A model car in the garage

Modelbouwer en fotograaf Simon Carter. Een verhaal van kracht en schaal.

Portret van Simon Carter

Simon Carters passie gaat al decennia terug. Als klein jongetje begon hij met modelbouwen, vervolgens met motorracen en nu heeft hij een carrière als professioneel fotograaf. Pas toen hij de tijd had om die talenten samen te brengen, kon hij de miniatuurmotorsportwereld creëren en fotograferen die hij altijd voor zich had gezien. Zittend naast zijn prachtige collectie modelformule-auto's zijn we onder de indruk van de omvang van het werk. Het is een verhaal van het verzinnen en betreden van een wereld.

Kun je ons vertellen wat je inspireerde om miniatuurmodellen te gaan maken en fotograferen?

Ik ben opgegroeid in de jaren 60 en bracht, net als veel andere kinderen, vele uren door met het maken modeltanks uit de Tweede Wereldoorlog. Pas toen ik deze onlangs terugvond op zolder, realiseerde ik me dat ik al mijn interesses en talenten samen kon brengen om iets compleet unieks te creëren.

Hoe begin je aan een exacte replica van een raceauto?

Ze zijn gebaseerd op sets uit de jaren 70 en 80 en worden niet meer gemaakt, dus ze zijn moeilijk te vinden. Alsof dat nog niet genoeg is, pas ik ze aan zodat ze de juiste mechanismen hebben, met werkende ophanging, deuren, motorkap en achterklep. Dan voorzie ik ze van stof, deuken en krassen die een echte raceauto ook heeft. Het duurt dan ook drie maanden voordat ik er een af heb.

Als je een set bouwt, bekijk je die dan als autoliefhebber of als fotograaf?

Eigenlijk allebei. Ik maak mijn sets op dezelfde manier als een foto- of filmset wordt gemaakt. Dat houdt in dat ik, zelfs in deze fase, nadenk over de hoeken die ik nodig heb zodat ik de gewenste foto's kan maken. Het gaat niet puur om het nabootsen van een echte racewerkplaats, maar om het maken van een set om in te fotograferen.

Opstelling van modelwerkplaats

©Simon Carter

Hoe pak je het fotografisch aan als de auto's en de set af zijn?

Ik heb vanaf het begin geprobeerd mijn foto's eruit te laten zien alsof een racefan een van de garages binnen is gewandeld en, terwijl niemand keek, stiekem wat foto's heeft gemaakt.

Hiervoor moet ik me inbeelden dat ik slechts 2,5 cm lang ben. Als miniatuurfotograaf heb ik maar drie hoeken van waaruit ik kan fotograferen: staand, voorovergebogen en op één knie.

Als we je foto's bekijken, lijkt het alsof ze allemaal buiten zijn gemaakt, terwijl we weten dat dat niet zo is. Hoe doe je dat?

Licht. Je moet natuurlijk licht gebruiken. Ik zou dit effect kunnen retoucheren, maar ik creëer liever alles met de camera.

Heb je wat aan je ervaring als professioneel fotograaf?

Ik belicht de sets op dezelfde manier als ik echte auto's belichtte als professioneel fotograaf. Dus ik laat licht via oppervlakten weerkaatsen in plaats van het direct op de auto te richten. Hierdoor krijgt de lak een glanseffect dat je alleen buiten krijgt. Maar kennis kan ook een belemmering zijn. Want ik probeer foto's te maken die eruitzien alsof ze zijn gemaakt door een amateur. Ik moet mezelf eraan herinneren dingen te doen die 'fout' zijn.

Modelauto in werkplaats

©Simon Carter

Welke spullen heb je nodig voor tabletop-fotografie?

Het is heel 'low tech': tijdens het fotograferen fixeer ik de camera zodat ik alles op de set steeds een millimeter kan verplaatsen tot het perfect is. Hiervoor gebruik ik een groentezakje uit de supermarkt met twee handjes rijst als zandzak waar de camera op kan staan. Er is geen ruimte voor ministatieven en dat zou ook niet werken: de camera zou dan te hoog en in de verkeerde hoek staan.

Wat ga je hierna doen?

Ik zit te denken aan een Amerikaanse garage. Daar zal ik wel een paar jaar zoet mee zijn.

Geïnspireerd? Bekijk dan Simon Carters complete wereld van miniatuurmotorsport.

De uitrusting van Simon

Camera's:

Canon EOS 5D

Canon Sure Shot 35mm AF-7

Lenzen:

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

De antwoorden zijn bewerkt ter bevordering van de duidelijkheid en leessnelheid.



Interview: geschreven door Mark Blaylock