Lorenz-Holder-Snowboarder-Mountain

Kunst in actie

Lorenz-Holder

Fotograaf Lorenz Holder begon zijn carrière als semiprofessioneel snowboarder, maar door een ernstige blessure moest hij een time-out nemen. Dit was voor hem de aanleiding om zijn camera op te pakken en de sport te gaan vastleggen in plaats van die te beoefenen. In een exclusief interview met CPN-schrijver Steve Fairclough sprak hij over zijn werk, zijn aanpak voor het maken van foto's en waarom hij graag met Canon's EOS-spiegelreflexcamera's en EF-lenzen werkt.

Lorenz Holder had op jonge leeftijd weinig met fotografie: "Ik denk dat ik rond het millennium pas mijn eerste camera kreeg, toen ik een jaar of 20, 21 was", herinnert hij zich. "Daarvoor filmde ik een beetje. Een vriend van me had een 35mm-filmcamera. Ik keek erdoor en hij had er een grote lens op gezet - ik was zo verbaasd over hoe klein de scherptediepte was. Het was geweldig! Het had een heel mooi bokeh-effect en dat was het moment waarop ik dacht: "Oké, ik stop met filmen, want fotografie lijkt me veel leuker!"

Lorenz vertelt verder: "Vroeger was ik semiprofessioneel snowboarder. Ik was niet zo goed als de mensen nu en ik heb er nooit geld mee verdiend, maar ik had mijn board en de uitrusting gekregen, dus ik kon gewoon genieten in de bergen. Het was nooit echt het plan geweest om mijn brood ermee te verdienen."

Lorenz Holder groeide op in München, in de buurt van de Beierse bergen. Toen hij begin 20 was, ging hij voor een carrière als semiprofessioneel snowboarder. Door een ernstige blessure moest hij in 2003 stoppen met snowboarden. Toen ontdekte hij het plezier van fotograferen. Hij gebruikte zijn achtergrond in de actiesport voor zijn kenmerkende fotografische stijl, waarbij de atleet vaak wordt gezien als een klein onderdeel van een groter geheel: het landschap of de compositie. Hij werkt nu aan zijn eigen projecten en voor commerciële klanten, zoals Nitro Snowboards, Mini en Adidas. Met zijn foto's won hij in 2013 en 2016 de felbegeerde Red Bull Illume Image Quest-award.

Lorenz-Holder-Biker-Metaal-Trap

© Lorenz Holder - Canon-fotograaf. Een BMX-biker op een surrealistisch uitziende metalen trap die werd gebruikt als uitkijkplatform. Persoonlijk project. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III en een EF24-70mm f/2.8L USM-lens op 24 mm; de belichtingstijd was 1/400 sec bij f/6.3, ISO 500.

"Ik heb altijd al graag met full-frame camera's gewerkt. Dus die is voor mij het belangrijkst," zegt hij. "Normaal gesproken maak ik buiten opnamen, waarbij de hoge ISO niet echt nodig is. De 5D Mark III is gewoon de perfecte camera voor mijn fotografie. Ik heb maar weinig autofocuspunten nodig omdat ik altijd vooraf scherpstel. Ik maak bijvoorbeeld geen opnamen op 100 meter afstand bij de Olympische Spelen, waar je wel snelle autofocus nodig hebt. Ik kan goed voorspellen waar de atleet zich tijdens zijn bewegingen zal bevinden. Daardoor kan ik vooraf scherpstellen zodat er niets mis kan gaan met de autofocus of iets dergelijks."

De keuze voor Canon

Lorenz' besluit om zijn beginnende carrière als snowboarder in te ruilen voor sportactiefotografie leidde hem tot de keuze voor de Canon EOS-spiegelreflexcamera's. Hij vertelt: "Mijn eerste camera was volgens mij een EOS 30 met diafilm en zodra je eenmaal alle lenzen hebt en met een speciaal merk aan de slag bent gegaan, denk ik dat je daar gewoon bij blijft. Ik begon dus met een EOS 30 en mijn eerste digitale camera was een 20D, toen een 30D en een 40D. Daarna ben ik overgegaan op de 5D Mark II en de 5D Mark III."

"Ik heb altijd al graag met full-frame camera's gewerkt. Dus die is voor mij het belangrijkst," zegt hij. "Normaal gesproken maak ik buiten opnamen, waarbij de hoge ISO niet echt nodig is. De 5D Mark III is gewoon de perfecte camera voor mijn fotografie. Ik heb maar weinig autofocuspunten nodig omdat ik altijd vooraf scherpstel. Ik maak bijvoorbeeld geen opnamen op 100 meter afstand bij de Olympische Spelen, waar je wel snelle autofocus nodig hebt. Ik kan goed voorspellen waar de atleet zich tijdens zijn bewegingen zal bevinden. Daardoor kan ik vooraf scherpstellen zodat er niets mis kan gaan met de autofocus of iets dergelijks."

Lorenz: "Ik heb geleerd dat je bij het gebruik van flitsers, met name bij studioflitsers, afhankelijk bent van die ene klik. Ik ben niet echt iemand van de 'bursts', steeds maar blijven klikken, klik, klik, klik, klik…, geef mij maar gewoon één klik. Deze camera past echt goed bij mijn soort fotografie." "Ik vind het heel fijn dat deze betrouwbaar is. De camera werkt in de regen, bij zware sneeuwval en zelfs op heel koude dagen. Dat is voor mij erg cruciaal - dat de camera werkt in de omgeving waarin ik foto's maak. Als je niet op je camera kunt vertrouwen omdat het een beetje nat is, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde camera."

Inspiratie en ideeën

Naast de apparatuur die Lorenz gebruikt, is het verbluffende aan Lorenz' opnamen dat de sporters op zijn foto's bijna toevallig in beeld te lijken zijn gebracht. Hij noemt de Zweedse fotograaf en Art Director Peter Lundstrom als "waarschijnlijk mijn grootste voorbeeld en inspiratiebron als het gaat om de stijl van fotograferen en hoe creatief hij denkt."

Lorenz legt uit: "Het belangrijkste punt van al mijn foto's is de locatie. Toen ik net begon, maakte ik een reis naar IJsland om het snowboarden vast te leggen en ik merkte dat het eigenlijk heel eenvoudig was om goede foto's te maken, omdat het hele landschap zo prachtig was. Het was moeilijk om er een slechte foto te maken. In Noorwegen geldt dat ook - het landschap is prachtig. Daardoor heb ik geleerd dat het cruciaal is om een mooie omgeving te hebben om opnamen te maken en dat de locatie waarschijnlijk bepalend is voor een goede foto. Dus ik was echt op zoek naar interessante nieuwe locaties waar ik kon fotograferen."

Hij voegt toe: "Ik probeer altijd vooraf het uiteindelijke beeld te visualiseren en het met de camera in beeld te brengen. In de meeste gevallen gebruik ik een statief, zodat ik heel nauwkeurig kan zijn met het perspectief en een perfecte compositie kan opstellen, vóórdat de actie plaatsvindt. En zodra alles is ingesteld, sta je daar gewoon en probeer je het juiste moment vast te leggen."

Lorenz-Holder-Man-Stad-Surfen

© Lorenz Holder - Canon-fotograaf. Een dubbele belichting van een surfer uit Nieuw-Zeeland surfend in de straten van Berlijn, Duitsland. Persoonlijk project. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III en een EF24-70mm f/2.8L USM-lens op 24 mm; de belichtingstijd was 1/640 sec met f/7.1, ISO 200.

Het feit dat Lorenz het snowboardwereldje al heel goed kent, is een groot pluspunt voor hem. "Ik denk dat het erg cruciaal is bij sportfotografie om de sport op z'n minst een beetje te begrijpen. Als je iets ziet gebeuren, kun je vooraf al visualiseren wat de volgende beweging zal zijn of hoe het er over een milliseconde uit zal gaan zien."

Hij voegt toe: "Ik heb niet echt een methode of een handleiding voor hoe een foto eruit moet zien. Ik volg gewoon mijn intuïtie. Als het aankomt op compositie ken ik de fotoregels wel een beetje - de regel van derden en dergelijke - maar het gaat er meer om zoals ik een foto zie. De compositie bevalt me of niet. Ik vertrouw volledig op mijn intuïtie en ik denk dat dat goed is."

Awards en commercieel werk

Tot grote verbazing van velen heeft Lorenz de laatste twee Red Bull Illume Image Quest-awards gewonnen (van 2013 en 2016) - een internationale wedstrijd die 's werelds beste actie- en avontuursportfotografie onder de aandacht brengt. In totaal deden 5.646 fotografen uit 120 landen mee aan de wedstrijd in 2016… en uit 34.624 foto's werd één van Lorenz' foto's gekozen.

Hij onthult: "De jury had geen idee van wie de foto's waren; de beoordeling werd blind gedaan en ze kozen de foto die ze het beste vonden. Dus misschien waren zij ook wel verrast! Het is het beste om de foto's te beoordelen op wat je ziet en niet op basis van wie ze heeft gemaakt."

Naast zijn bekroonde foto's, die vaak uit zijn persoonlijke projecten zijn voortgekomen, doet Lorenz ook commercieel werk. "Ik werk voor automerken zoals MINI en BMW, en ook een beetje voor Adidas. Ik heb de afgelopen tien jaar ook gewerkt voor het snowboardbedrijf Nitro Snowboards en ik heb inmiddels de status bereikt dat ze me vertrouwen in wat ik doe en dat ik weet wat er mogelijk is. Ik kan zo goed als alles doen wat ik wil en dat is geweldig. Elk jaar zijn het foto's van nieuwe boards, schoenen, kleding, enzovoort."

Lorenz-Holder-Satelliet

© Lorenz Holder - Canon-fotograaf. Een snowboarder springt naast een satellietschotel in Raisting, Duitsland. Persoonlijk project. Met deze foto won Lorenz Holder de Red Bull Illume Award 2013. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III en een 18mm f/3.5-lens; de belichtingstijd was 4 sec bij f/3.5, ISO 1000.

De perfecte actiefoto

Lorenz: "Iemand vroeg me wat volgens mij een goede sportactiefoto is. Ik zei dat het, in mijn ogen, een landschapsfoto of een architectonisch beeld is dat mensen aan hun muur zouden willen hangen, zelfs als er geen atleet in beeld zou zijn. Dat is gewoon een basiscompositie waar ik erg van houd en als je het voor elkaar krijgt om er dan ook nog een atleet op te krijgen, komt dat in mijn ogen heel dicht bij de perfecte actiefoto."

Hij voegt toe: "Soms lijken mijn atleten heel klein en op sommige foto's herkennen mensen de atleten op het eerste gezicht niet eens. Ik heb een keer iets grappigs mee gemaakt. Ik hield een expositie in Duitsland en daar had ik een foto waar de sporter in de rechterbovenhoek van de foto stond. Een meisje kocht een canvas van die foto en een week later kreeg ik een e-mail dat ze eindelijk een snowboarder op de foto had gevonden."

"Als mensen deze foto's op hun muur willen hangen, zelfs als er geen atleet te zien is, heb je zo goed als de perfecte foto gemaakt. Dit was een goed voorbeeld waarbij het meisje dacht dat het een goede foto was, terwijl ze de snowboarder nog niet eens had gezien. Dit noem ik eigenlijk 'de schone kunst van actiesport'. Maar ik was niet van plan om een serie fine art-actiefoto's te maken. Op een zeker moment ontdekte ik dat het meer landschapsfoto's dan actiesportfoto's waren, dus ik dacht 'misschien is dit meer mijn stijl, misschien moet ik me daarop gaan richten'."

Het beste advies

Op de vraag welk advies hij zou geven aan beginnende sportfotografen, zegt Lorenz: "Als je begint en je foto's probeert te verkopen of naamsbekendheid wilt krijgen, zul je veel e-mails sturen waarop je nooit een antwoord krijgt. Wees geduldig en geef niet op. Geloof in jezelf en je fotografie en als jij denkt dat het een goede foto is, dan is het waarschijnlijk ook een goede foto. Ga altijd van jezelf uit en niet van wat anderen zeggen over je foto's."

Hij gaat door: "Het doel van elke fotograaf zou moeten zijn dat je je eigen stijl ontwikkelt en dat mensen die naar je foto's kijken waar je naam niet eens bij staat, toch herkennen dat jij ze hebt gemaakt. Dat geldt niet alleen voor sportfotografie - maar voor alle soorten fotografie, zelfs voor mode. Als iemand gewoon ergens een foto ziet en zegt 'o ja, dat is van deze man', zelfs als er geen naam op staat; dat zou waarschijnlijk je belangrijkste doel moeten zijn: de uitstraling en stijl van je fotografie zichtbaar maken in je foto's."

De uitrusting van Lorenz:

Camera's:

EOS 5D Mark III

Lenzen:

EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

Accessoires

2X Broncolor Move outdoorkits

Broncolor Siros 800 L licht



Interview: geschreven door Steve Fairclough