ARTIKEL

Vrouwen in de fotografie: Allison Joyce "kon niet alleen maar toekijken"

Two 10-year-old Bangladeshi girls smile as they drag their surfboards into the sea, with the beachfront and hotels of Cox’s Bazar in the background.
De Bengalese surfmeisjes zijn acht vrolijke meiden van 10 tot 13 jaar die wonen en werken in Cox's Bazar, een kustplaats in het zuidoosten van Bangladesh. Door armoede zijn ze vroeg volwassen geworden. Iedere dag verkopen ze sieraden en eieren op het strand om hun families te ondersteunen. Surfer en strandwacht Rashed Alam zorgde echter voor wat vrolijkheid in hun leven door ze te leren surfen en skateboarden. Hier surfen de 10-jarige Aisha en Johanara bij Cox's Bazar in de Golf van Bengalen. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief. © Allison Joyce/Redux

Allison Joyce gaat met haar werk dieper in op verhalen over mensenrechten, seksegerelateerde kwesties en empowerment die het beeld van Zuid-Azië als arme, verdeelde regio weerleggen. De Canon-fotograaf verruilde in 2009 de nieuwsredacties in het bruisende New York voor een leven als correspondent (een freelance fotojournalist die regelmatig bijdragen levert aan nieuwsorganisaties) in Bangladesh en India voor Getty Images, internationale publicaties, persbureaus, commerciële klanten en NGO's. Al snel raakte ze door haar fysieke aanwezigheid steeds meer betrokken bij haar onderwerpen. Hier vertelt ze over de dunne scheidslijn tussen haar werk als fotojournalist en als actievoerder.

Allison groeide op in Boston en begon haar carrière in New York als fotograaf voor de Daily News en de New York Post, waar ze zich bezighield met lokale nieuwsonderwerpen. "Een dag kon bestaan uit een groot nationaal verhaal, een persconferentie, een kat in een boom, een portretsessie en een restaurantbeoordeling. Het was een fantastische leerschool," vertelt ze.



Maar in 2009 besloot Allison New York te verlaten en naar Zuid-Azië te gaan, waar ze aan de slag ging als correspondent. "Ik trok zes maanden alleen door de regio, terwijl ik werkte aan fotoreportages in India en Bangladesh. Hier kon ik langere tijd met een klein budget rondreizen om het soort verhalen te maken dat ik wilde vertellen. Die zes maanden hebben mijn leven veranderd. Ik realiseerde me dat ik geen freelancer in de VS wilde zijn. Ik wilde verhalen vertellen in Zuid-Azië. En sindsdien reis ik heen en weer tussen Bangladesh en India."

Onverwachte verhalen

Young Bangladeshi woman Ali Moti stands in a small, dark room with a hammock over a bed.
Ali Moti is gefotografeerd in haar huis in het Bengalese Moturapur in de Sundarbans, een jaar nadat haar echtgenoot Nabo Kumar Mandol door een tijger was gedood tijdens het vissen. Ze weet niet hoe oud ze is, maar ze denkt dat ze ongeveer 25 is. Ali werkt nu om zichzelf, haar twee kinderen, haar broer en haar schoonzus te onderhouden. Ze repareert wegen in haar woonplaats en verdient 1500 Taka (12 euro) per week. Gemaakt met een Canon EOS 5D, uit de serie Tijgerweduwen van Allison. © Allison Joyce/Redux
Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Het werk van Allison bestaat uit een combinatie van opdrachten voor Getty Images en langere reportages die ze zelf belangrijk vindt. "Zo'n 80-90% van de reportages die ik hier maak, gaan over dingen die me na aan het hart liggen," vervolgt ze. "Er is veel aandacht voor India in de media, maar ik volg vaak onderwerpen waar minder aandacht voor is. In Bangladesh zijn net zoveel interessante verhalen te vinden als in India, en ook die verdienen het om verteld te worden."


Haar interesse in het land komt voort uit haar passie voor de prachtige landschappen en de Bengalese bevolking. "Het zijn de meest gastvrije en warmste mensen die ik ooit heb ontmoet en het platteland is prachtig. Het is natuurlijk en onaangeroerd, met het groenste groen dat je ooit hebt gezien en overal blauwe rivieren," reflecteert ze. "De verhalen die ik maak, zijn verhalen die nog niet eerder zijn verteld. Het klinkt misschien als een cliché uit de fotojournalistiek, maar ik denk dat veel van deze verhalen echt een verschil kunnen maken."


Een van haar eerste fotoreportages in Bangladesh ging over de tijgerweduwen in de Sundarbans, een uitgestrekt mangrovewoud aan de kust van de Golf van Bengalen. "Ik was er eigenlijk voor een ander verhaal, maar bij toeval kwam ik terecht op een begrafenis van een man die door een tijger was gedood. Toen we vragen begonnen te stellen, ontdekten we dat het aantal tijgeraanvallen de afgelopen jaren was toegenomen omdat de velden zouter waren geworden door de klimaatverandering. Hierdoor raakten steeds meer mensen op het bos aangewezen voor hun levensonderhoud, met alle risico's van dien. Ik vond het fascinerend. Bovendien had iedereen wel een interessant verhaal te vertellen, waardoor ik nog enthousiaster werd."

De Bengalese surfmeisjes

Bangladeshi surf girl Johanara walks out of the sea onto the beach, carrying a surfboard over her head. The sun behind her silhouettes her shape.
Johanara loopt met haar surfboard in Cox's Bazar, Bangladesh. Naarmate de surfmeisjes ouder werden, werden ze op het strand waar ze werkten steeds vaker lastiggevallen. Bovendien wilden hun ouders dat ze gingen trouwen. Allison heeft geld voor ze ingezameld, zodat ze naar school konden en niet meer fulltime op het strand hoefden te werken. Veel van de surfmeisjes waren de eersten in hun familie die naar school gingen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24mm f/1.4L USM-objectief. © Allison Joyce/Redux

Allisons project over tienermeisjes in Bangladesh die leerden surfen ging in 2014 de hele wereld over, via tijdschriften zoals TIME en National Geographic. "Het begon als een kleine opdracht over de surfscene in Cox's Bazar voor Getty," legt ze uit. "Ik heb drie of vier dagen lang de mannen op de surfclub en in hun dagelijks leven gefotografeerd. Enige tijd later hoorde ik echter dat een van de jongens de strandmeisjes (die snacks en souvenirs verkopen) onder zijn hoede had genomen en ze leerde surfen en skateboarden. Zulke meiden was ik in Zuid-Azië nog niet eerder tegengekomen. Als ze op het strand werden lastiggevallen, vochten ze terug. Ik was diep onder de indruk. Ik was destijds nog maar net in Bangladesh, maar ik ontdekte al snel hoe patriarchaal het land was, en dus dacht ik bij mezelf: "Wauw, die surfende meiden vormen een geweldig verhaal.'


"Het groeide uit tot een langlopend project en ik bezocht ze een paar keer per jaar. Al snel bleek dat ik niet alleen toeschouwer kon en wilde zijn. Afgelopen jaar en het jaar daarvoor, toen de meisjes niet genoeg geld verdienden om hun gezinnen te onderhouden, ben ik een fondsenwervingswebsite begonnen, om geld in te zamelen voor eten."


De meeste mensen vinden het niet kunnen als je als fotojournalist betrokken raakt bij je onderwerp, maar Allison is pragmatisch. "Ik heb het verhaal beïnvloed en daar ben ik gewoon heel open over. Lange tijd was ik een fotojournalistieke purist, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je bent op de eerste plaats mens en als je iemand ziet verhongeren, dan moet je een beslissing nemen."

Kwetsbare meisjes en vrouwen helpen

Young girls at the Veerni Institute work together in exercise books, with text books in front of them.
Studerende meisjes op het Veerni-instituut voor kindbruiden in het Indiase Rajasthan. Sommige meisjes zijn nog maar negen of tien jaar oud als ze trouwen, maar meestal gaan ze pas rond hun 15de bij hun echtgenoot wonen. Als de ouders ermee instemmen om hun dochters niet direct naar de schoonfamilie te sturen, krijgen de meisjes van het Veerni-instituut gratis les, maaltijden en onderdak. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24mm f/1.4L USM-objectief. © Allison Joyce

Naast haar langlopende, emotioneel intense project met de Bengalese surfmeisjes, heeft Allison ook een aantal dankbare eenmalige opdrachten gedaan. In 2016 werd ze door het tijdschrift Marie Claire naar het Veerni-instituut gestuurd. Dit is een particuliere liefdadigheidsinstelling in het Indiase Rajasthan, waar potentiële kindbruiden uit plattelandsdorpen worden geholpen.


"De meisjes krijgen onderdak, les en gezond eten en worden naar een geweldige privéschool gestuurd. "Ik vond het fijn om aan dat verhaal te werken, want meestal krijg je alleen te horen wat er misgaat." Veel meisjes die het internaat hebben doorlopen, zijn doorgestroomd naar het hoger onderwijs en hebben zelfs een beurs gekregen om hun universitaire studie te bekostigen.

Two Bangladeshi girls cry together on a bunk bed, one sat on the bed and the other kneeling on the floor, her head in her friend’s lap.
Bengalese meisjes die aan Indiase bordelen zijn verkocht, huilen in het revalidatiecentrum Rescue Foundation/Free a Girl in het Indiase Mumbai als ze horen dat ze geen reisvergunning hebben gekregen van de Bengalese ambassade, waardoor ze niet naar huis kunnen. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief. © Allison Joyce

Inmiddels is Allison helemaal ingeburgerd in Zuid-Azië en zet ze zich enthousiast in voor haar projecten. "Ik heb de afgelopen jaren het geluk gehad dat ik opdrachten kon aannemen waarbij een redacteur me mailt en vraagt 'Kun je dit verhaal doen?', en in deze regio is dat steevast iets waar ik om geef.


"Ik heb een beurs van een NGO gekregen waarmee ik de afgelopen zeven maanden heb kunnen werken aan een verhaal over mensenhandel. Het is voor het eerst dat ik de financiële middelen heb om een verhaal zo lang en zo diepgaand uit te kunnen spitten."


Bangladesh mag dan klein zijn, maar dankzij Allison Joyce en haar werk blijven we aandacht houden voor het land en de bevolking.

Geschreven door Lottie Davies


Allison Joyce's uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

American photographer Allison Joyce takes a photograph of herself in a mirror, holding a Canon DSLR, next to a young Asian girl who is brushing her hair.

Camera

Canon EOS 5D Mark III

Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.

Objectief

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Dit is een compact, hoogwaardig standaardobjectief dat dankzij het snelle, grootste diafragma en snelle scherpstelsysteem uitstekende prestaties levert bij elk type fotografie.

Objectief

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan