Günter Tolar Christian Anderl

De kunst van het perfecte portret door Christian Anderl

Christian Anderl

Canon Explorer Christian Anderl, een enthousiaste muzikant en getalenteerde kok is ook een internationale fotograaf die zich heeft gespecialiseerd in commerciële portretfotografie. Hij heeft een fantastische lijst met klanten zoals Red Bull, Ikea en Universal.

Hier worden zijn ideeën over fotografie gedeeld en zie je hoe hij met zijn onderwerpen werkt om interessante portretten te creëren.

Je grootste uitdaging als portretfotograaf

"Het komt vaak voor dat je iemand voor de camera zet en dat hij of zij direct verstijft. Dit komt waarschijnlijk doordat de persoon zich bewust is van dat je iets van hem of haar verwacht of dat hij of zij zich niet comfortabel voelt of niet weet wat te doen voor de camera. De uitdaging begint pas echt wanneer je onderwerp voor de lens gaat staan. Als fotograaf moet je een connectie maken met je onderwerp zodat je een intiem moment kunt creëren dat iemands persoonlijkheid onthult."

Een persoonlijkheid vastleggen of een waarheidsgetrouw beeld

"Soms kost de voorbereiding meer tijd dan de opname zelf. Zorg dat je onderwerp zich ontspannen voelt voordat je met de shoot begint. Zo kun je erachter komen waar je onderwerp gepassioneerd over is. Misschien zijn het zijn of haar kinderen en gezin, of misschien wel sport of kamperen... Ontdek waardoor iemand zich goed voelt en waar hij of zij graag over praat. Dit is handig om te weten wanneer je onderwerp voor de camera gaat staan. Praten stelt mensen gerust terwijl jij je concentreert op de belichting en het technische deel. Door van te voren even te kletsen, leer je meer over je onderwerp en kun je een beter portret maken.

"Laat je onderwerp altijd zien wat je hebt gemaakt en zorg dat er een portret bijzit waar hij of zij tevreden over is. Dit maakt het een aangename ervaring voor de geportretteerde."

Portretten maken is dankbaar werk

"Het is heel eenvoudig. Als je van mensen houdt, houd je ook van de uitdaging en de ervaring van het maken van portretten. Je weet nooit wie je gaat ontmoeten en hoe iemand zal zijn. Door portretten te maken leer je veel over mensen maar ook over fotografie. Het maakt niet uit hoe stoer iemand overkomt, iedereen heeft zo zijn of haar onzekerheden en dat is vaak waar mensen aan denken wanneer ze worden gefotografeerd. Misschien zijn ze bang dat hun portret hun onzekerheden zal blootleggen. Het is jouw taak om ze een goede reden te geven je te vertrouwen. Het is ontzettend prettig om te zien hoe iemand meer zelfvertrouwen krijgt door een portret dat jij hebt gemaakt."

Günter-Tolar-Christian-Anderl.jpg
Günter Tolar - © Christian Anderl - Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF70-200mm f/2.8L IS II USM-lens, met belichting ingesteld op 1/125 sec met f/10, ISO 100.

"De warm-up voor dit portret verliep redelijk eenvoudig. Günter Tolar was al jaren presentator op de tv en was eraan gewend dat hij werd gefotografeerd. Maar dit bleek uiteindelijk de uitdaging. Als je onderwerp een bekende persoon is of gewend is aan fotografen en camera's, kan hij/zij heel verveeld overkomen of poseren zoals hij of zij dat altijd al heeft gedaan. Gelukkig is Günter een aardige vent en was het vrij eenvoudig om een band met hem te krijgen.

"We hebben ongeveer 30 minuten in de studio zitten kletsen over zijn werk, leven en zijn ervaringen in de mediabranche. Ik had hem tot in detail uitgelegd hoe ik wilde dat het portret eruit zou komen te zien. Ik wilde een zwart-witfoto maken en de nadruk leggen op het karakter en de rimpels in zijn gezicht door een contrastrijke foto te maken.

"Kort samengevat: ik wilde een heel intiem karakterportret maken dat op de een of andere manier alle verhalen en ervaringen in zijn leven overbracht. Hij vond dit prima en we begonnen te fotograferen met verschillende gezichtsuitdrukkingen, vooral omdat hij op de meeste portretten glimlacht. Hij wilde een paar serieuze portretten maken en we waren tevreden over de resultaten. Maar de beste opname was op een moment dat ik iets verkeerd deed en hij niet glimlachte, maar naar mij lachte. Dat was een heel oprecht en eerlijk moment, en ik ben echt blij dat ik toen op de ontspanknop drukte en dit heb vastgelegd. We gingen voor serieuze portretten en eindigden met een lach. De dingen lopen nooit zoals je verwacht en soms is dat het beste wat er kan gebeuren!

"Buiten de studio kan een shoot heel anders zijn omdat mensen zich vaak niet zo bewust zijn van alle lampen en cameradingen. In de studio is niets anders dan lampen, de camera en jij, dus kan je onderwerp zich op die dingen gaan richten, wat het lastiger maakt om een ontspannen omgeving te creëren. Aan de andere kant kan onvoldoende concentratie ertoe leiden dat het moeilijker wordt een eerlijk moment en karakter vast te leggen, vooral als er te veel mensen aanwezig zijn. Het hangt allemaal af van je onderwerp en niet zozeer van de omgeving. Iedere persoon is anders en reageert anders op camera's, lampen en fotografen.

"Wanneer je je portret maakt, is het het allerbelangrijkste om een band te scheppen met je onderwerp. Ik pak mijn camera meestal pas als ik echt moet. De camera is een stuk gereedschap dat we nodig hebben om portretten te maken, maar als je deze altijd in je handen hebt of voor je gezicht houdt, wordt het lastig om contact te maken met je onderwerp. Deze connectie is de belangrijkste factor voor elk fantastisch portret."

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker.

Abonneren op de nieuwsbrief