Maak kennis met straatfotograaf Erik Witsoe, die alledaagse dingen op een onalledaagse manier in beeld brengt.

Erik Witsoe

@ewitsoe

Het zijn die onwaarschijnlijke momenten die straatfotograaf Erik Witsoe inspireren om steeds weer op zoek te gaan naar zijn volgende verhaal. We hebben wat verder doorgevraagd om te weten te komen hoe Erik de magie van het alledaagse weet vast te leggen met zijn camera.

Ontdek hoe hij veranderende stijlen vastlegt met de overgang van de seizoenen in de straten van Warschau.

We beginnen bij het begin: hoe ben je met fotografie gestart, Erik?

Ik ben met camera’s opgegroeid. Mijn grootvader en mijn ouders hadden camera’s, maar ze waren er niet echt serieus mee bezig. Ik begon eigenlijk als kunstenaar en toen ik naar de kunstacademie ging, volgde ik een college over fotografie. Toen gaf mijn grootmoeder me mijn eerste camera. Alles wat ik heb geleerd, zag ik dus vanuit het perspectief van een kunstenaar.

Mijn passie voor fotografie begon pas echt toen ik zo'n twaalf jaar geleden in een creatieve dip belandde. Tekenen of schilderen lukte gewoon niet meer. Op een dag zei mijn verloofde, die erg van fotografie houdt: “Misschien moet je fotografie eens proberen”. Ze gaf me een paar tips over hoe je een camera gebruikt en zodra ik mijn eerste foto’s maakte, was ik verkocht.

We zijn gefascineerd door je straatfotografie. Kun je ons wat meer vertellen over wat je inspireert om dit soort verhalen vast te leggen?

Dit is niet iets wat ik mezelf ooit zag doen en ik beschouw mezelf nog steeds niet echt als een straatfotograaf. Ik ben gewoon gefascineerd door die kleine momenten en vluchtige herinneringen die dagelijks aan ons voorbijgaan. Ik zie mijn leven graag als een film waarvan ik af en toe een stil beeld vastleg.

Vroeger fotografeerde ik wat ik dacht dat anderen wilden zien, maar dat werkte niet. Ik vond het frustrerend dat ik geen aandacht kon besteden aan dingen waarvan ik blij werd. Wanneer ik eropuit trek, heb ik vooraf geen idee wat ik ga fotograferen. Ik dwaal gewoon rond en fotografeer wat ik onderweg ontdek.

Ik wil gewoon kleine dingen tonen die iets in me losmaken. Soms zijn dat kleine details, zoals iemands schaduw of de achterkant van een hoofd. Die vluchtige glimpen van de wereld trekken mijn aandacht.

Een vrouw wandelt over straat

@ewitsoe

Heb je veranderingen in de mode en stijltrends opgemerkt sinds je begon met het vastleggen van stadsverhalen?

Het leukste aan in een vreemd land leven, is dat je een toeschouwer bent: ik vind alles interessant en merk dus ook kleine veranderingen op.

In Polen veranderen de trends snel, vooral bij jonge mensen. Maar de oudere generaties die je op zondagochtend naar de kerk ziet gaan, dragen vaak erg ouderwetse kleding. Op dat vlak is er hier echt sprake van een generatiekloof.

Welke producten gebruik je naast je Canon EOS 6D Mark II?

Als straatfotograaf werk ik met een heel minimalistische uitrusting. Als ik voortdurend onderweg ben, wil ik gewoon geen onhandige, zware tassen meedragen.

Ik gebruik een Canon EF 50mm f/1,2L USM-lens en soms ook een statief als ik onderweg stabiele foto’s wil maken.

Je verhalen hebben iets cinematisch. Doe je dat bewust?

Ik ben opgegroeid met een stevige dosis cinema: mijn vader heeft me talloze keren meegenomen om nieuwe films te gaan kijken. Dat was zijn manier om een relatie op te bouwen met mijn broer en mij. Daardoor zie ik alles dynamisch en denk ik nu nog steeds in frames. Daarom fotografeer ik graag over de schouder van mensen of vanuit het perspectief van een hoofdrolspeler, bijvoorbeeld door de achterkant van een hoofd te fotograferen. Zo worden onbekenden personages in mijn werk.

Achterkant van het hoofd van een vrouw in de bus

@ewitsoe

Erik, je bent opgegroeid in Amerika, maar nu woon je in Polen. Heeft die locatie de manier waarop je op straat fotografeert, beïnvloed?

Mijn stijl is absoluut veranderd. Toen ik in Polen aankwam, fotografeerde ik niet graag mensen. Ik bleef gewoon op straat wachten tot iedereen weg was. Tot ik besefte dat dat best saai was: mijn foto’s hadden geen karakter, ik had een hoofdrolspeler nodig.

In Polen zie je overal voetgangers, terwijl Amerika geobsedeerd is door auto’s en autorijden. Misschien vond ik het daarom eerst ongemakkelijk om wandelende mensen te fotograferen: ik was het niet gewend. Dat veranderde naarmate ik me meer op mijn gemak voelde.

Je fotografeert voornamelijk in Warschau, waar je nu woont, en daarvoor in Poznan. Hoe vind je nieuwe verhalen om vast te leggen?

Een van de dingen die ik zo leuk vind aan Polen is dat de seizoenen erg verschillend zijn. Ik zou elke maand dezelfde straat kunnen fotograferen en toch een volledig ander beeld krijgen, want alles lijkt nieuw. En de mensen kleden zich natuurlijk anders naarmate het weer verandert. Ik heb een tijdlang dezelfde plekken steeds opnieuw gefotografeerd: het resultaat is een reeks foto’s uit identiek dezelfde hoek, maar ze zien er allemaal anders uit.

Op welk verhaal, of welke collectie stadsverhalen, ben je het meest trots? En waarom?

Het verhaal waar ik het meest trots op ben, is volgens mij ook het bekendste: ‘This Morning’. Op de foto rijdt een tram door de straat tegen wat een paarse avondlucht lijkt, maar eigenlijk was het ‘s ochtends vroeg. De foto ziet eruit alsof hij in de jaren 50 is gemaakt, maar hij is van 2012. Het deed me beseffen hoe nostalgisch Polen is. Dat voelde aan als een keerpunt voor me: ik zag mijn nieuwe thuis opeens in een nieuw daglicht.

Als je onbekenden fotografeert, voel je je dan een indringer in hun privéleven?

Ik respecteer de persoonlijke ruimte van anderen en ik doe mijn best om die ruimte niet te doorbreken. Ik klamp niemand aan, maar ga voorzichtig te werk.

Maar tegelijk wil ik authentieke, alledaagse en vaak vluchtige momenten vastleggen. Het is soms moeilijk om de gulden middenweg te vinden.

Vrouw staart uit het raam in de bus

@ewitsoe

Heb je tips voor wie wil beginnen met straatfotografie?

Ik fotografeer alles wat me blij maakt. Mijn tip is: zoek dingen die je interessant vindt en laat je daardoor leiden. Leer meer over compositie en hoe je beelden kadreert. Leer hoe je het beste uit je camera haalt en hoe je lens werkt. Als je die raad volgt, evolueert je stijl op een natuurlijke manier;

Hoe denk je dat je straatfotografie nog zal evolueren?

Ik speel met het idee om meer rond projecten te werken. Na meer dan tien jaar fotograferen op straat vind ik het wel interessant om te evolueren naar meer lineaire tentoonstellingen of projecten met een duidelijke rode lijn.

De uitrusting van Erik

Canon EOS 4000D

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EOS 6D Mark II

De antwoorden zijn bewerkt ter bevordering van de duidelijkheid en leessnelheid.



Interview: geschreven door Sasha Newbury