Lifeboat-Portait-Clive-Booth.jpg

Beschikbaar licht gebruiken

Clive-Booth

Clive Booth is een fashion-, beauty- en portretfotograaf en filmmaker. Hij staat bekend om zijn karakteristieke stijl van een selectieve focus in daglicht of beschikbaar, continu of gevonden licht, waardoor zijn werk een mooie sfeer van intimiteit krijgt.

Hij gebruikt een enorm scala aan Canon prime- en een aantal zoom EF-lenzen die per fotoshoot wel van drie tot vijftien keer kunnen veranderen, afhankelijk van het onderwerp.

Onder zijn recente commissies vallen reclamecampagnes en korte films voor Asus, Ernst & Young, Fiat, H&M, Intel, L'Oréal, Louis Vuitton, MAC Cosmetics en The Mail on Sunday.

We vroegen Clive over het gebruik van beschikbaar licht en hoe licht zijn fotografie en films vormgeeft.

De definitie van beschikbaar licht

"Je kunt er op een paar manieren over praten, maar ik noem het meestal beschikbaar licht. Het gaat erom dat je goed kijkt...Je ogen moeten klaar zijn om te zien welk licht beschikbaar is en wat werkt voor je foto's. Je moet overwegen hoe het licht op het onderwerp valt en hoe dat overkomt in de afbeelding."

Werken met daglicht

"Een van mijn favoriete manieren om beschikbaar licht te gebruiken is om een onderwerp binnen vast te leggen, naast een raam. Meestal neem ik een aantal dingen met me mee om ervoor te zorgen dat ik het beste uit het licht kan halen. Een paar zijn best eenvoudig, zoals gordijnen of netten. Dat betekent dat ik het beschikbare licht kan gebruiken, diffuus kan maken en ermee kan werken."

Werken met primelenzen

"Ik gebruik bijna nooit de flitser of lampen. Een van de handigste dingen die je kunt doen om foto's te nemen met beschikbaar licht, is investeren in een primelens. Ik was te gast op de bruiloft van een vriend en ging mee om een paar foto's te nemen, zonder veel apparatuur. Ze zagen er geweldig uit. Ik gebruikte een Canon EOS-1D X en een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-lens. De lens was geweldig voor het maken van foto's bij weinig licht en voor situaties waar ik die prachtige, geringe scherptediepte wil hebben. Primelenzen hoeven niet veel te kosten en ze zijn perfect voor het maken van portretten bij weinig licht."

De creatieve visie van Clive

"Als een fotograaf vraag ik mezelf vaak af hoe ik de manier waarop ik de wereld om me heen zie en voel beter kan interpreteren en dat gevoel kan overbrengen op een publiek. Het klinkt eenvoudig en toch is het misschien wel een van de grootste uitdagingen binnen fotografie en film. Wat er bestaat in de ruimte tussen ons en onze onderwerpen is van enorm belang en wordt onze kwast, pen en stem."

De kracht van binnen

"David McArthur, fulltime monteur, staat nadenkend in de machinekamer tussen de machtige MTU 22,3 liter V10 turbomotoren van een reddingsboot van de Severn-klasse. Even in context: de reddingsboot bereikt een topsnelheid van 26 knopen in 17 seconden, heeft een bereik van 250 zeemijlen en kan stilstaan in slechts de lengte van een boot."

Reddingsboot-Portret-Clive-Booth

© Clive Booth - Canon Explorer. Gemaakt met een prototype Canon EOS 5DS met een EF 35mm f/1.4L II USM-lens; de belichting was 1/15s bij f/2.8, ISO 640. Er werden een statief en een ontspankabel gebruikt.

De stilte voor de storm

"Dit portret van Cara McEachern, inwoner van Islay en reddingsbootvrijwilliger, in een reddingsvest is een voorbeeld van hoe alle elementen samenwerken. De puurheid van het beschikbare licht wordt aangevuld door de primelens en vangen samen een indrukwekkende emotie en intensiteit."

Reddingsboot-Portret-Clive-Booth

© Clive Booth - Canon Explorer. Gemaakt met een Canon EOS-1D X met een EF 85mm f/1.2L II USM-lens; de belichting was 1/160s bij f/2.8, ISO 1000.

Blijf op de hoogte

Binnenkort: Bekijk de wereld zonder zoeker.

Abonneren op de nieuwsbrief