Crosby Breakers © Stephen McNally

Zwart-witfoto's vastleggen met lange sluitertijd

Stephen McNally, kapper en liefhebber van Canon, begon nog maar 8 jaar geleden met fotografie. Nu heeft hij een eigen tentoonstelling met zwart-witfotografie met lange belichting. Het is allemaal erg snel gegaan voor iemand die de kunst van rustig aan doen onder de knie heeft.

Bekijk Stephen terwijl hij ons zijn favoriete scènes laat zien en advies geeft over het maken van foto's met een lange sluitertijd.

Stephen McNally deelt tips over het maken van dramatische zwart-witfoto's met lange sluitertijd.

Dit is de nieuwste video van een reeks waarin Canon-fotografen laten zien hoe ze hun favoriete foto's hebben gemaakt.

Stephen vertelde ons tijdens het filmen in de buurt van Liverpool over zijn invloeden en techniek.

Zwart-Wit-Foto-Stephen-McNally
Pianolucht, © Stephen McNally

Wanneer ben je begonnen met fotografie? Wat heeft jou geïnspireerd?

"Ik kocht een Canon EOS 450D en maakte een Flickr-account om mijn foto's tentoon te stellen. Ik kwam er snel achter dat de website vol zat met geweldige foto's van andere amateurfotografen, maar dat inspireerde me juist om online te leren over dingen als compositie, f/-stopinstellingen, belichting en bewerking.

"Er is een fotograaf, Michael Kenna, die geboren is in de buurt waar ik woon en ik hou enorm van zijn zwart-witfotografie. Nadat ik over hem had gelezen en zijn werk had bekeken, besloot ik om zelf zwart-witfoto's te maken."

Denk je dat je beroep als kapper invloed heeft op je foto's?

"Ik denk dat het me helpt om kritisch te zijn en altijd op zoek te gaan naar manieren om een beeld te verbeteren en de manier waarop ik dingen doe te veranderen. Ik heb ook wat lessen in kunst gehad tijdens mijn opleiding tot kapper en dat helpt ook mee."

Zwart-Wit-Schachtbok-Stephen-McNally
Schachtbok, © Stephen McNally

Je foto's hebben een eigen stijl, ben je ergens naar op zoek in een scène?

"Als ik naar een locatie zoek, kijk ik naar onderdelen die geïsoleerd kunnen worden in het landschap, iets dat de scène interessant maakt. Is de lucht bijvoorbeeld saai of grijs? Heeft de scène een aanknopingspunt voor het onderdeel?

"Als de lucht erg bewolkt is, laat ik de lucht twee derde van de foto vullen met een lange sluitertijd en gebruik ik een groothoekinstelling om de voorbijtrekkende wolken naar het onderdeel in de scène te leiden. Als het zonnig is, stop ik mijn camera weg.

"Ik heb favoriete bomen waar ik meerdere keren per jaar naar terugkeer in verschillende seizoenen. Ik zie de vorm van de boom veranderen naarmate ze de bovenste takken verliezen tijdens een storm.

"Ik probeer mijn beelden niet te druk te maken, want ik wil het oog niet afleiden met te veel details.

"Van alle plaatsen waar we waren tijdens het filmen is Perch Rock mijn favoriet - met de vuurtoren. Je hebt zoveel hoeken om creatief mee te zijn en je kunt geweldige composities maken van de kustverdediging en het oude fort."

Zwart-Wit-Vuurtoren-Stephen-McNally
Vuurtoren, © Stephen McNally

Welk advies zou je geven aan iemand die zwart-witfoto's met een lange sluitertijd wil gaan maken?

"Je hebt de juiste uitrusting, technische kennis, een creatief oog en geduld nodig.

"Neem een statief mee en een manier om de sluiter op afstand te activeren om voor een scherp beeld te zorgen.

"Zorg ervoor dat je de ISO zo laag mogelijk houdt, op ISO100 als dat mogelijk is, anders krijgen de donkere gebieden last van 'ruis'.

"Stel van te voren vast waar en wanneer je een foto maakt. Zwart-witfoto's hebben sterke en interessante eigenschappen nodig evenals zwaarbewolkte dagen.

"Het belangrijkste wat je moet leren is geduld hebben. Vooral als je 's nachts foto's maakt. De sluiter moet wellicht langer dan 45 minuten open blijven.

"En bovendien moet je waarschijnlijk eerst een testfoto maken, de histogram bekijken om de perfecte sluitertijd te zien en dan pas de echte foto maken."

Zwart-Wit-Toren-Stephen-McNally
Time Square, © Stephen McNally

In hoeverre wordt de afbeelding op de camera gemaakt en in hoeverre op de computer?

"Je moet de juiste foto al op je camera hebben om deze te verbeteren, maar ik besteed nog wel wat tijd op mijn computer om de foto goed te krijgen.

"Nadat ik mijn RAW-bestand open in Adobe RAW kijk ik naar de belichting om te zien of ik daar iets moet aanpassen. Vervolgens vergroot ik de duidelijkheid en maak ik lichte wijzigingen in de verzadiging en levendigheid.

"Daarna pas ik in Photoshop de helderheid- en contrastniveaus aan en verhoog ik de curven in een andere laag. Ik dupliceer de volgende laag en verander die laag in de zwart-witafbeelding. Vervolgens dupliceer ik de zwart-witlaag en pas ik zo nodig Tegenhouden (verlichten) en Doordrukken (verduisteren) toe op aparte lagen.

"Dan voeg ik met de modus Vermenigvuldigen door de lucht een graderingslaag toe door de dekking aan te passen met een schuifknop om de korreldiepte te verkrijgen.

"Vervolgens voeg ik alle lagen samen en sla ik een PSD-kopie op als 300dpi-jpeg en een 72-dpi-kopie. Ik kan altijd teruggaan naar de lagen. Zodra je het een paar keer hebt gedaan, gaat dat best vlot."

Wat ga je hierna doen?

"Michael Kenna heeft veel tijd in het verre oosten doorgebracht, in Japan bijvoorbeeld, en ik wil daar ook graag een keer naartoe gaan om foto's te maken."

Zoek op internet naar Stephen McNally om meer van zijn werk te zien.