Nieuwe ideeën voor variabele data printing (VDP) - een geweldige ervaring voor eindgebruikers

Alerte marketeers zijn zich bewust van het veranderende tij van personalisatie en beseffen dat het niet langer voldoet om communicatie met klanten persoonlijk te maken door louter de naam van de ontvanger te vermelden.

Het nieuwtje van persoonlijke adressering door bedrijven is er al lang af, nu merken met marketingsoftware in een handomdraai communicatie online en offline kunnen personaliseren, van e-mails en website-interfaces (zoals Amazon en eBay) tot direct mail. De aandacht is nu verlegd naar de ervaringen van eindgebruikers.

Marketeers bekijken hoe klanten communicatie van bedrijven ontvangen en erop reageren, en hoe ze gegevens zodanig kunnen gebruiken dat elke interactie met de klant relevant en informatief is, en deel uitmaakt van een aanhoudend gesprek. Dit is toepasbaar op de complete marketingmix, waaronder printwerk.

Documentontwerp en de overstap naar een op waarde gebaseerd kostenplaatje

Variabele data printen (VDP) is niets nieuws, en de manier waarop het kan worden gebruikt met betrekking tot de ervaringen van eindgebruikers, creëert nieuwe mogelijkheden. Vooruitstrevende Print Service Providers (PSP's) zetten een doordacht traject uit en werken samen met klanten aan geperfectioneerde documenten die 'meer doen' door verschillende doelstellingen te realiseren.

Een voorbeeld: een nutsbedrijf wil met een specifieke klant nieuwe tarieven afspreken op grond van hun huidige verbruik. Dit wordt niet alleen duidelijk op schrift aangegeven, maar kan ook worden verhelderd met een visuele presentatie, bijvoorbeeld in de vorm van een grafiek.

Verder kunnen online details worden opgenomen, via een rechtstreekse koppeling of via een trigger als een QR-code of Near Field Communication-tag (NFC) tag, om de ontvanger naar een bepaalde webpagina te verwijzen voor meer informatie. Dit kan een aanpasbare calculator zijn waarmee klanten kunnen berekenen welk tarief het beste voor hen is, voordat ze dit vastleggen. Ze kunnen het proces op de website afronden, waarna ze een bevestigingsbrief ontvangen waarin de details worden samengevat.

Alles draait om rekening houden met het denkproces van de eindgebruikers en hen helpen met minimale inspanning om van A naar B te komen. Met VDP kan dit allemaal rendabel worden uitgestippeld en helder worden gecommuniceerd in één document dat op maat is gemaakt voor individuele ontvangers.

In plaats van een printorder eenvoudigweg te accepteren en te produceren, kunnen PSP's waarde proberen toe te voegen door hun klanten te vragen: "Wat wilt u precies met dit print- of drukwerk bereiken?" Als de doelen van de klant zijn vastgesteld, kunnen PSP's beginnen de uitgebreide mogelijkheden van VDP toe te lichten en te verkennen, om meer dynamische documenten te maken die aan een aantal doelstellingen voldoen - van betalingsopties en promotie-op-maat tot methoden om de aanbiedingen te promoten - en zo een beter rendement (ROI) voor hun klanten te realiseren.

Door de intenties en behoeften van de klant op de eerste plaats te zetten, kunnen PSP's laten zien dat ze de beste belangen van hun klanten voor ogen hebben en graag hun service aanbieden die voor extra toegevoegde waarde zorgt. Natuurlijk leidt dit tot een voor beide partijen gunstige langetermijnrelatie.

Door een meer praktische aanpak te kiezen voor documentontwerp, kunnen PSP's de overstap maken van traditionele, op kosten gebaseerde prijzen naar op waarde gebaseerde prijzen. Hierbij overweegt een PSP de toegevoegde waarde van de voordelen die een koper kan verwachten van zijn VDP-diensten en berekent de prijs dienovereenkomstig. In een tijd waarin PSP's een onderscheidende factor moeten zien te vinden om winstgevend te kunnen blijven, kan dit van cruciaal belang zijn.

Inspiratie voor VDP-toepassingen

VDP is een krachtige stimulans voor creativiteit. Net zoals het ARS Grafisch (zie vak) de mogelijkheid bood om een nieuwe markt aan te boren, is er een breed scala aan toepassingen die eindgebruikers kunnen inspireren zich aan bepaalde merken te verbinden. Met de juiste aanpak en doeltreffend gebruik van gegevens, kunnen PSP's sterk gepersonaliseerd printwerk maken voor hun klanten - van persoonsgerichte brochures en brieven tot interactieve direct mail - die hen helpt hun serviceaanbod te ontwikkelen en een gezonde omzet te genereren.

Hieronder vindt u een groot aantal mogelijke toepassingen van VDP die een PSP kan overwegen:

  • Facturen met aanbiedingen op maat, met inbegrip van marketingboodschappen die relevant zijn op grond van de inkoophistorie van de klant
  • Gepersonaliseerde financiële overzichten die informatie bevatten van verschillende rekeningen
  • Visuele presentatie van gegevens in de vorm van grafieken (zoals de resultaten van een recente opiniepeiling in een klantonderzoek)
  • Transpromotionele aanbiedingen bij toepassingen als kaartjes voor evenementen, met extra informatie over of kortingen voor toekomstige evenementen
  • Reisbeschrijvingen met informatie over de bestemming, zoals aanbevolen activiteiten en de plaatselijke weersverwachting
  • Gerichte tips op rekeningen van nutsbedrijven om eindgebruikers te helpen geld te besparen, zoals betalen via een automatische incasso en mogelijke alternatieve tarieven

Als marketeers manieren blijven vinden om persoonlijker contact te leggen met consumenten en een dialoog op gang te brengen, dan kunnen PSP's het uitgebreide potentieel van VDP promoten om die betrokkenheid te bevorderen, waardoor ze uiteindelijk hun serviceaanbod verder kunnen ontwikkelen dan louter printopdrachten produceren.

Succesverhaal van klanten: PMS en ARS Grafisch

Media-agentschap Personal Media Solutions (PMS) en ARS Grafisch, Nederlandse Print Service Providers, hebben beide geprofiteerd van de services voor variabele data printing (VDP) en de mogelijkheid om eersteklas persoonsgerichte producten te maken. PMS riep de hulp van ARS in om een persoonsgerichte verpakking te maken voor chocolademerk Milka, een dochteronderneming van de internationale levensmiddelengigant Kraft Foods. Na een succesvolle campagne waarin ARS Grafisch gepersonaliseerde verpakkingen van Milka-chocolade produceerde met de Canon imagePRESS C7000, werd de samenwerking tussen de PSP, PMS en Canon voortgezet in meer toepassingen voor andere merken in het portfolio van Kraft Foods.

Klanten betalen voor de waarde van persoonsgerichte kwaliteitsproducten,

aldus Nico Veenendaal, directeur van PMS.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!