Social media voor PSP's

Social media

#print

Zou u moeten deelnemen aan het gesprek op social media?

De opkomst van sociale netwerken in de afgelopen 15 jaar heeft compleet veranderd hoe mensen informatie zoeken, consumeren en delen, en hoe we met elkaar communiceren. Sommigen in de printsector beschouwen social media als een bedreiging voor print. Wanneer social media echter op de juiste manier worden gebruikt, kunnen ze een handig marketing- en onderzoeksmiddel zijn.

De opkomst van social media

Meer dan 2 miljard mensen hebben social media-accounts – 30% van de wereldbevolking1. Elke dag zijn er ongeveer 1 miljard Facebook-gebruikers actief2. Bij 8,7% van de Facebook-accounts gaat het waarschijnlijk om nepaccounts, maar dit betekent nog steeds dat er 900 miljoen mensen zijn die dagelijks gebruikmaken van Facebook3. Elke maand worden er 1 miljard unieke bezoeken gebracht aan websites met ingesloten tweets4 en elke dag worden er meer dan 2 miljard zoekopdrachten uitgevoerd met de zoekmachine van Twitter5. 122 miljoen mensen hebben een sollicitatiegesprek gehad waarbij ze contact hebben gelegd via LinkedIn6 en in de Verenigde Staten heeft meer dan een derde van de getrouwde stellen elkaar online ontmoet7.

Deze ontwikkelingen hebben allemaal enorm veel invloed op de prioriteiten die marketeers zich in de afgelopen jaren hebben gesteld. Het heeft veranderd hoe ze met de klanten van hun organisatie communiceren en eveneens hoe ze leveranciers zoeken en aankoopbeslissingen nemen.

Voor PSP's (Print Service Providers) betekent dit dat sociale netwerken kunnen worden gebruikt om bedrijfsactiviteiten uit te breiden en te behouden, om feedback van klanten te verzamelen en om de effectiviteit van hun werk te promoten. 54% van de B2B-marketeers geeft zelfs aan potentiële klanten via social media te hebben gegenereerd.8.

De printsector omarmt social media

Hoe moet de grafische industrie met deze uitdaging omgaan? De populariteit van netwerken verschilt van land tot land, maar analisten, publicaties, handelsinstellingen en leveranciers, zoals Canon, zijn meestal het actiefst. Zo heeft het onderzoeksbureau InfoTrends bijna 9.743 volgers op Twitter, het internationale federatie- en eventorganisatiebureau FESPA 17.384, het Britse tijdschrift PrintWeek 20.207, het Duitse tijdschrift Deutscher Drucker 2.469 en wordt het Nederlandse Graficus door meer dan 2.190 Twitteraars gevolgd9. De in de Verenigde Staten gevestigde groepen Print Production Professionals en Print Industry Networking Group hebben op LinkedIn wereldwijd respectievelijk meer dan 91.500 en 73.000 leden.

Elke dag neemt het gebruik van sociale netwerken in de hele sector toe, doordat vooruitdenkende PSP's inzien dat een groot deel van hun klantenbestand, namelijk de marketeers, niet alleen actief is op social media maar hier ook gebruik van maakt om inspiratie op te doen, om te innoveren en om partners te zoeken die hen kunnen helpen hun investeringsrendement te verhogen. Inkopers van ondernemingen nemen tegenwoordig over het algemeen pas contact met de leverancier op als 57% van het inkoopproces al is afgerond10. Dit betekent dat inkopers van geprint materiaal al voordat ze contact met de leverancier hebben, goed weten wat ze willen en vaak het bedrijf zoeken dat hun op de goedkoopste manier van dienst kan zijn. Als PSP's zekerheid willen hebben dat ze in beeld zijn wanneer marketeers een PSP zoeken en aankoopbeslissingen nemen, is het van groot belang dat ze zichtbaar zijn in de kanalen waar dit gebeurt. Dit betekent in toenemende mate het gebruik van sociale netwerken.

Zelf in gesprek gaan

Als u op social media succesvol wilt zijn, moet u zich ervan bewust zijn dat sociale netwerken niet zozeer promotiekanalen zijn als wel platforms om in gesprek te gaan. PSP's zouden zich ten doel moeten stellen naar de gesprekken van marketeers te 'luisteren', om na te gaan wat de vraag is waarin ze moeten voorzien en om met hen in gesprek te gaan op een manier waar deze marketeers echt iets aan hebben en die voor hen interessant is. Als in berichten altijd alleen reclame voor de diensten van een bedrijf wordt gemaakt of als de bedoeling overduidelijk is iets te verkopen, zullen die bedrijven bestaande en toekomstige klanten daarmee van zich vervreemden. Door vooral te luisteren kunnen sociale netwerken bovendien uitstekende platforms zijn om met professionals in andere regio's in contact te komen, nieuwe ideeën te onderzoeken en kennis over nieuwe technologieën op te doen.

Als u als PSP nog niet zo vertrouwd bent met social media, kunt u het beste eerst uitzoeken welke kanalen door uw klanten worden gebruikt, en u vervolgens daarop richten. Het is beter een of twee platforms effectief te gebruiken dan profielen op meerdere verschillende platforms te hebben terwijl u geen tijd hebt om ze bij te houden. Op welke netwerken u zich richt, is afhankelijk van wat uw doelstellingen zijn. Het is niet altijd het verstandigst om te kiezen voor het netwerk dat het meest wordt gebruikt.

Terwijl platforms als Facebook en Pinterest erg nuttig kunnen zijn voor PSP's die geprint materiaal rechtstreeks aan consumenten leveren, zijn Twitter en LinkedIn de twee populairste platforms voor B2B-marketing11. 62% van de B2B-marketeers beschouwt LinkedIn als een effectief marketingplatform, terwijl 50% Twitter effectief vindt12.

Het is belangrijk dat u zich realiseert dat sociale netwerken bedoeld zijn om discussies te starten en er aan deel te nemen. De beste manier om dit te doen is eerst te luisteren. Volg potentiële klanten en communiceer met ze om ze te leren kennen en om ze aan te moedigen op hun beurt u te volgen, maar vermijd een benadering die gericht is op directe verkoop. Wanneer u eenmaal de interesses van de gewenste doelgroep kent, kunt u interessante content en informatie over uw werk delen. U doet dit door een demonstratie van uw expertise te geven, uw netwerk op te bouwen en met zowel bestaande als potentiële klanten in gesprek te gaan.



1 We Are Social. 3 augustus 2015. Global Digital Statshot: augustus 2015. http://wearesocial.net/blog/2015/08/global-statshot-august-2015/.

2 Facebook. 4 november 2015. Facebook Reports Third Quarter 2015 Results. http://investor.fb.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=940609.

3 Geoffrey A Fowler. 4 oktober 2012. Facebook: One Billion and Counting. The Wall Street Journal. http://www.wsj.com/articles/SB10000872396390443635404578036164027386112.

4 Twitter. 30 september 2015. Twitter Usage – Company Facts. https://about.twitter.com/company.

5 Statistic Brain. 25 september 2015. Twitter Statistics. http://www.statisticbrain.com/twitter-statistics/.

6 Statistic Brain. 28 juni 2015. LinkedIn Company Profile and Statistics. http://www.statisticbrain.com/linkedin-company-profile-and-statistics/.

7 Larry Magid. 3 juni 2013. A Third of Recently Married Couples Met Online and They're More Satisfied and Less Likely To Split-Up. Forbes. http://www.forbes.com/sites/larrymagid/2013/06/03/a-third-of-recently-married-couples-met-online-and-theyre-more-satisfied-and-less-likely-to-split-up/.

8 Giselle Abramovich. 16 januari 2014. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

9 Twitter. 8 februari 2016. https://twitter.com/search.

10 Google. Februari 2013. B2B’s Digital Evolution. think with Google. https://www.thinkwithgoogle.com/articles/b2b-digital-evolution.html.

11 Giselle Abramovich. 16 januari 2014. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

12 Giselle Abramovich. 16 januari 2014. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!