Tien manieren om waarde toe te voegen met VDP (Variable Data Printing)

VDP

Tien manieren om waarde toe te voegen met Variable Data Printing

90% van de PSP's (Print Service Providers) biedt VDP-diensten (Variable Data Printing) aan1. Hoewel wordt voorspeld dat de hoeveelheid VDP-pagina's die wereldwijd wordt geproduceerd in de komende jaren zal toenemen, zal het aandeel printactiviteiten dat uit VDP bestaat naar verwachting relatief gelijk blijven2, namelijk rond de 31,4%.

Eén oorzaak hiervan is dat sommige toepassingsgebieden weliswaar toenemen – volgens de voorspellingen zal bijvoorbeeld in 2017 bijna 25% van de direct mail digitaal worden geprint3 – maar andere lopen terug4. Voor PSP's die mogelijkheden zoeken de inkomsten van hun VDP-werk te verhogen, betekent dit een uitdaging. Als het aandeel hoogwaardig VDP-werk gelijk blijft, moeten ze manieren vinden om er meer inkomsten mee te genereren.

Ongeacht of u voor interne of voor externe klanten werkt, u kunt op een aantal manieren waarde toevoegen aan de VDP-diensten die u al aanbiedt:

1. Kennisoverdracht:

De meeste marketeers weten dat persoonlijke teksten en aanbiedingen kunnen bijdragen aan een beter investeringsrendement, maar het is uw taak ze te laten weten hoe VDP hun communicatie kan verbeteren en een één-op-één klantervaring kan bevorderen.

2. Maak bestellen gemakkelijker

Inkopers van geprint materiaal zijn nu beter dan ooit op de hoogte van weboplossingen die VDP als optie of zelfs standaard aanbieden. Van 2012 tot 2014 is het aantal inkopers dat deze web-to-print mogelijkheden kent, gestegen naar 60%5. Met web-to-print services voor marketing, communicatie en merkmanagement is de bewaking van de huisstijl gemakkelijker geworden, en wordt er bovendien sneller en goedkoper geleverd. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat web-to-print services steeds populairder worden. Toch biedt het bestellen op internet nog relatief veel onbenutte kansen. Bij slechts 35,6% van de PSP's kunnen bedrijven online bestellingen plaatsen6.

3. Stel waarde boven kwantiteit

De overstap van direct mail naar digitale productie biedt PSP's de mogelijkheid klanten te laten zien hoe direct mail effectiever kan zijn met VDP. Bij een gewone mailingcampagne reageert naar schatting 3%, maar bij een VDP-campagne is dit 6,5%7. Bij doelgerichte direct mail worden er waarschijnlijk minder pagina's geprint, maar de waarde van elke pagina, evenals de waarde voor uw klant, gaat omhoog.

4. Maak het printwerk van uw klanten geavanceerder

Zoek samen met klanten naar nieuwe manieren om hun gegevens te gebruiken voor een geavanceerdere communicatie. Hierdoor ontwikkelt u een meer adviserende functie en bouwt u aan sterke, langdurige klantrelaties.

5. Communiceer beeldend

VDP maakt een snelle ontwikkeling door van zwart-wit – meestal digitaal overprinten op voorbedrukt materiaal – naar full colour8, waardoor het mogelijk wordt opvallende foto's en grafische afbeeldingen toe te voegen. Wanneer u uw VDP-werk voor klanten opnieuw onder de loep neemt, ziet u misschien kansen om hun communicatie te verbeteren door bijvoorbeeld foto's te gebruiken om aanbiedingen te illustreren of om klanten te laten zien wat ze hebben besteld.

6. Nabewerken, dan leveren

De vele speciale effecten die bij de nabewerking mogelijk zijn, kunnen worden gebruikt om de geprinte variabele elementen eruit te laten springen. Zo gebruiken sommige PSP's in direct mail voelbare elementen, een geurvernis of coatings van steunkleuren om de impact van hun VDP te verhogen9. U kunt de waarde van VDP-projecten ook verhogen door mailing en diensten te bieden, terwijl u tegelijk de opdrachten van uw klanten gemakkelijker maakt.

7. Zorg voor een goede timing

Timing kan in marketing allesbepalend zijn en VDP kan het geprinte materiaal van uw klanten net dat stukje concurrentievoordeel geven. Met VDP kan in hoge mate gepersonaliseerd printmateriaal op aanvraag worden geleverd. Hierdoor kan elke bestelling binnen de gewenste tijd worden uitgevoerd, van seizoensgebonden materiaal tot de specifieke fase van de ontvanger in het klanttraject.

8. Zorg voor meerdere kanalen

Om welke reden er ook geprint materiaal wordt aangeschaft, hedendaagse inkopers werken tegenwoordig altijd met meerdere kanalen. Hierdoor kunt u zelfs nog meer waarde aan uw VDP-werk toevoegen wanneer u dit geschikt maakt voor andere kanalen door diensten zoals webdesign en e-mail- en sms-berichten aan te bieden.

9. Demonsteer het investeringsrendement

Misschien is het u allang bekend dat gepersonaliseerd geprint materiaal veel effectiever is, maar klanten zijn zich hiervan misschien nog niet bewust. Gebruik voorbeelden van VDP-projecten in het verleden of Canon's hulpmiddel voor het berekenen van het investeringsrendement om opdrachtgevers duidelijk te maken hoe kostenefficiënt VDP-activiteiten kunnen zijn. Ook kunnen crossmediale tools worden gebruikt om vóór of tijdens een grote campagne de effectiviteit te testen.

10. Verfijn de gegevens

Met de introductie van standaarddiensten voor gegevensverwerking biedt u klanten de mogelijkheid gegevens voor ze op te schonen en zo de effectiviteit van hun campagne te verhogen. Als u crossmedia gebruikt om informatie over de reacties en het gedrag van de geadresseerden te verzamelen, kunt u klanten ook helpen hun gegevens voor toekomstige campagnes te verbeteren.

De meeste PSP's hebben al de technologie, vaardigheden en ervaring in huis om effectieve VDP-campagnes voor klanten te verzorgen. Als u echter een gedifferentieerd aanbod wilt leveren, moet u deze benutten om nog meer waarde aan de door u aangeboden VDP-diensten toe te voegen.



1 On Demand Printing & Publishing Service, InfoTrends, februari 2015

2 On Demand Printing & Publishing Service, InfoTrends, februari 2015

3 The Future of Variable Data Printing to 2017, Smithers Pira, juni 2013

4 The Future of Variable Data Printing to 2017, Smithers Pira, juni 2013

5 Building your future with print, Canon. 2014

6 On Demand Printing & Publishing Service, InfoTrends, 2015

7 Lead Genesys geciteerd in The Future of Variable Data Printing to 2017, Smithers Pira, juni 2013

8 The Future of Variable Data Printing to 2017, Smithers Pira, juni 2013

9 The Future of Variable Data Printing to 2017, Smithers Pira, juni 2013

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!