Horse-Beach-Steve-Deer.jpg

Zeegezicht- en actiefotograaf

Voor creatieve reclametopman Steve Deer is zijn omgeving op The Wirral in Noordwest-Engeland zijn fotografische speelterrein. Elk weekend zwerft hij rond met zijn camera. Altijd vindt hij iets nieuws om te fotograferen, of een ander perspectief om vast te leggen.
Steve laat zien hoe hij zeegezichten en actiefoto's op dezelfde manier aanpakt, met een schitterend resultaat.

Steve Deer vertelt over zeegezichten en actiefoto's

Dit is de nieuwste video van een reeks waarin Canon-fotografen laten zien hoe ze hun favoriete foto's hebben gemaakt.

Tijdens de opnamen vertelt Steve hoe hij zijn weekend doorbrengt met zijn EOS-camera.

Paard-Strand-Steve-Deer
Paard en Hilbre, © Steve Deer

Wanneer ben je begonnen met fotografie?

Het begon zo'n 20 jaar geleden dat ik mijn camera meenam als ik naar de kust ging. We wonen maar 5 minuten van zee. Ik noem het mijn speelterrein. Door mijn werk kon ik goed uit de voeten met Photoshop, al voordat digitale camera's algemeen werden gebruikt.

Ik bekeek de fotowebsites uit de begintijd en raakte geïnspireerd om zwart-witfoto's te maken. Misschien ga ik dat wel weer doen.

Masao Yamamoto en Ragnar Axelsson inspireren me, hun foto's vertellen een verhaal.

Heeft je opleiding als grafisch ontwerper invloed op je stijl van fotograferen, denk je?

Volgens mij heb ik daardoor ruimtelijk besef en kijk op creatieve compositie. Dat is belangrijk wanneer ik een opname maak. Ik begrijp de 'regels van de fotografie', maar ik probeer daar niet te veel aan te denken. Dan is het risico dat je net zulke foto's maakt als iedereen.

Ik vind het prachtig als de superminimale aanpak lukt!

Zand-Buggy's-Steve-Deer
Mad Max-reünie, © Steve Deer

Zou je je stijl als volgt typeren?

Eenvoudig, clean, ruimtelijk. Streven naar het ‘Zen-achtige’. Landschaps- en actiefoto's maak ik altijd van zo dicht mogelijk bij de grond om het juiste perspectief te krijgen.

Krijg je dat aan de kust?

Beslist. Ik kan dezelfde scène steeds opnieuw doen. Er is altijd iets anders te zien. Dat moet je leren.

In de scène zoek ik grafische lijnen die een wisselwerking hebben met de rest van de ruimte. Ik vraag me af ‘of er iets gebeurt dat een verhaal vertelt’.

Je gaat in elk geval regelmatig het slik op. Wat hoop je daar te vinden?

Het is een verlaten plek, maar ook heel druk. Er ligt allerlei rommel uit zee te rotten. Misschien zoek ik iets heel eenvoudigs dat de ontbinding, en sombere stemming van de hele scène overbrengt. Misschien ook niet. Ik weet gewoon dat er een prachtige opname in zit.

Boot-Rivieroever-Steve-Deer
Het slik, © Steve Deer

Je actiefoto's behoren tot je markantste opnamen. Wat zijn de uitdagingen bij het vastleggen van actie?

Het moeilijkste is om het juiste moment, of micromoment, te pakken. Alles gaat zo snel. Toch moet je ook zorgen dat het onderwerp opvalt. Je moet denken aan het diafragma, de sluitertijd en de hoek waaronder je fotografeert om het te scheiden van de scène.

Ten slotte moet je de sensatie van het gebeuren in beeld brengen. De emotie getrouw weergeven.

Als ik kijk hoe je windsurfers fotografeert, lijk je een verstandhouding met hen te hebben.

Sommigen doen graag kunstjes als ze de camera zien. Ik herken hun zeilkleuren en wacht tot ze dichtbij komen. Natuurlijk concentreer ik me op degenen die een showtje weggeven. Dat is voor mij veel leuker.

Kitesurfing-Steve-Deer
Rhosneigr, © Steve Deer

Wat zou je beginnende zeegezicht- en actiefotografen aanraden?

Ten eerste: naar buiten met je camera. Die prachtig opname maak je buiten, niet op de bank!

Bedenk wat je gaat fotograferen. Het is beter om een plan te hebben, maar je mag er gerust van afwijken als de kans zich voordoet. Ik zoek altijd iets waar ik vrolijk van word. Je moet ook spontaan zijn.

Hond-Krab-Steve-Deer
's Up, gozer? © Steve Deer

Wees niet te zuinig op je apparatuur. Je kunt je spullen toch schoonmaken als je thuiskomt!

Wat ga je hierna doen?

Ik ben gek op fotografie, maar ik ben niet overmatig ambitieus. Ik doe het voor mijn lol.

Maar nu ik erover denk – ik ga beslist weer eens in zwart-wit werken, en nog simplistischer scènes proberen vast te leggen. Misschien iets volledig abstracts.

Zoek op internet naar Steve Deer om meer van zijn werk te zien.