sporen door voor verschillende muziekmaatschappijen overal ter wereld interessante artiesten en musici te fotograferen op plekken als Cuba, São Paulo en Parijs.

Deze toegang tot de beroemde en bijna-beroemde artiesten gaven hem een stoomcursus in de wereld van portretfotografie.

Portretfotografie

Portretfotografie is een unieke kunstvorm. Veel mensen zijn verlegen voor de camera of ze zijn al die aandacht niet gewend. Het is niet eenvoudig iemand te vast te leggen als die zich kwetsbaar voelt. Wanneer hem wordt gevraagd hoe hij zorgt dat zijn onderwerp zich ontspant, zegt Jörg dat het allemaal om de sfeer gaat.

"Het is erg belangrijk om een ontspannen sfeer op de set te hebben. Het is altijd een samenwerking tussen fotograaf en model en hoe beter de samenwerking, hoe beter het eindresultaat. Ik zie zelden goede resultaten als er een nare sfeer op de set hangt.

Het is belangrijk om veel te communiceren en eerlijk te zijn tegen je onderwerp. Zeg hem of haar precies wat je wilt. Als het model het er mee eens is, gaat de samenwerking ook veel beter."

Door de komst van digitale fotografie voelen onderwerpen zich er vaak ook meer bij horen, aldus Jörg. "Je kunt altijd je scherm laten zien en uitleggen wat goed en slecht is om vervolgens je beeld te verbeteren.”

Communicatie is belangrijk

Als hem naar de complexe aspecten van portretfotografie wordt gevraagd, gaat Jörg door op het belang van een goede communicatie. "Voor een goede foto moet je dicht bij je onderwerp zijn. Voor portretfotografie moet je weten wie de persoon is die je fotografeert. Probeer zoveel mogelijk over je model te weten te komen voordat je begint met klikken, en als er tijd voor is, maak dan een praatje met die persoon voor de opname of tijdens de voorbereidingen van de opnames."

Jörg gelooft ook stellig dat je met je tijd moet meegaan, maar altijd jezelf moet blijven. "Je wordt altijd wel door de hedendaagse stijl beïnvloed, dat is onvermijdbaar. Het zal altijd in je werk te zien zijn. Maar ik heb door de jaren geleerd dat in de foto-industrie elke stijl en elke nieuwe trend zal overwaaien. Het is dus goed om je eigen stijl te vinden en niet te trendy te zijn."

Jorg-kyas-girl-in-fur-coat

©Jörg Kyas. Gemaakt met een Canon EOS 5DSR met een EF 50mm f/1.2L USM-lens; de belichting was 1/160s bij f/8, ISO 200.

Professioneel of persoonlijk?

Persoonlijk of professioneel fotograferen zijn overduidelijk twee heel verschillende uitdagingen voor Jörg, alhoewel het grootste verschil hem in de tijd zit.

"Het is zeldzaam dat je volledige vrijheid hebt als je professioneel aan het fotograferen bent", zegt hij. "Zelfs al heb je die vrijheid, dan moet je nog vooruit plannen. Je moet er uiteindelijk toch voor zorgen dat je bruikbare resultaten hebt en geen tijd verspilt. Als je alle voorbereide en geplande opnamen gemaakt hebt, kun je meer freestylen, wat de meeste mensen leuk vinden."

Als Jörg bezig is met persoonlijke projecten geniet hij van de speelruimte die hij heeft. "Je hebt meer tijd en ruimte, en de dynamiek tussen geplande en vrije opnamen is anders. Bij persoonlijke projecten plan ik meer tijd in voor vrije opnamen, gewoon voor wat meer plezier op de set."

Tijd is de vijand

Jörg legt uit dat tijd zijn grootste vijand was. "Het komt altijd door een gebrek aan tijd dat je niet alles kunt vastleggen wat je zou willen. Maar ik doe mijn best om meer tijd vrij te maken om beelden voor mezelf of voor een tentoonstelling vast te leggen. Mijn wens om mijn eigen ideeën en foto's te maken, heeft mij gemotiveerd om in eerste instantie deze carrière te kiezen."

Hij vertelde over een spannend project waarin hij meisjes met sproeten heeft gefotografeerd. "Een heel goede fotograaf en goede vriend van mij, Michael Neugebauer, had dit idee al jaren geleden en had er al een boek aan gewijd. Helaas moest de uitgeverij haar deuren sluiten en het hele project ging ter ziele. Vorig jaar hadden we het erover. We konden geen enkele reden bedenken waarom we dit project geen nieuw leven zouden inblazen en er weer aan zouden werken; ieder op zijn eigen manier, maar wel samen."

Jorg-kyas-smokey-girl

©Jörg Kyas. Gemaakt met een Canon EOS 5DSR met een EF 135mm f/2L USM-lens; de belichting was 1/160s bij f/7.1, ISO 200.

De laatste foto

"De laatste professionele foto die ik gemaakt heb, was voor een campagne over accountmanagementkosten voor een Duitse bank. Het klinkt misschien saai maar dat was het helemaal niet omdat het model dat we hadden gekozen van een modellenbureau kwam dat 'ugly models' heette, een soort 'street-cast'-bureau, en hij had nog nooit eerder als model gewerkt. Hij was een Amerikaan die al twintig jaar in Berlijn woonde en drummer was in een band. Het was zo leuk om hem te fotograferen omdat hij zo onconventioneel was, in zijn humor en in de verhalen die hij vertelde. Ik weet zeker dat de goede sfeer die daar hing, zichtbaar is in de foto's die we maakten."

De uitrusting van Jörg:

Camera's:

EOS 1D X Mark II

EOS 5DS R

EOS 5D Mark III

Lenzen:

EF 85 mm f/1.2L

EF - 50 mm - f/1.2

EF 35 mm 1.4 MkII

24-70 mm f/ 2.8

70-200 mm f/2.8

Accessoires

Speedlight ST-E3-RT

Speedlight 600 EX-RT

Accugreep BG E11



Interview: geschreven door Martin Fleming