Full-circle-marketing

De voordelen van een holistische benadering van crossmedia-services

Full-circle marketing

Think Digital heeft onlangs Sigi Alder geïnterviewd, een van de experts van Canon Zwitserland op het gebied van crossmedia, over de voordelen van een holistische benadering van crossmedia voor de grafische industrie (Print Service Providers, PSP's). Hij legde uit hoe Canon Zwitserland PSP's ondersteunt die crossmedia-services introduceren om nieuwe commerciële kansen te creëren en meer inkomsten te genereren.

Waarom leveren de PSP's met wie u werkt steeds meer communicatie-services?

De moderne consument wordt steeds kieskeuriger over de manier en het moment waarop bedrijven hem benaderen. Daardoor is er veel meer behoefte aan geïntegreerde communicatie via meerdere kanalen. Conventionele campagnes via meerdere kanalen zijn vaak vrij beperkt: ze leveren via verschillende kanalen, zoals via print, exact dezelfde boodschap. Crossmedia-campagnes hanteren een andere aanpak: de content voor ieder kanaal is uniek en vormt een aanvulling op de content voor de andere kanalen. 

Geprinte materialen kunnen een belangrijke rol in crossmedia-campagnes spelen, aangezien hiermee de aandacht van de lezer wordt gegrepen en hij of zij vervolgens naar online content kan worden geleid. Vandaag de dag willen veel professionals die printwerk inkopen, juist een partner met wie ze hun marketingdoelen kunnen behalen door middel van integratie en automatisering van de verschillende kanalen.

Innovatieve PSP's spelen in op deze trend en de uitdagingen voor hun klanten. Zij willen deze nieuwe communicatieomgeving met meerdere kanalen aanbieden. Met een holistische crossmedia-benadering kunnen ze hun klanten ondersteunen bij het verspreiden van aanvullende content via meerdere kanalen. Daardoor is de communicatie veel effectiever en is de respons erop veel beter in kaart te brengen. Zodoende benutten PSP's nieuwe zakelijke kansen en genereren ze meer omzet. Via hun crossmedia-services kunnen PSP's ook CRM-gegevens (Customer Relationship Management) beheren, waardoor ze een duurzame relatie met hun klanten kunnen opbouwen.

Met wat voor uitdagingen krijgen PSP's te maken die willen uitbreiden naar crossmedia?

Ten eerste moeten PSP's die crossmedia-services willen aanbieden, hun mentaliteit veranderen. Ze moeten erkennen en herkennen dat het bij crossmedia niet alleen draait om drukwerk en prints verkopen, maar juist ook om het vinden van methodes waarmee hun klanten effectiever kunnen communiceren. Bij de verkoop van crossmedia-services is het belangrijk dat u de klant echt ondersteunt. Deze aanpak moet van meet af aan worden gevolgd.

Zodra men zich deze aanpak eigen heeft gemaakt, moeten PSP's begrijpen dat het bij crossmedia niet alleen draait om de integratie van aanvullende berichten via meerdere kanalen; de response en feedback van de doelgroepen voor de campagne zijn minstens zo belangrijk.. Bij crossmedia gaat het namelijk niet alleen om de integratie van kanalen, maar ook om intelligente interpretatie van gegevens die via CRM zijn verkregen. Een PSP moet daarom beschikken over de vaardigheden en workflowmogelijkheden om de gegevens van bestaande en potentiële klanten te verwerken als ze de stap maken van het aanbieden van de VDP-elementen (printen van variabele gegevens) van crossmedia-campagnes, naar volledig op maat gemaakte crossmedia-communicatieservices. Dat is een flinke uitdaging, maar wel eentje die ze met de juiste ondersteuning het hoofd kunnen bieden. 

Wat biedt Canon klanten op het gebied van crossmedia?

Naast de softwareoplossingen, professionele softwaretrainingen en klantenondersteuning die Canon biedt, werken de crossmedia-specialisten van Canon nauw samen met onze klanten. Zo vinden ze de juiste strategie voor hun unieke zakelijke situatie. Canon biedt ook ondersteuning bij de implementatie van nieuwe zakelijke concepten en praktische ondersteuning bij de implementatie van campagnes. Canon heeft een aantal klanten ondersteund met templates voor marketing en andere klanten advies gegeven over nieuwe omgevingen waarnaar ze zouden kunnen uitbreiden. Met de ondersteuning en het advies van Canon weten de klanten dat ze het maximale halen uit hun investering in crossmedia. 

Hebt u een voorbeeld?

Er zijn er meer dan genoeg! Canon heeft in Zwitserland de afgelopen jaren met meer dan 20 klanten gewerkt, van PSP's tot reclamebureaus. Daarbij gaf Canon advies en ondersteuning, zodat de crossmedia-services die ze opzetten niet alleen winstgevend, maar ook onderscheidend zijn ten opzichte van concurrenten. 

Een recent voorbeeld is Rohner Spiller AG, een PSP met klanten in de architectuur, planning, techniek, detailhandel en professionele dienstverlening. Door de inzet van crossmedia-communicatie en de automatisering van marketingprocessen, heeft Canon hen geholpen een hogere respons van hun klanten te behalen, meer dan ze met print alleen hadden kunnen bereiken. Het bedrijf heeft zichzelf getransformeerd tot een leverancier van crossmedia-communicatie, met succesvolle campagnes die variëren van eenvoudige nieuwsbrieven tot uitgebreide print-to-web campagnes. De directeur heeft Canon laten weten dat hun bestaande en potentiële klanten zeer te spreken zijn over de weg die het bedrijf is ingeslagen en dat het succes het hele team inspireert.

Wat is…


Marketingautomatisering

Software voor marketingautomatisering brengt verkoop en marketing samen. Deze software speelt een belangrijke rol in het beheren van de klantreis dat begint bij het onder de aandacht brengen van een product of service en eindigt bij de aankoopbeslissing. U kunt er niet alleen automatisch marketingmateriaal mee versturen, maar ook het gedrag van de klant op meerdere platforms mee volgen en analyseren. Dankzij deze waardevolle informatie kunt u uw crossmedia-campagnes effectiever beheren, aangezien u elk contactmoment met de klant kunt evalueren en de klant de volgende keer nog gerichter kunt benaderen.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!