City Night Lights

Steeds veranderende steden vastleggen door Beno Saradzic

De meervoudig bekroonde Beno Saradzic is een time-lapse cinematograaf, fotograaf en visueel kunstenaar die van oorsprong uit Slovenië komt maar tegenwoordig is gevestigd in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Na 18 jaar als een 3D-computeranimatiespecialist, sloeg hij in 2008 een nieuwe, creatieve weg in die ertoe leidde dat hij de wereld van fotografie en time-lapse cinematografie ontdekte.

Tientallen van zijn foto's en time-lapse video's zijn te zien geweest in zowel plaatselijke als internationale media en publicaties. Zijn werk is te herkennen aan het gebruik van licht en compositie en wordt sterk beïnvloed door de klassiekers uit cinema en traditionele kunst. Het werk wordt bepaald door zijn liefde voor architectuur, techniek, wetenschap en de schoonheid van de natuur.

Canon sprak hem over zijn huidige woonplaats en hoe je de vele gezichten van een veranderende stad op de gevoelige plaat kunt vastleggen.

Abu Dhabi fotograferen vanuit andere standpunten

Als fotograaf die grote passie voelt voor het maken van stadslandschappen ben ik altijd op zoek naar nieuwe en spannende standpunten voor mijn werk. In de meeste gevallen trekt me dit naar daken van de hoogste wolkenkrabbers waar ik maar toegang toe krijg. Ik was dus erg enthousiast toen ik zag dat ze met de bouw waren begonnen van de onvoorstelbaar hoge torens van het World Trade Center in Abu Dhabi.

De laagste van de twee, de Trust Tower, heeft 60 verdiepingen en is 278 meter hoog. De hoogste, de Burj Mohammed Bin Rashid, is het hoogste gebouw in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. De toren heeft 92 verdiepingen en is een duizelingwekkende 381 meter hoog.

Ik wist dat er geen balkons op deze torens zouden zijn waar ik in de toekomst vanaf kon fotograferen. De enige manier waarop ik er iets mee kon, was als beide gebouwen hun top hadden bereikt maar nog niet van glas waren voorzien. Mijn doel was om met een helder en ongestoord uitzicht te fotograferen vanaf de hoogste punten in de stad om Abu Dhabi te laten zien zoals niemand het ooit had gezien.

Toegang krijgen

Toegang krijgen tot de bouwplaats van een wolkenkrabber is natuurlijk nooit eenvoudig. Ik moest al mijn connecties en contacten in de wereld van bouw en architectuur gebruiken, en na een week lang bellen en e-mailen, had ik een exclusieve afspraak te pakken met de top van Abu Dhabi. Ik was als een kind zo blij.

Een adembenemende shoot

De eerste shoot vond plaats in de avond van 28 maart 2011, boven op Trust Tower op de 60e verdieping. Ik woon al tientallen jaren in Abu Dhabi en heb het nog nooit van zo'n hoogte gezien.

De levendigheid van de neonkleuren, de gekte van het verkeer door het handelsdistrict, de enorme dichtheid van het bebouwde gebied en de minutieuze orde van de stedelijke planning heeft echt indruk op me gemaakt. Daarbij moet ik ook de sterke wind en de koude nacht vermelden waar ik mee te maken had tijdens de shoot. Ik dacht dat mijn oren, neus en vingers eraf zouden vriezen. Wat een waanzinnige nacht!

De ultieme weersomstandigheden

Elke fotograaf die uit de Verenigde Arabische Emiraten komt, kent de onvatbare en mysterieuze mist die één of twee keer per jaar zijn opwachting maakt. De mist vormt zich 's nachts in de woestijn en rolt vroeg in de ochtend in de richting van de kustlijn waar hij de stad opslokt om vervolgens weer te verdwijnen in de hitte van de ochtendzon.

Deze mist is erg dicht als hij aan land komt en veroorzaakt veel problemen op de luchthavens en wegen, maar voor stadslandschappen biedt de mist de ultieme weersomstandigheden. Ik wilde al langere tijd de stad vastleggen in de mist, maar had nooit geluk. Of ik had toestemming om vanaf het dak te fotograferen als de mist in geen velden of wegen te bekennen was, of ik zat er op de grond in vast zonder toestemming om het dak op te gaan. Maar op 24 januari 2013 lachte het lot me toe bij zonsopgang toen ik Abu Dhabi vastlegde terwijl de mist de straten inrolde. Ik wist het fenomeen vast te leggen vanaf de 92e verdieping van de Burj Mohammed Bin Rashid en het was alle moeite en al het gedoe waard die gepaard gingen met de planning en de uitvoering van deze foto.

Tot op de dag van vandaag is dit mijn absolute favoriete stadslandschapsfoto

Andere kanten van de stad vastleggen

Beide foto's zijn gemaakt vanaf vrijwel identieke standpunten, maar door de andere datums en tijden laten ze heel andere gezichten van dezelfde stad zien: de dynamiek, het kloppende hart, de levendige kant en de slaperige, dromerige, zo niet surreële kant. Het enige wat nodig is om de stad met twee zo tegengestelde karakters te zien, is door haar te verrassen. Dat betekent normaal gesproken vroeg opstaan, als anderen zich nog een keertje omdraaien

Ik kan me herinneren dat ik vanaf de stoep omhoog keek naar de toren en de top van het gebouw niet kon zien. Ik dacht bij mezelf: "als dit het maar waard is".

De juiste foto's maken

Fotograferen vanaf bouwplaatsen, en dan vooral als het om wolkenkrabbers gaat, is een grote uitdaging. Ik moest door strenge beveiligingsmaatregelen die de bouwmaatschappij had opgelegd en dat was lang nadat aan alle andere formaliteiten al was voldaan.

Ik moest een paar keer per dag de weersvoorspellingen controleren en kijken of er mogelijk mist zou optreden en als dat het geval was, mijn toegang voor de foto regelen.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker.

Abonneren op de nieuwsbrief