Wat is de volgende stap voor digitaal geprinte verpakkingen?

Canon EXPO 2015

Verpakkingen zijn zo veel krachtiger en waardevoller dan u zich kunt voorstellen. Ze zijn de sleutel voor merken om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Maar door de groei van het aantal mediakanalen, veranderende demografie en multichannel-shopping is het steeds moeilijker geworden om de aandacht van mensen te trekken en hun koopgedrag te voorspellen. Een slimme en innovatieve verpakkingsoplossing is een steeds belangrijkere onderscheidende factor die een onevenredig positief effect heeft op uw omzet. Tegen deze achtergrond bestaat er een enorme kans voor Print Service Providers (PSP's) en digitaal printen.

Hoe kunnen PSP's van deze kans profiteren? Het lijkt alsof er eindeloze mogelijkheden zijn in het productieproces, zoals gepersonaliseerde prints en ontwerpwijzigingen, zonder dat daarbij veel tijd of geld verloren gaat. De rol van verpakkingen is echter zeer veelzijdig en de consument van vandaag de dag is niet snel tevreden, waardoor trends als SKU-uitbreiding en duurzaamheid, naast de mogelijkheden die ze bieden, ook valkuilen kunnen vormen als ze niet op de juiste manier worden ingezet door leveranciers.

"SKU's" verwijst naar het totale aantal productvarianten dat een merk op de markt brengt. SKU's kunnen een positief effect hebben op impulsaankopen, pop-upshows en eenmalige evenementen, maar ze kunnen er ook voor zorgen dat de handelsketen verstopt raakt met items die praktisch hetzelfde zijn, kleinere orders voor verschillende producten afdwingen en het levenscyclusbeheer van producten onnodig compliceren. SKU-uitbreiding wordt gestimuleerd omdat consumenten meer keuze willen, maar werkt ook verwarrend als klanten in een winkel de keuze krijgen tussen producten die er allemaal hetzelfde uitzien, maar verschillende functies, ingrediënten of voordelen hebben.

Duurzaamheid is een andere trend die zowel wordt gestimuleerd als tegengehouden door de vraag van consumenten. Zo zijn formaat en materiaal de twee belangrijkste factoren voor recycling. Consumenten en bedrijven veronderstellen vaak dat gestroomlijnde en recyclebare verpakkingen duurzaam zijn, maar losse verpakkingen van bijvoorbeeld yoghurt en koffiebekertjes zijn door het kleine formaat vaak moeilijker te recyclen. Een eenpersoonshuishouden is het meest voorkomende huishouden in West-Europa en Noord-Amerika, en het aantal groeit nog steeds. Euromonitor voorspelt dat deze trend zal leiden tot meer vraag naar producten voor kleine huishoudens en services die zijn gericht op consumenten die alleen wonen. Dit heeft ook betrekking op producten voor eenmalig gebruik in kleine verpakkingen, die een negatieve invloed hebben op de duurzaamheid.

Het goede nieuws is dat digitale printers en digitale productiesystemen deze vraag prima aankunnen. Door de snelheid, het vermogen om zuinig kleine printopdrachten uit te voeren en variabele datacapaciteit zijn de systemen een prima investering voor de toekomst. Etiketten en andere items kunnen zelfs on-demand worden gedrukt met minimale verspilling. Printopdrachten kunnen bestaan uit 50, 20 of zelfs twee of drie pakketten. Fabrikanten kunnen vervolgens snel inspelen op veranderingen in de markt of van klantbehoeften en in korte tijd en met weinig middelen mass-customisation of personalisation implementeren.

Kennis is de sleutel voor Print Service Providers. Verpakken is een proces dat op zowel technisch als kennisgebied veel eisen stelt, maar als u investeert in de voorbereiding, plukt u daar optimaal de vruchten van. Print Service Providers moeten allereerst in kaart brengen welke services ze nodig hebben in de verpakkingsindustrie en welke nieuwe gebieden of concepten ze kunnen leveren binnen de mogelijkheden van hun bedrijf. Daarnaast moeten ze kijken welke vaardigheden hun medewerkers hebben om veranderingen op korte termijn in te voeren en de voorbereiding op digitaal printen in de toekomst te starten. Het is ten slotte belangrijk om klein te beginnen en te kijken wat u uw bestaande klanten kunt aanbieden. Door klanten als klankbord te gebruiken, krijgen Print Service Providers een beter inzicht in de vraag van hun eigen klantenbestand en van eindgebruikers die het uiteindelijke product gebruiken.

Voor meer informatie over de huidige en toekomstige trends op het gebied van verpakkingen en hoe u uw omzet kunt laten stijgen door mogelijkheden van digitaal printen te benutten, kunt u een exemplaar van THINK Packaging downloaden - het magazine van Canon over trends en innovaties in de verpakkingsindustrie. 

Referenties:

• Smithers Pira, The Future of Global Printing 2018; december 2013

• Packaging World Magazine en Cal Poly, Emerging Technologies for Packaging Innovation, 2014

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!