Het potentieel van print benutten

Unlocking the potential of print

Digitaal printen is een zeer interessante en dynamische markt De printmarkt zit niet meer in een neergaande spiraal, nu de branche steeds meer zelfvertrouwen en momentum krijgt. Digitaal printen zorgt voor een herdefinitie van de printmarkt dankzij bijvoorbeeld de prachtige interieurdecoraties en de mogelijkheid van het printen van boeken met een oplage van één exemplaar.

Hoewel er binnen de branche wel wat consolidatie heeft plaatsgevonden en bepaalde onderdelen van de branche er nadeel van ondervinden dat print als een algemeen consumptiegoed wordt gezien, is print nog nooit zo relevant geweest. De branche heeft zich staande gehouden tegen elektronische alternatieven zoals online media, e-mailmarketing en e-books, en speelt nog altijd een belangrijke rol in ons leven.

Door passie geïnspireerde Print Service Providers (PSP's) blijven doorgaan met het opzoeken van de grenzen, het grijpen van kansen en groeien. Voor 2015 werd een wereldwijde omzet op het gebied van print van € 870 miljard verwacht en tot en met 2020 wordt een jaarlijkse groei van 2% per jaar voorspeld.

Een van de belangrijkste redenen voor de groei binnen de hele branche is de toegenomen vraag naar geprinte producten met een hogere waarde. Maar hoe kunnen ambitieuze PSP's de mogelijkheden van print benutten?

Denk anders

Wanneer er wordt gesproken over nieuwe kansen op het gebied van print, gaat het vaak ook over grootformaat. Er is veel aandacht voor de op interieurdecoratie en de industrie gerichte printmarkt, nu PSP's technologische ontwikkelingen combineren met door henzelf gecreëerde nieuwe kansen. Door breder te denken over hoe toepassingen kunnen worden ingezet op een andere markt, laten ze de markten waar print als een algemeen consumptiegoed wordt gezien achter zich en gaan ze geprinte producten met een hogere waarde aanbieden. Als ze bijvoorbeeld al muurafbeeldingen printen, is het een logische stap om de toegevoegde waarde te gaan inzien van gepersonaliseerd fotobehang.

Een ander voorbeeld: bedrijfscommunicatie. PSP's die op dit gebied succesvol zijn, beseffen dat print een aanvulling moet vormen op andere kanalen uit de communicatiemix in plaats van hiermee te concurreren. Print kan een unieke rol spelen door merken te helpen de aandacht van hun doelgroepen te trekken en vast te houden en een bepaalde boodschap over te brengen. Als onderdeel van een holistische crossmedia-marketingcampagne kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde direct mail worden ingezet om prospects ertoe te verleiden online te gaan. En een online detailhandelsbedrijf kan bijvoorbeeld via een geprinte en op maat gemaakte catalogus communiceren met klanten die al zes maanden niets meer bij hen hebben aangeschaft. In beide gevallen kan de effectiviteit van print worden gemeten aan de hand van de reacties hierop.

Digitale print zet de markt op zijn kop en heeft sommige uitgevers de inspiratie verschaft voor volledig nieuwe bedrijfsmodellen. Nu de oplagen voor het printen van boeken kleiner zijn geworden en het aantal verkrijgbare boeken is toegenomen, schakelen steeds meer uitgevers over op een 'eerst verkopen, dan printen'-model. Nu er op een rendabele manier één boek tegelijk kan worden geprint en afgewerkt, kunnen boeken die voorheen uitverkocht zouden zijn geweest, on-demand worden geprint. Bovendien kan er een service voor uitgeven in eigen beheer worden geïntroduceerd of kunnen er boeken op maat worden aangeboden.

Trek de stoute schoenen aan en experimenteer

Op welke markt u momenteel ook actief bent en wat uw expertise ook is, u kunt meer waarde toevoegen en potentieel creëren voor uw bedrijf. Kijk verder dan uw huidige mogelijkheden en productaanbod, en bedenk hoe u uw klanten kunt inspireren. Zoek een partner die u kan helpen als u uw bedrijf wilt aanpassen of veranderen, of het nu gaat om het verkennen van nieuwe toepassingen, het investeren in nieuwe technologieën of het aanpassen van uw bedrijfsmodel.

Binnen de printbranche heerst optimisme en het potentieel ervan is groot. Sluit u bij ons aan en benut de kracht van print. #UNLEASHPRINT

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!