Caroline’s children eating

MEER DAN ALLEEN FOTO'S MAKEN

Portret van Bonnie Chiu

Lensational leert vrouwen over de hele wereld hoe ze fotografie kunnen gebruiken om hun leven te documenteren en met hun verhalen geld te verdienen. Wij spraken met de oprichter, Bonnie Chiu, om erachter te komen wat de organisatie doet. Wij wilden graag ontdekken wat haar inspireerde om het leven van vele vrouwen via fotografie te veranderen. Daarnaast wilden we alles horen over haar geweldige ervaringen van de afgelopen 5 jaar, sinds de start van Lensational.

Waarom denk je dat foto's zulke meeslepende verhalen vertellen?

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Fotografie is een universele taal die cultuur en taal overstijgt. Met fotografie kun je een verhaal delen, emoties oproepen en je blik op de wereld veranderen. Toch is fotografie voor veel mensen in ontwikkelingslanden niet toegankelijk.


Hoe verandert fotografie een leven?

Met fotografie kun je de tijd still laten staan, communiceren, emoties uitdrukken en een beeld schetsen van wat we zien en vooral hoe wij onszelf zien. Foto's overstijgen tijd en kunnen ook grenzen overstijgen: een beeld trekt ieder van ons op zijn eigen manier aan.

Er zijn oneindig veel mogelijkheden om iets unieks te maken waarmee sociale kwesties kunnen worden verduidelijkt. Dit proces belichaamt de feministische mantra 'het persoonlijke is politiek'. En dit is duidelijk de eerste stap naar verandering en begrip.


Wat inspireerde je om vrouwen camera's te geven?

In 2011 ontmoette ik tijdens het reizen vier Turkse meisjes. Ik was, net als elke andere toerist, foto's aan het maken en leerde hen ook hoe ze foto's konden maken. Het was verfrissend om dingen door hun ogen te zien. De media toont moslimmeisjes op een specifieke manier en het was interessant om dingen anders te zien, waarbij misverstanden recht werden getrokken. Hierdoor realiseerde ik dat fotografie een universele taal is die grenzen overstijgt.

Twee vrouwen die Canon-camera's gebruiken

© Francis Kokoroko


Hoe help je deze vrouwen onafhankelijk te worden via Lensational?

Lensational probeert vrouwen op een zelfvoorzienende manier te helpen; wij volgen de voortgang van onze studenten en tonen hun werk aan een wereldwijd publiek. Vrouwen kunnen hun foto's delen op ons online fotoplatform, via tentoonstellingen en via onze zakelijke partners, zoals Getty Images. De helft van de opbrengst gaat naar de vrouwen als bron van inkomen. De andere helft opnieuw wordt geïnvesteerd in Lensational, waardoor wij onze werkzaamheden kunnen voortzetten.

Er zijn maar weinig foto's van sterke vrouwelijke rolmodellen om jonge meisjes en vrouwen te inspireren. Ze weten mogelijk niet eens welke mogelijkheden er zijn. De foto's van Lensational proberen dit te veranderen.


Met hoeveel vrouwen heb je via Lensational gewerkt?

Wij hebben een community van meer dan 100 vrijwilligers in 25 landen en hebben 700 vrouwen en meisjes in 20 landen in Azië en Afrika opgeleid.


Vrouwen die voetbal spelen

© Lucy Tabu


Welke foto heeft je het meest geïnspireerd?

'A Touch of Pink' (boven aan de pagina) - deze foto is in 2015 gemaakt door de kledingmaakster Yasmin Islam Eva in Dhaka, Bangladesh. De kledingindustrie biedt de meeste werkgelegenheidskansen voor vrouwen in Bangladesh en is voor ongeschoolde plattelandsvrouwen misschien wel de enige vorm van werkgelegenheid. 80% van de werknemers in de industrie is vrouw. Maar de kledingmakers zijn onderbetaald en krijgen weinig erkenning van hun familie en de maatschappij. En bedrijfsongevallen en uitbuiting - zoals de Rana Plaza-fabriek die in 2013 instortte - zijn in het geheugen van werknemers in deze branche gegrift. Daarom zijn wij met het project begonnen om werknemers te trainen om hun verhalen te vertellen. Het is iets heel persoonlijk voor mij, want mijn grootmoeder was 20 jaar een kledingmaakster in zeer zware omstandigheden.

Deze foto was echt heel fascinerend vanwege het contrast tussen de levendige rozen en de cementen skyline van Dhaka. Het voelde net alsof ik op het dak van deze fabriek stond, alsof ik de dame was die de foto maakte. Tegen alle verwachtingen in neigen mensen ernaar om overal naar schoonheid te zoeken. En soms zijn het de kleine, mooie dingen waar we ons aan vasthouden, op zoek naar betekenis.


Wat heb je geleerd over het leven van vrouwen door de foto's?

Omdat wij met de meest kansarme vrouwen ter wereld werken, nemen we aan dat hun leven vol ellende en verdriet is. Maar dat is niet waar. Het is slechts het stereotype dat wij door tientallen jaren heen zijn gaan geloven. Hun leven is zo rijk met kleuren en divers met ervaringen - maar zij hebben allemaal iets gemeenschappelijk - weerbaarheid.


Wat zou je willen zeggen om iemand te inspireren om eropuit te gaan en foto's te gebruiken om verhalen te vertellen?

Ik begon mijn idee om vrouwen via fotografie te helpen onafhankelijk te worden op de Internationale Vrouwendag in 2013, eerst alleen als Facebook-pagina. Ik was pas 20 en ik verwachtte niet dat het idee zoveel mensen over de hele wereld zou aanspreken. Ik hoop dat het mensen zal inspireren om naar buiten te gaan en de kracht van de fotografie te gebruiken om een verhaal te vertellen. Hoe klein het in het begin ook lijkt, je weet nooit welke impact het kan hebben.


Wat is je visie voor de toekomst?

Bij Lensational willen wij een wereld zien waarin vrouwen van over de hele wereld door middel van fotografie zich vrij kunnen uitdrukken, hun ambities kunnen nastreven en op een waardige manier worden vertegenwoordigd.


Vrouwen leren een camera te gebruiken

© Alison Joyce


De uitrusting van Bonnie Chiu:

Camera's:

Canon EOS 600D

Lenzen:

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-lens

Canon EF 50 mm f/1.8 STM-lens



Interview door: Ross Cockrill en John Coomber