Hoe uw klanten personalisatie effectiever kunnen maken

Canon EXPO 2015

Marketeers die actief zijn in de multi-channel, data-centric omgeving van vandaag de dag, hanteren soms een wat te enthousiaste benadering van de communicatie met de klant. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen.

Doordat er tegenwoordig zoveel klantgegevens en digitale kanalen beschikbaar zijn om met doelgroepen te communiceren, gebruiken marketeers alle manieren om de effectiviteit en efficiëntie van hun campagnes te verbeteren.

De consument lijkt echter in groeiende mate immuun te worden voor deze methoden en er – zelfs wanneer ze zijn gepersonaliseerd – minder goed op te reageren. Print Service Providers kunnen van deze attitudeverandering profiteren door hun klanten te adviseren een meer subtiele en geïntegreerde benadering te hanteren, waarbij gebruik wordt gemaakt van printoplossingen, waarbij de aandacht van de consument wordt getrokken zonder deze te overspoelen met boodschappen.

Een andere benadering

De mogelijkheden van personalisatie zijn nog nooit zo groot geweest. 94% van de bedrijven die zich bezighouden met digitale marketing, is het er mee eens dat personalisatie 'cruciaal is voor het huidige en toekomstige succes'1. Dit komt doordat gedetailleerde persoonlijke gegevens (voor zover wettelijk toegestaan) kunnen worden gebruikt om een traject te creëren dat volledig is afgestemd op de desbetreffende klant.

Deze benadering werkt echter alleen als deze goed wordt geïmplementeerd. Voor de ontwikkeling van een traject dat echt is afgestemd op de klant en het gewenste resultaat heeft, zijn namelijk een goede voorbereiding en zorgvuldigheid vereist. In deze context is een algemene benadering dus uit den boze.

Dit betekent weer dat u uw klanten het beste kunt stimuleren om breder te denken bij de ontwikkeling van gepersonaliseerde communicatie, en om meer te doen dan dezelfde aanbieding per e-mail, sms en post naar een bepaald individu te verzenden. Dergelijk eenrichtingsverkeer is dan misschien wel gepersonaliseerd, maar het is geen authentieke, persoonlijke benadering die automatisch een positieve indruk achterlaat bij de ontvanger en deze zich speciaal laat voelen.

De consument wil tegenwoordig dat merken laten zien dat ze hun klanten waarderen, hen begrijpen en hun persoonlijke interesses kennen. Als merken dat doen, is de consument eerder geneigd te reageren en deel te nemen aan de dialoog die hun relatie met het merk versterkt.

Een persoonlijke benadering op basis van een printoplossing

Als u geen onpersoonlijke benadering van multi-channel of cross-media marketing hanteert, zou u met minder wel eens veel meer kunnen bereiken. Hiervoor hebt u een gepersonaliseerde printoplossing nodig. Wanneer u een printoplossing combineert met andere media, kunt u online en offline kanalen op elkaar afstemmen en op die manier gewenste, tastbare resultaten boeken.

Print Service Providers kunnen samen met klanten bekijken hoe ze printoplossingen persoonlijker kunnen maken. Dit is mogelijk met inzichten op basis van klantgegevens zoals inkoophistorie en productvoorkeur. In plaats van een klant een standaard-e-mail over een nieuwe korting te sturen, kunt u ook voorstellen dat deze klant een gepersonaliseerde brief van een belangrijke vertegenwoordiger van het bedrijf (zoals de CEO) ontvangt met een bedankje voor de recente order en een uitnodiging om een kortingsbon te gebruiken bij de volgende aankoop.

Als onderdeel van een geïntegreerde benadering kan een Print Service Provider het advies geven een vervolg-e-mail te sturen (of dit voor de klant te doen als de PSP hiervoor de functionaliteit in huis heeft). Deze e-mail moet naar de brief verwijzen en de klant uitnodigen om de bon in te wisselen voor een gewenst artikel. De consument is dan niet zo maar iemand die een aanbieding ontvangt, maar een klant die door het merk wordt gewaardeerd en die ze willen behouden.

Door klanten te stimuleren beter na te denken over individuele ontvangers, promoten Print Service Providers niet alleen de mogelijkheden van printwerk, maar laten ze ook zien hoe deskundig ze zijn op het gebied van marketingcommunicatie.



1 Econsultancy - Realities of Online Personalisation Report, 2013

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!